2 października spółka Helibras świętowała 40-lecie powstania i 10-lecie programu H-XBR, dotyczącego strategicznej współpracy Ministerstwa Obrony Brazylii z koncernem Airbus Helicopters, przy produkcji śmigłowców H225M Caracal. Jak dotąd brazylijska spółka dostarczyła 32 z 50 zamówionych wiropłatów.
Brazylijskie wojska lotnicze i lądowe, a także marynarka wojenna otrzymają łącznie 50 śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal, wyprodukowanych lokalnie w zakładach spółki Helibras w miejscowości Itajubá.
W 1978 powstała brazylijska filia Airbusa w São José dos Campos w stanie São Paulo znana wówczas jako Lotnicze Centrum Technologiczne. Ośrodek stał się punktem odniesienia w zakresie technologii, zdolności produkcyjnych i szkolenia personelu lotniczego w kraju. Dwa lata później, zakłady znane już jako Helibras (Helicópteros do Brasil) przeniesiono do miejscowości Itajubá w stanie Minas Gerais, gdzie produkcja trwa po dziś dzień (Dodatkowe Caracale dla Tajlandii, 2018-09-20; Śmigłowce Airbusa dla Ukrainy, 2018-03-25).
Najważniejszym wydarzeniem w historii kooperacji z francuskim koncernem Airbus Helicopters było rozpoczęcie w 2008 programu H-XBR (Helicopter-Experimental, Brazil), który zakładał rozbudowę infrastruktury przemysłowej pod produkcję 50 śmigłowców wielozadaniowych EC725 (obecnie H225M) Caracal z przeznaczeniem dla marynarki wojennej (Marinha do Brasil), wojsk lądowych (Exército Brasileiro) i wojsk lotniczych (Força Aérea Brasileira). Ważnym punktem współpracy były lokalnie rozwijane możliwości w zakresie wersji morskiej śmigłowca i systemu wczesnego ostrzegania (EWS) dla tego wiropłatu (PHM Atlântico w służbie, 2018-07-02).
Spółka Helibras dostarczyła jak dotąd 32 zamówione śmigłowce H225M, z czego 19 trafi do Força Aérea Brasileira. Dwa z nich będą wykonywać zadania w ramach Specjalnej Grupy Transportowej (Grupo de Transporte Especial, GTE) (Nowe uzbrojenie dla francuskich Caracali, 2018-06-13; Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11).
Jak dotąd, w ciągu 10 lat trwania programu H-XBR, brazylijskie siły zbrojne odebrały 32 wiropłaty. /Zdjęcia: Helibras
W ramach programu H-XBR powstało centrum inżynieryjne, zajmujące się integracją i rozwojem systemów, zakład produkcyjny z linią montażową podzespołów, zajmujący się dostosowaniem wyposażenia silnika i testami, centrum szkoleniowe z symulatorem H225M oraz centrum utrzymania i wsparcia eksploatacji do poziomu 3° (kadłub, silniki i elementy dynamiczne). Helibras zajmuje się także produkcją i montażem modeli H130 (EC130 T2), H135 (EC635), H145, H155, H175 (AC352) i najnowszego H160, którego pierwszy egzemplarz został sprzedany w Brazylii (Węgry zamówiły H145M, 2018-07-02; H160M dla wojsk lotniczych Francji, 2018-06-04).
Analiza
27 października 2016 zaprezentowano morską wersję bojową śmigłowca H225M o nr bocznym BRA-05, przeznaczoną dla Marinha do Brasil z myślą o prowadzeniu rozpoznania i zwalczania nawodnych okrętów wojennych. Prace nad tym wariantem rozpoczęły się w 2012, a certyfikacja wojskowa Departamentu Techniki Lotniczej i Nauki (Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial, DCTA) ma nastąpić jeszcze w 2018.
Wiropłat został wyposażony w radar obserwacyjny APS-143C(V)3 OceanEye, opracowany przez Telephonics (spółkę-córkę Griffon Company), który współpracuje z Systemem Automatycznej Identyfikacji (AIS), instalowanym na jednostkach pływających, dzięki czemu dowódca misji może stworzyć obraz nawodnej sytuacji taktycznej.
Podstawowym uzbrojeniem jest francuski przeciwokrętowy pocisk rakietowy Exocet AM39 B2 Mod 2 o zasięgu od 50 do 70 km (w zależności od wysokości odpalenia). Śmigłowiec doposażono też w komputer misji NTDMS z czujnikami opracowanymi przez Airbus i Atech, systemy samoobrony, rozpoznania źródeł promieniowania elektromagnetycznego i kierowania ogniem. Pierwsze symulowane odpalenie pocisku przeprowadzono 8 sierpnia 2017.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.