27 października spółka Thales poinformowała, że w ramach konsorcjum tworzonego wspolnie z Nexter Systems podpisano umowę z francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) o zakupie 40-mm armat morskich RapidFire T40AA, które mają wejść do wyposażenia przyszłych okrętów nawodnych marynarki wojennej (Marine Nationale).
Uzbrojenie okrętów zaopatrzeniowych, patrolowych i wsparcia w kinetyczne systemy obrony bezpośredniej, złożone z 40-mm armat morskich Thales/Nexter RapidFire T40AA jest wynikiem zmiany francuskiej doktryny morskiej dotyczącej ochrony tych jednostek. Dotąd polegano wyłącznie na systemach przeciwdziałania radioelektronicznego. / Grafika: Thales
Pełnowymiarowa makieta RapidFire T40AA została zaprezentowana podczas targów EuroNaval 2018, 23-26 października w Paryżu. System składa się z 40-mm szybkostrzelnej armaty automatycznej CT40 z systemem podawania amunicji AHS (Ammunition Handling System), opracowanej wspólnie przez Naval Group i BAE Systems. Co ciekawe, system artyleryjski wszedł też do uzbrojenia kołowego wozu rozpoznawczego Jaguar EBRC, przeznaczonego dla francuskich wojsk lądowych (Armée de Terre) (Francja zamawia kolejne Griffony i Jaguary, 2020-09-23).
CT40 została umieszczona w hermetycznej wieży o zmniejszonym przekroju radarowym z żyroskopową stabilizacją. Armata może zostać zintegrowana z okrętowym systemem walki, ale dysponuje również własnym układem kierowania ogniem, złożonym z głowicy obserwacyjnej, pracującej zarówno w zakresie światła widzialnego jak i w podczerwieni, oraz dalmierza laserowego. Masa całkowita systemu nie przekracza 3000 kg.
Informacja prasowa nie precyzuje jakie typoszeregi okrętów zostaną wyposażone w nowe armaty morskie. Brak jest też informacji o wartości umowy lub liczbie zamawianych dział. Co istotne, 6 lutego br. media francuskie poinformowały, że armaty RapidFire T40AA mają wejść do wyposażenia przyszłych okrętów zaopatrzeniowych, zamówionych w ramach programu BRF (Bâtiments Ravitailleurs de Forces), wcześniej znanego jako FlotLog (Flotte Logistique). Stępkę pod pierwszy z nich, FR Jacques Chevallier, położono 18 maja br. w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire w departamencie Loara Atlantycka (Budowa francuskiego zaopatrzeniowca BRF, 2020-05-20, RapidFire dla francuskich okrętów, 2020-02-09).
23 października br. podczas wirtualnych targów Euronaval Online 2020 (zaplanowanych na 20-25 października) pojawiła się informacja o szczegółach uruchomionego 10 czerwca br. programu nowych pełnomorskich okrętów patrolowych o kryptonimie Patrouilleurs Océanique (PO), które zastąpią jednostki typów D’Estienne d’Orves (A69) i Flamant (OPV 54)/Patrouilleurs de Service Public (PSP) (Francja zamawia patrolowce POM, 2020-01-21).
Armaty mogą zostać zintegrowane także z europejskimi korwetami patrolowymi EPC (European Patrol Corvette), których program został zainicjowany 12 listopada 2019 przez Radę Europejską w ramach inicjatywy Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO (PErmanent Structured COoperation). Oprócz Francji do programu dołączyły Włochy, Grecja i Hiszpania (zainteresowana dołączeniem jest Portugalia) (Hiszpania w programie budowy korwet EPC, 2020-05-17).
Kolejnymi mogą być też okręty-matki (Bâtiments de Guerre Des Mines, BGDM), które będą pełnić zadania jednostek dowodzenia w ramach francusko-brytyjskiego systemu przeciwminowego nowej generacji o kryptonimie SLAMF (Système de lutte anti-mines du futur)/MMCM (Maritime Mine Counter Measures) (Nowy francuski system przeciwminowy, 2020-06-01).