W środę, 9 października 2024, służba prasowa 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF poinformowała, że do bazy lotniczej Edwards w Kalifornii trafiły trzy lekkie samoloty szturmowe A-29 Super Tucano produkcji brazylijskiej spółki Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica). Są to pierwsze od niemal 30 lat nowe samoloty szkolne dla akademii szkolenia pilotów doświadczalnych wojsk lotniczych (USAF Test Pilot School).
Zdjęcia: Lindsey Iniguez, USAF
Co ciekawe, informacja o przylocie została opublikowana z niemałym poślizgiem. Gdyż zdjęcia opublikowane w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) są datowane na 18 lipca 2024, natomiast materiał wideo na 18 sierpnia 2024.
Samoloty pochodzą z puli pierwotnie zamówionych w spółkach Sierra Nevada Corporation i Embraer Defense & Security dla Dowództwa Operacji Specjalnych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) w bazie Hurlburt Field na Florydzie, gdzie miały służyć do eksperymentów oraz szkolenia sił sojuszniczych i partnerskich, zwiększenia ich potencjału i interoperacyjności. Zostały jednak wycofane z uwagi na zmianę koncepcji ASFOC (AFSOC odebrało pierwsze dwa AT-802U Sky Warden, Pierwszy AT-6E Wolverine dla USAF).
Centrum doświadczalne AFTC (Air Force Test Center) i kierownictwo USAF Test Pilot School uznały te nadwyżkowe samoloty za wyjątkową okazję do rozszerzenia możliwości testowania lotów i szkolenia w bazie Edwards.
Podczas gdy A-29 to z założenia lekki samolot szturmowy, to jednocześnie oferuje również nowoczesną awionikę z możliwością zewnętrznego zawieszania wyposażenia na pylonach podskrzydłowych. Pozwoli to szkole na prowadzenie szkoleń i badań nad różnymi czujnikami i uzbrojeniem, zmniejszając zależność od samolotów T-38C Talon i F-16C/D, a jednocześnie zwiększając zdolność do wykonywania aspektów zadań testowych powierzonych centrum doświadczalnemu AFTC.
Decyzja o przeniesieniu samolotu A-29 do Edwards jest wynikiem przemyślanej analizy przeprowadzonej przez USAF Test Pilot School i doskonałym przykładem zwinności dowodzenia i współpracy w celu wykorzystania wyjątkowej, ulotnej okazji — powiedział Michael Banzet, dyrektor ds. planów i programów AFTC. To nie tylko ponowne wykorzystanie 63 milionów dolarów inwestycji podatników, ale także unowocześnia i rozszerza program nauczania Test Pilot School w celu przyspieszenia wdrażania zdolności bojowych dla USAF.
Zamówienia na A-29 Super Tucano (aka. EMB 314) przekraczają 260 egzemplarzy, które wylatały ponad 550 000 godzin lotu, z czego 60 000 w działaniach bojowych. Poza USA, wśród użytkowników jest obecnie 20 państw: Afganistan, Angola, Brazylia, Burkina Faso, Chile, Dominikana, Ekwador, Ghana, Honduras, Indonezja, Kolumbia, Liban, Filipiny, Mali, Mauretania, Nigeria, Senegal, a ostatnio Urugwaj i Paragwaj. Embraer spodziewa się kolejnych umów z Portugalią czy Królestwem Niderlandów. W przeszłości samolotami tymi była zainteresowana Ukraina.
A-29 Super Tucano jest wyposażony w system precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy system łączności. Jego możliwości są dodatkowo zwiększane przez zaawansowane systemy awioniki HMI zintegrowane z solidnym płatowcem, zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, w surowych warunkach i bez infrastruktury. Co więcej, samolot charakteryzuje się prostą koncepcją konserwacji, która zapewnia wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.