CH-47F Chinook Block II
Pierwsza ze zgód, opublikowanych w poniedziałek, 12 maja 2025, przez amerykańską Agencję Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency), obejmuje propozycję sprzedaży 6 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook Block II w pakiecie za maksymalnie 1,32 mld USD (5,05 mld zł).
Zdjęcie: Millville Municipal Airport (KMIV)
Zgodnie z informacją, rząd w Abu Zabi wnioskował o możliwość pozyskania śmigłowców wyposażonych w sondę do tankownia przewodem giętkim i dodatkowymi zbiornikami paliwa, czyli w konfiguracji Chinook ER (Extended Range), takiej jak dla Wielkiej Brytanii, wzorowanej na wariancie wsparcia operacji specjalnych MH-47G Block II.
Poza tym wnioskowano o 16 silników turbowałowych T-55-GA-714A, 14 zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej GPS/INS EGI z modułem kryptograficznym M-Code, 8 układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS, 20 radiostacji łączności szyfrowanej AN/ARC-231A COMSEC i 20 karabinów maszynowych M240 kal. 7,62 mm.
Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): niejawne oprogramowanie do CMWS, systemy ostrzegania o opromieniowaniu radiolokacyjnym AN/APR-39A oraz laserem AN/AVR-2B, radiostacje AN/ARC-220 HF, terminale wąsko/szerokopasmowej szyfrowanej łączności głosowej KY-100M, naboje impulsowe do flar i, odbiorniki VOR/ILS systemu wspomagania lądowania, głowice optoelektroniczne MX-15HDi, systemy nawigacji taktycznej AN/ARN-153 TACAN, radiowysokościomierze AN/APN-209, transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-123A, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 i moduły kryptograficzne AN/PYQ-10.
W pakiecie MDE zawarto także usługi wspierające wyposażenie misji, sprzęt i usługi wymagane do wdrożenia unikalnych modyfikacji, zestawy systemu szybkiego desantowania liną FRIES, dodatkowe zbiorniki paliwa ERFS, sondy do tankowania w locie, wyposażenie przeciwpożarowe, osłony balistyczne, wsparcie w zakresie zdatności do lotu, części zamienne i naprawcze, sprzęt łączności, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, badania terenowe, narzędzia i sprzęt testowy, sprzęt do obsługi naziemnej, naprawy i zwroty, publikacje i dokumentacja techniczna; Zespół ds. Zapewnienia Jakości (QAT), usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd USA i wykonawców umowy (Boeing i Honeywell) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programów.
Połączone Dowództwo Lotnicze (Joint Air Command) Sił Zbrojnych ZEA w ramach 26. Grupy Szturmowej, stacjonującej w bazach lotniczych Al Minhad i Sas Al Nakheel, dysponuje łącznie 28 śmigłowcami CH-47F Block I.
11 stycznia 2012 Departament Stanu zgodził się na eksport 14 CH-47F Block I za maksymalnie 370 mln USD. Dostawy rozpoczęto w dwa lata później. Zastąpiły one 16 śmigłowców CH-47C (zbudowanych we Włoszech na licencji), które za 939 mln USD Zjednoczone Emiraty Arabskie odkupiły w 2002 od Libii. W czerwcu 2019 poinformowano, że Wielka Brytania i Zjednoczone Emiraty Arabskie negocjują zakup kolejnych Chinooków w zmodernizowanej wersji Block II, którą Boeing opracował dla wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych (US Army). Została ona jednak zdementowana przez ówczesnego podsekretarza US Army Ryana McCarthy’ego. 7 listopada 2019 Departament Stanu zgodził się na eksport 10 kolejnych CH-47F w pakiecie za maksymalnie 830,3 mln USD.
ZEA używają Chinooków do transportu wojska, sprzętu i zaopatrzenia w warunkach pustynnych, wsparcia operacji specjalnych w zakresie rozmieszczenie sił i ewakuacji, wsparcia misji humanitarnych w zakresie dostaw pomocy w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe, jak również udziału w operacjach międzynarodowych, np. w ramach koalicji pod wodzą Arabii Saudyjskiej w Jemenie.
Jeśli sprzedaż CH-47F Block II zostanie zrealizowana, będzie to kolejny sukces Boeinga z najnowszym wariantem Chinooka na rynkach międzynarodowych, po zatwierdzonych transakcjach z Japonią, wspomnianą Wielką Brytanią i Niemcami. Ponadto w wersji Block I śmigłowce zamówiły Egipt i Korea Południowa. Obecnie najnowszy Chinook jest oferowany także w Polsce.
CH-47F Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).
F-16D/E Block 61
Druga zgoda dotyczy sprzedaży pakietu wsparcia floty 78 egzemplarzy samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16E/F Block 61 Desert Falcon, wycenionego na maksymalnie 130 mln USD (497,05 mln zł).
Zdjęcie: Staff Sgt. Michael B. Keller, USAF
Rząd w Abu Zabi wnioskował o możliwość pozyskania dodatkowych komponentów do samolotów F-16, części zamiennych i akcesoriów oraz innych powiązanych elementów logistycznych i wsparcia programowego, które zostaną dodane do wcześniej zatwierdzonego pakietu.
Pierwotnie wnioskowano bowiem w ramach programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) obejmowała wbudowany sprzęt do przeprogramowania amunicji (Common Munitions Built-in-Test Reprogramming Equipment, CMBRE), sprzęt do wsparcia amunicji, wsparcie i sprzęt zapasowy do systemów noktowizyjnych pilotów, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria, wsparcie napraw i zwrotów, niejawne i jawne dostawy i wsparcie oprogramowania, niejawne i jawne publikacje i dokumentacja techniczna, badania terenowe, badania i ankiety, wsparcie transportowe, usługi inżynieryjne, techniczne i logistyczne rządu USA oraz wykonawcy (nie został wskazany). Pierwszy pakiet wyceniono na 40,9 mln USD (156,38 mln zł).
Przypomnijmy, że 7 maja 2024 Departament Stanu USA zgodził się na sprzedaż pakietu modyfikacji dla pocisków przeciwradiolokacyjnych AGM-88 HARM używanych przez emirackie F-16, które przeszły, wartą 6 mld AED (6,26 mld zł) modernizację na mocy umowy z 2017 ze standardu Block 60 do Block 61, zbliżonego do pakietu Block 70, obejmującego m.in. radar z anteną AESA i ulepszoną awionikę.
Wojska lotnicze ZEA dysponują również 44 Mirage 2000-9/EAD/RAD i 15 Mirage 2000-9D/DAD (początkowo były to 62 samoloty, w tym 30 powstało poprzez modernizację starszych egzemplarzy). W przyszłości Mirage będą zastępowane przez 80 Dassault Rafale F4, z których pierwszy egzemplarz przekazano 29 stycznia br., a same zostaną sprzedane do Maroka.
Warto dodać, że w 10 listopada 2020 pierwsza administracja prezydenta Donalda Trumpa zgodziła się na ogromny pakiet uzbrojenia dla ZEA obejmujący 50 samolotów F-35 Lightning II, 18 bezzałogowców MQ-9B SkyGuardian i pakiet amunicji do F-16 za maksymalnie 23,37 mld USD, ale później został zablokowany przez administrację Joe Bidena tuż po zawarciu umów. Co ciekawe, w sprawie SkyGuardianów administracja Bidena wycofała embargo, ale nic nie wiadomo o pozostałych pakietach.