W środę, 16 października 2024, Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o unieważnieniu postępowania przetargowego dotyczące zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do działek pokładowych General Dynamics M197 (zmodyfikowanych M61A2 Vulcan) dla lekkich samolotów bojowych KAI FA-50GF Fighting Eagle w wersji Block 10. Przetarg w tej sprawie był prowadzony od 30 kwietnia br. (Amunicja 20 mm do FA-50 po raz drugi).
Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X
Termin składania wniosków minął 5 czerwca br.
Jak czytamy w uzasadnieniu, w terminie przewidzianym na złożenie oferty, nie złożono żadnej oferty. W związku z czym zamawiający unieważnił postępowanie.
Przedmiotem zamówienia była dostawa amunicji bojowej HEI M56A3, MILC46578, NSN 1305009650560 w liczbie 90 000 sztuk oraz amunicji ćwiczebnej TP M55A2, MILC46552, NSN 1305001809268 w liczbie 90 000 sztuk. Co ciekawe, kompatybilnej także z działkiem pokładowym M61A1 Vulcan w samolotach F-16C/D Block 52+ Advanced (KAI przedstawiło postępy w programie FA-50PL).
Była to druga, zakończona porażką, próba zamówienia amunicji do nowo zakupionych samolotów w Republice Korei. Pierwszy przetarg był prowadzony od 1 marca 2023 procedurą ograniczoną, ale został unieważniony 26 września 2023 z powodu braku ofert. Co ciekawe, wówczas zamawiający poszukiwał dostawcy amunicji bojowej w liczbie 72 tys. sztuk, ćwiczebnej w liczbie 72 tys. oraz smugowej w liczbie 36 tys. sztuk.
Uzbrojenie FA-50GF stanowi szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9L/M/P/G Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych, w tym 227-kg ogólnego przeznaczenia Mark 82, kasetowych CBU-105 i Mk 20 Rockeye II. O ile pociski Maverick i bomby rodziny Mk 80 w pewnej liczbie znajdują się na stanie Sił Powietrznych (dotychczas wykorzystywane przez F-16), to pociski w wersji AIM-9L/M/P/G już nie, choć są plany pozyskania. Udźwig uzbrojenia wynosi 4,5 t (Media: Peru negocjuje zakup samolotów FA-50).
Co do samej amunicji 20 mm x 102 to nie można wykluczyć, że koreańskie samoloty mogą używać tej przeznaczonej dla polskich F-16, która jest zmagazynowana w kraju, jeśli jest ona zgodna z instrukcjami użycia FA-50GF Block 10 (Porozumienie o współpracy WZL-2 z KAI w zakresie obsługi i serwisu samolotów FA-50).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.