30 września amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA, Defense Security Cooperation Agency) opublikował trzy zgody Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Szwajcarii samolotów wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet lub Lockheed Martin F-35A Lightning II oraz zestawów systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104 Patriot.
Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż do Szwajcarii samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet lub F-35A Lightning II / Zdjęcie: Mjr Karen Roganov, USAF
Informacje pojawiły się w trzy dni po ogłoszeniu wyników szwajcarskiego referendum, w którym obywatele zgodzili się na zakup nowych samolotów bojowych (Neues Kampfflugzeug, NKF) i systemu obrony powietrznej o kryptonimie Bodluv (Bodengestützte-Luft-Verteidigung) w ramach programu Air 2030 (Szwajcarskie tak dla nowych samolotów bojowych, 2020-09-28).
MIM-104 Patriot
W ramach programu Bodluv szwajcarski rząd federalny wnioskował o wycenę 5 zmodernizowanych jednostek ogniowych MIM-104 Patriot PAC-3+ wraz z 5 zestawami stacji radarowych kierowania ogniem AN/MPQ-65, 5 stacji kontroli AN/MSQ-132 ECS (Engagement Control Stations), 17 wyrzutni M903, do 70 pocisków przechwytujących MIM-104E GEM-T (Guidance Enhanced Missile Tactical), 7 mobilnych masztów antenowych AMG (Antenna Mast Group), 5 jednostek zasilania EPP III (Electrical Power Plants) oraz 6 zestawów wielofunkcyjnych terminali do transmisji danych standardu Link 16 – MIDS LVT (Multifunctional Information Distribution System Low Volume Terminal) wraz z 11 pakietami modernizacji BU2 (Block Upgrade Two).
W ramach programu Bodluv szwajcarski rząd federalny wnioskował o wycenę 5 zmodernizowanych jednostek ogniowych MIM-104 Patriot PAC-3+ / Zdjęcie: US Army
Pakiet dodatkowy obejmuje wyposażenie łącznościowe, narzędzia i wyposażenie testowe, wsparcie prób polowych, wsparcie dla pojazdów przenoszących elementy jednostek ogniowych, ciągniki siodłowe, generatory prądotwórcze, publikacje i dokumentacje techniczne, wyposażenie szkoleniowe, części zamienne i naprawcze, szkolenie personelu, usługi logistyczne ze strony polowych zespołów wsparcia technicznego (TAFT), wsparcie inżynieryjne, techniczne i logistyczne oraz inne elementy programu wsparcia. Całość wyceniono na maksymalnie 2,2 mld USD (8,5 mld zł). Głównymi wykonawcami ewentualnej umowy będą spółki Raytheon Technologies i Lockheed Martin (PAC-3 MSE dla Niderlandów, 2020-09-26; Rumunia formalnie odbiera Patrioty, 2020-09-17). Kontrofertą dla zestawów Patriot jest system SAMP/T, zaoferowany przez europejskie konsorcjum Eurosam.
F/A-18E/F Super Hornet
Rząd w Bernie wnioskował również o wycenę pakietu obejmującego 36 jednomiejscowych samolotów wielozadaniowych F/A-18E, 4 dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych F/A-18F, 96 silników F414-GE-400, 40 radarów AESA typu AN/APG-79, 25 zaawansowanych zasobników celowniczych ATFLIR, 55 odbiorników systemu ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radaru AN/ALR-67(V)3, 55 zestawów zintegrowanego układu samoobrony AN/ALQ-214 IDECM, 48 zestawów systemu łączności MIDS-JTRS, 48 nahełmowych wyświetlaczy JHMCS, 264 belki uzbrojenia LAU-127E/A, 48 systemów celowniczych AN/AYK-29 DTP-N czy 27 czujników termolokacyjnych IRST.
Propozycja obejmuje także nieokreśloną liczbę gogli noktowizyjnych AN/AVS-9 i AN/AVS-11, zestawów wyrzutników flar i dipoli AN/ALE-47, radiostacji AN/ARC-210, transponderów AN/APX-111 czy holowanych na przewodzie światłowodowym celów pozornych AN/ALE-55 wraz w wyrzutniami LAU-115D/A, LAU-116B/A i LAU118A.
W pakiecie uzbrojenia znalazło się 44 działek pokładowych M61A2 kal. 20 mm wraz z amunicją, 40 pocisków rakietowych krótkiego zasięgu AIM-9X Block II Sidewinder, 50 makiet pocisków AIM-9X CATM, 6 pocisków specjalnych AIM-9X NATM, 4 zestawy kierowania do AIM-9X, 10 zestawów kierowania do AIM-9X CATM, 18 zestawów laserowego sterowania KMU-572 JDAM do bomb GBU-54, 12 bomb Mk 82, 12 makiet gabarytowo-masowych bomb Mk 82, 12 bomb GBU-53/B SDB II, 8 bomb ćwiczebnych GBU-53/B GTV (wraz z zapalnikami).
Wyposażenie dodatkowe obejmuje wyposażenie szkoleniowe, urządzenia i części zamienne, zestawy planowania misji JMPS z oprogramowaniem, zestawy nawigacji satelitarnej GPS, dwukanałowe moduły kryptograficzne KIV-78, systemy identyfikacji swój-obcy, moduły kryptograficzne AN/PYQ-10C, a także wsparcie techniczne i logistyczne. Całość wyceniono na maksymalnie 7,452 mld USD (28,81 mld zł). Głównymi wykonawcami ewentualnej umowy mają być spółki Boeing, Northrop Grumman, Raytheon Technologies i General Electric.
Warto dodać, że zgodnie z opublikowaną informacją, wartość pakietu przewyższa budżet szwajcarski na program NKF (6,5 mld CHF/27,14 mld zł), ale obejmuje on budowę całkowicie nowej infrastruktury dla samolotów F/A-18E/F. Istotnym jest fakt, że Szwajcaria obecnie użytkuje starsze F/A-18C/D i nowe samoloty będą mogły wykorzystywać około 60% istniejącej infrastruktury, dzięki czemu ostateczna wartość pakietu będzie dużo niższa.
F-35A Lightning II
Alternatywnie dla Super Hornetów, Szwajcarzy poprosili również o wycenę 40 jednomiejscowych samolotów wielozadaniowych F-35A, czyli w wersji konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL). Oprócz tego wnioskowano o 46 silników F135-PW-100, systemy dowodzenia, kontroli i komunikacji, komputery pokładowe, systemy nawigacji i identyfikacji, globalny system wsparcia autonomicznej logistyki (ALGS), symulator lotu, możliwość integracji uzbrojenia i inne podsystemy oraz wyrzutnie flar. Co ciekawe, pakiet uzbrojenia jest identyczny jak w przypadku samolotów Super Hornet.
Dodatkowo wnioskowano o usługi centrum przeprogramowania, usługi z zakresu rozwoju i integracji oprogramowania, wsparcie transportowe i tankowania w powietrzu, części zamienne i naprawcze, szkolenie personelu, dokumentacje techniczne, wsparcie techniczne i logistyczne. Całość wyceniono na maksymalnie 6,58 mld USD (25,44 mld zł). W przypadku wyboru tej oferty, wykonawcami umowy będą Lockheed Martin, Pratt & Whitney, Boeing i Raytheon (Pierwsze fundusze na polskie F-35A, 2020-09-30).
Warto dodać, że kontrofertami dla samolotów amerykańskich są europejski Eurofighter Typhoon oraz francuski Dassault Rafale.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.