2 lipca spółka Airbus Australia Pacific poinformowała, że 11 lipca złoży formalną ofertę z lekkimi śmigłowcami wielozadaniowymi H145M australijskim siłom specjalnym. Departament obrony tego kraju poszukuje dostawcy nowych wiropłatów wsparcia powietrznego dla 6. Pułku Lotniczego wojsk lądowych (Australian Army) w ramach programu Project Land 2097 Phase 4 (Pięciołopatowy H145 certyfikowany, 2020-06-21).
Zmilitaryzowane H145M zostały dotąd zamówione przez Niemcy, Tajlandię, Węgry, Luksemburg i Serbię / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Informację potwierdził dyrektor zarządzający w spółce Andrew Mathewson, która podjęła współpracę z piętnastoma lokalnymi przedsiębiorstwami (w tym Safran Australia, Qinetiq Australia, HeliMods, Toll Helicopters, Helicopter Logistics, Sigma Bravo i Thales), aby spełnić wymogi Departamentu Obrony dotyczące udziału przemysłu australijskiego w programach obronnych. Nawiązano również współpracę z Deakin University z Melbourne, aby wspólnie opracować plan rozwiązań i modyfikacji programu wsparcia śmigłowców H145M, przez wymagany okres 25 lat eksploatacji.
Ponadto, Mathewson stwierdził, że od 2015 niemiecka Bundeswehra jest użytkownikiem 15 takich wiropłatów zmilitaryzowanych H145M LUH SOF, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych Kommando Spezialkräfte (KSK), dzięki systemowi uzbrojenia HForce. Wiropłaty stacjonują w Laupheim, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia i są przypisane do 64. Eskadry Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64). W lutym ogłoszono zakup kolejnych H145M, w tym wypadku do innych zadań (Bundeswehra zamówi 64 H145M, 2020-02-29).
Airbus Australia Pacific zaoferowała również siedem kolejnych H145M na potrzeby resortów siłowych i bezpieczeństwa wewnętrznego Australii oraz nowy pakiet wsparcia eksploatacji dla 22 śmigłowców uderzeniowo-rozpoznawczych EC665 Tiger ARH (Armed Reconnaissance Helicopter), których służba jest problematyczna. Równolegle, Departament Obrony Australii od lipca ubiegłego roku poszukuje ich następców (Następca dla australijskich Tigerów, 2019-07-11).
Analiza
Po złożeniu formalnej oferty, Airbus Helicopters, którego reprezentantem jest Airbus Australia Pacific, stanie się drugim uczestnikiem australijskiego postępowania przetargowego. 28 maja br. ofertę złożyło konsorcjum amerykańskiej spółki Bell Textron z australijskim Babcock Australia, proponując zmilitaryzowaną wersję śmigłowca 429 GlobalRanger. Warto zauważyć, że Bell już brał udział we wcześniejszej fazie programu Land 2097, razem z lokalną spółką Hawker Pacific. Program został zainicjowany w 2016, gdy został ujęty w Białej Księdze Obronności.
Komentatorzy zauważają, że kolejnymi konkurentami dla dwóch powyższych ofert mogą być Boeing z modelem AH-6i Little Bird, MD Helicopters z modelem MD530G czy w końcu Leonardo Helicopters z np. AW119x Koala (Pierwszy izraelski AW119, 2020-05-05; AH-6i dla Tajlandii, 2019-09-27).
Australijskie Siły Obronne (Australian Defence Force, ADF) poszukują już opracowanego śmigłowca 4-tonowej klasy masowej do wsparcia działań sił specjalnych, zwłaszcza w misjach kontrterrorystycznych w środowisku miejskim. W planach jest zakup 16 śmigłowców, z których każdy byłby zdolny do transportu jednej drużyny żołnierzy sił specjalnych wraz z możliwością desantowania ich za pomocą szybkiej liny. Drugorzędną rolą nowych wiropłatów byłyby zadania zwiadu i rozpoznania, zapewniania wsparcia ogniowego z powietrza czy transportu niewielkich ładunków. Dlatego zintegrowane systemy uzbrojenia są traktowane jako opcjonalne. Cztery wiropłaty powinny ponadto zmieścić się do ładowni ciężkiego samolotu transportowego C-17A Globemaster III australijskich królewskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF).
Departament Obrony Australii oczekuje rozpoczęcia dostaw już w 2022 (wcześniej wyznaczono datę 2023). Śmigłowce mają trafić do 6. Pułku Lotniczego z bazy Holsworthy w pobliżu Sydney. Pułk obecnie wykorzystuje śmigłowce wielozadaniowe MRH-90 Taipan. Jest to lokalne oznaczenie NHI NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter). Jednocześnie trwa proces wycofywania 20 (z dostarczonych 34) śmigłowców S-70A-9. Ma zakończyć się w 2021 (Australijskie NH90 uziemione, 2019-07-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.