7 grudnia br. na terenie wsi Kopytów w województwie lubelskim, w rejonie granicy polsko-białoruskiej, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak przekazał do 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego, 9. Warmińskiego Pułku Rozpoznawczego oraz Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu pierwszą partię 25 Pojazdów Dalekiego Rozpoznania Żmija.
MON przekazało Wojsku Polskiemu pierwszą partię 25 szt. Pojazdów Dalekiego Rozpoznania Żmija pozyskanych w ramach programu o tej samej nazwie / Zdjęcia: MON
Dostawy pojazdów dalekiego rozpoznania kr. Żmija są efektem realizacji umowy zawartej 6 września 2017 pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum w składzie: Polski Holding Obronny (PHO) oraz Concept z Bielska-Białej. Umowa o wartości 90 712 500 zł brutto (73 750 000 zł netto) przewiduje dostawę 118 pojazdów typ LPU Wirus 4 w wersji PDR Żmija. Pierwotnie dostawy pierwszej partii 25 pojazdów miały rozpocząć się w 2020, ale opóźniła je pandemia COVID-19 (Czy wkrótce nadjadą Żmije?, Żmija opóźniona, Żmije dla rozpoznania).
Program kr. Żmija ujęto w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013-2022, w zadaniu Rozpoznanie Patrolowe (później zmienionym na Operacyjne rozpoznanie patrolowe), wraz z informatycznym systemem zbierania, analizy i dystrybucji informacji w ramach ISTAR (rozpoznania patrolowego, dalekiego, elektronicznego, obrazowego i osobowego) o kryptonimie Sowa, Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznawczych (LOTR) Kleszcz, zautomatyzowanego systemu zbierania, gromadzenia, przetwarzania i dystrybucji wiadomości rozpoznawczych otrzymanych od elementów dalekiego rozpoznania kryptonim Pająk oraz mobilnych bezzałogowych pojazdów rozpoznawczych Tarantula (Bóbr-3 testowany przez wojsko, Pająk po raz drugi, Program Sowa nabiera rozpędu, Tarantule do kosza).
Opis
Pojazdy dalekiego rozpoznania Żmija typ LPU Wirus 4 są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania przez pododdziały wojsk rozpoznawczych w ugrupowaniu przeciwnika na głębokości do 150 km, zwalczania celów lekko opancerzonych i nisko lecących celów powietrznych oraz do wsparcia ogniowego żołnierzy prowadzących rozpoznanie piesze.
Pojazdy zapewniają możliwość dynamicznego przemieszczania się zarówno po drogach jak i w trudnym terenie, o każdej porze doby, w różnych warunkach klimatycznych oraz są przystosowane do transportu drogą powietrzną z wykorzystaniem śmigłowców (na zawieszeniu zewnętrznym) i samolotów transportowych, z których mogą być desantowane metodą spadochronową. Pojazdy zapewniają autonomiczną i długoterminową realizację zadań rozpoznawczych przez załogę w oderwaniu od wojsk własnych i posiadają możliwość transportu zapasu środków zaopatrzenia, a ich konstrukcja umożliwia montaż różnych typów uzbrojenia strzeleckiego.
Pojazdy wykonane zostały w oparciu o zmodyfikowane podwozie samochodu pickup, mają silnik wysokoprężny o mocy 180 KM z maksymalnym momentem obrotowym 430 Nm oraz zostały wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów i skrzynię rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego, realizującą jeden z czterech trybów pracy: 4×2, 4×4, 4×4 zblokowany i 4×4 ze zredukowanym przełożeniem. Pojazdy mają opancerzenie zgodne z poziomem 1 według STANAG 4569 załącznik B oraz wkładki antyprzestrzelinowe kół. Ponadto pojazdy zostały wyposażone w system łączności radiowej umożliwiający komunikację na dystansie do 150 km, zaczepy do holowania drugiego pojazdu o takiej samej DMC. oraz zostały wyposażone w elektryczną wyciągarkę o zdolności holowania drugiego pojazdu o takiej samej DMC, uchwyty do mocowania podczas transportu, w tym do zamocowania i transportu podwieszanego pod śmigłowcem, a także wyciągarkę do samoewakuacji z wyprowadzeniem liny do przodu i do tyłu. Pojazdy posiadają ponadto system łatwo demontowalnych platform do transportu wyposażenia na zewnętrz pojazdu, oraz system ogrzewania w tym niezależnego od pracy silnika i wentylacji.
Prędkość maksymalna pojazdu z pełnym ładunkiem wynosi 135 km/h na drogach utwardzanych i 85 km/h po drogach gruntowych. Zasięg w pełni załadowanego pojazdu przy zastosowaniu zbiornika paliwa o pojemności 55 litrów, wynosi 500 km i może być zwiększony do ok. 900 km dzięki możliwości transportu dwóch kanistrów 20l. Wysokość i szerokość pojazdu to ok. 2 m, a jego długość to ok. 4 m. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 2,7 t, z czego 1,8 t to masa własna, a 0,9 t może stanowić załoga ładunek i uzbrojenie. Prześwit minimalny pojazdu wynosi 240 mm, a kąty natarcia, zejścia i rampowy odpowiednio 45O/ 65O/ 35O. Pojazd jest wysokiej mobilności i pozwala pokonywanie podjazdów o nachyleniu do 40O, pochylenia (trawersu) bocznego 40O, głębokość brodu 0,5 m, oraz pokonanie rowu o szerokości 0,6 m i muru o wysokości 300 mm.