W czwartek, 16 stycznia 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że dostarczyła francuskiej Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA (Direction Générale de l’Armement) dwa z ośmiu zamówionych średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal.
Zdjęcie poglądowe: Airbus Helicopters
Umowa w tej sprawie została zawarta 15 kwietnia 2021 (była częścią rządowego wsparcia Stimulus podczas kryzysu ekonomicznego w wyniku pandemii COVID-19, ogłoszonego w 2020) i pierwotnie planowano, że dostawy rozpoczną się w 2024.
Przekazane egzemplarze trafią na wyposażenie wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace) i zastąpią starsze śmigłowce SA330 Puma używane na terytoriach zamorskich (Gujana Francuska, Dżibuti i Nowa Kaledonia) i przyczynią się do zwiększenia stopnia ujednolicenia floty śmigłowców. Będą wykorzystywane do misji transportowych, poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) i wsparcia.
Dotychczas Francja otrzymała 20 śmigłowców tego typu, z których jeden uległ wypadkowi. Poprzednie zamówienie, obejmujące jeden śmigłowiec tego typu, złożono 14 czerwca 2019.
Dostarczenie tych dwóch zupełnie nowych śmigłowców H225M francuskim siłom powietrznym i kosmicznym jest bardzo symboliczne, ponieważ Francja była pierwszym operatorem H225M. Wielokrotnie udowodnili oni zalety tego śmigłowca w misjach bojowych, poszukiwawczo-ratowniczych, reagowania na katastrofy i ewakuacji medycznej — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters.
Jesteśmy bardzo dumni, że francuskie siły powietrzne i kosmiczne odnowiły swoje zaufanie do Caracala — dodał Bruno Even. Skorzystają one ze wszystkich innowacji, które zostały wdrożone w H225M od czasu rozpoczęcia eksploatacji śmigłowca w 2006 r. we francuskich siłach zbrojnych, co jeszcze bardziej rozszerzy możliwości tego wyjątkowego śmigłowca.
Innowacje o których wspomniał Bruno Even obejmują nową optoelektroniczną głowicę obserwacyjno-celowniczą Safran EuroFLIR 410M, nowy układ nawigacji GPS CMA5024 i inercyjny Sigma, radiostację Thales TRA6034 w pasmach V/UHF, transponder systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) typu TSC4000, a także zmodyfikowane oświetlenie kabiny pozwalające do pełnej współpracy z goglami noktowizyjnymi.
Ostatnio zamówienia na nowe H225M Caracal złożyły Irak i Królestwo Niderlandów – każde z tych państw po 12 egzemplarzy. Poza tym, śmigłowce Caracal trafiły na eksport do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru, Tajlandii oraz Węgier. Z zakupu wycofały się Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W służbie znajduje się ponad 350 śmigłowców rodziny H225 Super Puma i H225M Caracal, których łączny nalot wyniósł ponad 880 000 godzin.
https://twitter.com/AirbusPRESS/status/1880187873741402515