W czwartek, 27 marca 2025, europejska grupa Airbus poinformowała, że podpisała list intencyjny (Letter of Intent, LoI) o współpracy z australijskim start-upem Drone Forge przy wdrażaniu małych bezzałogowców rozpoznawczych Flexrotor w regionie Azji i Pacyfiku. Flexrotor to mały taktyczny bezzałogowiec przeznaczony do misji rozpoznawczych, obserwacyjnych i wykrywania celów (ISTAR) na morzu i na lądzie. Zastał pierwotnie opracowany przez amerykańską spółkę Aerovel, która została zakupiona przez Airbusa, o czym informowano 7 maja 2024.
Flexrotor podczas działania z pokładu niszczyciela rakietowego USS „Paul Hamilton” na ćwiczeniu IMX23 na wodach Zatoki Perskiej / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Elliot Schaudt, US Navy
To partnerstwo pomiędzy Airbusem i Drone Forge to gigantyczny krok naprzód w ewolucji i postępie branży bezzałogowców. Kiedy dostarczamy klientowi możliwości lub produkt, oczekuje on sprawdzonego rozwiązania, partnerstwa na rzecz bezpieczeństwa oraz zespołów, które mogą zapewnić wsparcie na światowym poziomie. To partnerstwo zapewni klientom to wszystko i wiele więcej, powiedział Thomas Symes, dyrektor generalny Drone Forge.
Symes dodał: Region Azji i Pacyfiku stwarza znaczącą szansę na rozwiązanie UAV, takie jak Flexrotor. To partnerstwo z Airbusem, oparte na wartościach zaufania i wydajności Drone Forge, ma na celu pełną komercjalizację Flexrotora w sektorach komercyjnym, rządowym i obronnym.
Niniejsza umowa określa wspólne zobowiązanie do zbadania możliwości oferowania bezzałogowców Flexrotor w regionie. Zaprojektowane jako mnożnik siły dla różnorodnych misji w zastosowaniach związanych z obronnością i bezpieczeństwem, to partnerstwo sygnalizuje duże zaufanie do naszych możliwości Flexrotor i oferuje operatorom statków powietrznych doskonałe możliwości współpracy bez załogi, powiedział William Sampson, dyrektor ds. operacji rynkowych w Airbus Helicopters.
W ramach poszerzania portfolio Drone Forge, spółka utworzyła centrum serwisowe bezpilotowców w Perth w Australii Zachodniej, aby świadczyć usługi szkoleniowe i wsparcia dla szeregu typów statków powietrznych, w tym Flexrotor.
Flexrotor to najnowszy członek portfolio Airbusa w zakresie systemów bezzałogowych. Jest to nowoczesny bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania (VTOL) o maksymalnej masie startowej 25 kg (55 funtów), zaprojektowany do misji ISTAR trwających ponad 12-14 godzin dla typowej konfiguracji operacyjnej. Może otrzymać różne rodzaje wyposażenia, w tym system elektrooptyczny i zaawansowane sensory, stosownie do unikalnych potrzeb klientów. Dzięki możliwości autonomicznego startu i lądowania z obszaru o wymiarach zaledwie 3,7 na 3,7 m, Flexrotor idealnie nadaje się do misji ekspedycyjnych, gdzie wojsko dysponuje małymi przestrzeniami, zwłaszcza na morzu.
Dzięki wsparciu Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, który zamówił użycie Flexrotorów w ćwiczeniach z dziedziny bezpieczeństwa morskiego, zestaw można uznać za sprawdzony w trudnych warunkach o wysokim stopniu zagrożenia i miejscach pozbawionych sygnału GPS.
Flexrotor jest też używany w zadaniach porządkowych/ratowniczych, takich jak obserwacja pożarów lasów (zapewnia strażakom monitorowanie sytuacji w dzień i w nocy). Może zaspokoić inne potrzeby, w tym nawigację przez obszary zalodzone (pomaganie w prowadzeniu statków przez Ocean Arktyczny), egzekwowanie prawa i ochronę granic.
Na podstawie informacji prasowej
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1905185171940467058