Przejdź do serwisu tematycznego

Żelazna pięść Izraela, czyli Iron Fist od Elbit Systems

Znany jako Iron Fist na rynku międzynarodowym i Hetz Dorban w Izraelu, to system aktywnej ochrony pojazdów (ASOP lub z angielskiego: Active Protection System; APS) typu hard-kill, opracowany przez spółkę IMI Systems (część Elbit Systems), który ma skutecznie chronić pojazdy wojskowe przed wrogim ostrzałem.

System Iron Fist jest montowany na systemach wieżowych pojazdów opancerzonych i w standardowej komplementacji składa się z:

  • radiolokatorów dopplerowskich CHR (Compact Hemispheric Radar), pracujących w paśmie S z anteną fazowaną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o pokryciu 360 stopni, opracowanych przez spółkę RADA Electronic Industries (maksymalnie cztery);
  • czujników podczerwieni (maksymalnie cztery);
  • wyrzutni przeciwpocisków zgrupowanych po obu bokach wieży (każda z dwiema lufami z gotowymi do wystrzelenia przeciwpociskami),
  • skomputeryzowanej jednostki sterującej z panelem sterowania HMI, dwóch jednostek kontroli wyrzutni (prawej i lewej) i zestawu integrującego Master Arm.

Iron Fist ma masę całkowitą wynoszącą około 450 kg, dzięki czemu jest przeznaczony dla lekkich i średnich pojazdów opancerzonych.

Zestaw powyższych czujników wykrywa i klasyfikuje nadlatujące cele, a skomputeryzowana jednostka sterująca odbiera dane z czujników i wykonuje obliczenia, w celu określenia optymalnego punktu przechwycenia zagrożeń przez przeciwpociski, wyposażone w niewielkie głowice bojowe, w bezpiecznej odległości od pojazdu.

Iron Fist na KF41 Lynx / Zdjęcie: Elbit Systems

Historia

Spółka IMI Systems, wcześniej znana jako Israel Military Industries (od 2018 część Elbit Systems) zaprezentowała koncepcję nowego systemu klasy ASOP dla Ministerstwa Obrony Izraela w 2006. Testy prototypu rozpoczęto w połowie 2007. System został pomyślnie przetestowany pod kątem różnorodnych zagrożeń, w tym granatów o napędzie rakietowym (RPG), przeciwpancernych pocisków kierowanych (PPK) oraz wystrzeliwanej z czołgów amunicji przeciwpancernej odłamkowo-burzącej (HEAT) i amunicji podkalibrowej (KE).

Ministerstwo Obrony Izraela zatwierdziło zakup i wprowadzenie Iron Fist na wyposażenie Sił Obronnych w czerwcu 2009. Pierwsze zestawy trafiły testy operacyjne na ciężkich transporterach opancerzonych Namer, opartych o podwozie czołgów Merkava. W listopadzie 2010 resort obrony ogłosił zakończenie finansowania prac rozwojowych systemu i zamówiono konkurencyjny system Trophy, opracowany przez spółki Rafael Advanced Defense Systems z Israel Aerospace Industries (IAI).

Namer z Iron Fist / Zdjęcie: Elbit Systems

W maju 2011 roku podczas testów w USA, system Elbit Systems skutecznie zniszczył pociski podkalibrowe, granaty RPG i przeciwpancerne pociski kierowane.

W 2012 pojawił się ze strony resortu obrony pomysł połączenia najlepszych cech obu systemów, a więc efektora z Iron Fist (przeciwpocisku kinetycznego) i systemu dowodzenia, kontroli i łączności klasy C3 oraz radaru ELTA Systems z systemu Trophy. Udział obu spółek miał być podobny, ale głównym integratorem miał zostać Rafael, na co IMI Systems nie zgodziło się.

CV90 z Iron Fist / Zdjęcie: Elbit Systems

Dlatego na początku 2013 roku Ministerstwo Obrony Izraela porównywało skuteczność Iron Fist z Trophy. Oczekiwano wówczas, że resort wybierze jeden system klasy ASOP drugiej generacji dla pojazdów opancerzonych Sił Obronnych. Ostatecznie zdecydowano się jednak na równoległe finansowanie i wdrażanie obu systemów, ale na różnych platformach. Pomysł synergii ponownie pojawił się w grudniu 2014, po wykorzystaniu bojowym Trophy podczas operacji Protective Edge pół roku wcześniej.

W czerwcu 2016 amerykańskie wojska lądowe (US Army) ogłosiły, że przetestują lżejszy wariant systemu Iron Fist, czyli Iron Fist Light, pod kątem programu MAPS (Modular Active Protection System), czyli opracowania własnego, modułowego systemu ASOP dla pojazdów opancerzonych. Po testach na bojowych wozach piechoty M2 Bradley, system został zmodyfikowany i otrzymał oznaczenie Iron Fist Light Decoupled (IF-LD).

Prace w USA realizowane są w kooperacji ze spółką General Dynamics Ordnance and Tactical Systems (GD-OTS). 7 stycznia 2019 ujawniono fotografię bwp M2A4 Bradley z zestawem Iron Fist Light, natomiast 30 kwietnia 2024 wariant zmodyfikowany M2A4E1.

M2A4E1 Bradley z Iron Fist / Zdjęcie: US Army

W międzyczasie Amerykanie testowali też systemy ASOP klasy soft-kill, takie jak Rapid Obscuring System (ROSY) z wyrzutniami granatów dymnych kal. 40 mm, opracowany przez American Rheinmetall Munitions czy Raven od BAE Systems. Zdecydowali się także na interwencyjny zakup systemu Trophy HV na potrzeby czołgów M1A2SEPv2 Abrams.

Wcześniej, bo 23 grudnia 2016, IMI Systems została wskazana przez spółkę BAE Systems jako dostawca systemu ASOP hard-kill na potrzeby testów z niderlandzkimi bojowymi wozami piechoty CV9035NL, które w ramach modernizacji miały otrzymać nowe wieże. Po testach, decyzja o zamówieniu zestawów Iron Fist Light została podjęta przez Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów w styczniu 2021, a 26 września 2022 przekazano zamawiającemu pierwszy seryjny bwp w nowej konfiguracji.

CV9035NL z Iron Fist / Zdjęcie: BAE Systems

Niedługo po przejęciu IMI Systems przez Elbit Systems, spółka ogłosiła sukces 20 sierpnia 2019, gdy Departament Produkcji i Zamówień Ministerstwa Obrony Izraela wybrał system Iron Fist Light Decoupled dla nowych ciężkich, kołowych transporterów piechoty Eitan 8×8 i spycharek gąsienicowych D9 Caterpillar.

Eitan z Iron Fist / Zdjęcie: Elbit Systems

Kolejny sukces ogłoszono w listopadzie 2021 podczas drugiej edycji Międzynarodowych Targów Przemysłu Obronnego FEINDEF (Feria Internacional de la Defensa y la Seguridad) w Centrum Wystawienniczym Juan Carlos I w Madrycie. Elbit Systems porozumiała się z hiszpańską spółką Escribano Mechanical & Engineering S.L. (EM&E) w sprawie integracji Iron Fist z bezzałogowymi systemami wieżowymi Guardian 30, przeznaczonymi na nowe hiszpańskie kołowe bojowe wozy piechoty VCR Dragón 8×8, zabudowane na podwoziu MOWAG Piranha V.

W grudniu 2022 spółka BAE Systems Hagglunds ogłosiła zawarcie umowy międzyrządowej między Szwecją a Republiką Słowacką o wartości 1,37 mld USD na dostawę 152 bojowych wozów piechoty CV9035, wyposażonych w system aktywnej ochrony Iron Fist.

Zdjęcie: Elbit Systems

11 września 2023, Elbit Systems podpisała wartą 109 mln USD umowę na dostarczenie systemów aktywnej ochrony Iron Fist na zamówienie BAE Systems Hägglunds (BSH), przeznaczonych do bojowych wozów piechoty CV90.

W grudniu 2023 australijski Departament Obrony (DoD) podpisał kontrakt o wartości 2,4 mld USD z Hanwha Defense Australia (HDA) na dostawę 129 bojowych wozów piechoty AS21 Redback dla australijskiej armii w ramach programu Land 400 Phase 3. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w system aktywnej ochrony Iron Fist.

AS21 Redback z Iron Fist / Zdjęcie: Elbit Systems

W marcu 2024 US Army przyznała 8-letni kontrakt z wyłącznym źródłem na nieokreśloną dostawę/nieokreśloną ilość (ID/IQ) spółkom General Dynamics Ordnance and Tactical Systems (GD-OTS) i Elbit Systems na modernizację bojowych wozów piechoty Bradley za pomocą systemu aktywnej ochrony Iron Fist.

Elbit Systems otrzymała pierwsze zamówienie na dostawę w ramach kontraktu Leidos US Army CHS-6 (Common Hardware Systems 6th Generation), a spodziewane są kolejne zamówienia.

Jednocześnie system Iron Fist został wybrany przez dwóch finalistów programu XM30: amerykańskie spółki American Rheinmetall Vehicles (ARV) i General Dynamics Land Systems (GDLS), którzy rywalizują o kontrakt na nowy bwp, mający zastąpić pojazd Bradley w US Army.

8 sierpnia 2024 Elbit Systems otrzymała kontrakt o wartości 130 mln USD na dostawę systemu Iron Fist dla spółki BAE Systems Hägglunds na terenie nieujawnionego państwa europejskiego do integracji z bwp CV90.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X