25 marca br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że po przeprowadzeniu konkurencyjnego postępowania przetargowego oraz szeroko zakrojonej analizie technicznej, wybrano propozycję zespołu napędowego dla francusko-niemiecko-włosko-hiszpańskie bezzałogowych statków latających EuroMALE, przedłożoną przez spółkę Avio Aero z Włoch. Stanowi ona połącznie silnika i śmigła o nazwie Catalyst.
Airbus wybrał propozycję zespołu napędowego dla bezzałogowego systemu latającego EuroMALE, przedłożoną przez spółkę Avio Aero z Włoch / Grafika: Airbus Defence and Space
Dokonany wybór zapewni, że program EuroMALE będzie realizowany na czas, według ustalonego kosztorysu i zgodnie ze specyfikacjami przedstawionymi przez klientów. Uznaliśmy Catalyst za najlepsze rozwiązanie, zapewniające doskonałą wydajność, niższe ryzyka inżynierskie, lepszą ekonomię eksploatacji oraz potencjał rozwoju. Zgodnie z wymaganiami klientów Catalyst to prawdziwie europejska konstrukcja. Zatem przyczyni się do ogólnej roli EuroMALE jako czynnika budującego strategiczną autonomię Europy, powiedział Jean-Brice Dumont, szef pionu lotnictwa wojskowego w Airbus Defence and Space.
Catalyst to sprawdzony zespół napędowy, w całości zaprojektowany i produkowany w Europie. Został pomyślany jako całkowicie wolny od ograniczeń narzuconych rozporządzeniem ITAR (o międzynarodowym handlu bronią), co zwiększa szanse eksportowe i pozwoli uniknąć konieczności spełnienia dodatkowych procedur związanych z odprawą celną.
W ważnym europejskim programie współpracy zbrojeniowej jakim jest EuroMALE, Airbus Defence and Space jako główny podwykonawca odpowiada za wybór dostawcy silników. Kluczowymi aspektami przy wyborze producentów komponentów do EuroMALE są konkurencyjność, wydajność, zdolność do sprostania wymagającemu harmonogramowi dostaw oraz zdolność do wsparcia eksploatacji wyprodukowanych statków powietrznych.
Przypomnijmy, że 24 lutego br. Airbus oraz Europejska Organizacja jednocząca współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) zawarły kontrakt na rozwój i produkcję 20 zestawów z bsl EuroMALE (Umowa w programie programie bsl EuroMALE).
EuroMALE będą zdalnie sterowanymi samolotami klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) o wszechstronnych możliwościach rozpoznawczych (ISTAR), przydatnych także w zapewnieniu bezpieczeństwa wewnętrznego. Otwarta architektura tych bezzałogowców pozwoli na rozwój i zmianę zakresu ich zadań, zgodnie z przyszłymi potrzebami sił zbrojnych zamawiających państw.
EuroMALE to pierwszy bezzałogowiec tej klasy zaprojektowany od początku pod kątem spełnienia wymagań związanych z operowaniem w jednolitej cywilnej przestrzeni powietrznej. Pomoże to poprawić wydajność systemu, poprzez wykorzystanie bezpośrednich tras lotu, bez potrzeby wcześniejszego planowania licznych miejsc awaryjnego lądowania, co oszczędzi czas oraz paliwo, a przez to przysłuży się ograniczeniu emisji CO2.
EuroMALE opiera się na Digital Design, Manufacturing and Services (DDMS), zastosowanym przez Airbusa nowym, cyfrowym podejściu do sposobu, w jaki są projektowane, produkowane i serwisowane produkty lotnicze we wszystkich fazach procesu wytwórczego. EuroMALE to pierwszy program, który będzie w pełni zaprojektowany i rozwijany od początku za pomocą DDMS, co pozwoli na lepsze zaplanowanie modernizacji, zwiększy dostępność operacyjną i obniży całościowe koszty eksploatacji nowego systemu.
Informacja prasowa