9 listopada francuska agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) ogłosiła zakończenie programu prób odbiorczych najnowszego wariantu samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale F3-R. Prace nad pakietem modernizacyjnym rozpoczęto na początku 2014, powierzając je koncernom Dassault Aviation, Thales, MBDA i Safran. Testy w locie zakończono 31 października. Do standardu F3-R może zostać doprowadzonych 144 Rafale B/C używanych przez wojska lotnicze (Armée de l’air‏) i lotnictwo pokładowe marynarki wojennej (Aéronautique navale). Wcześniej samolot zmodernizowano w 2014 do wersji określanej F3.4+ (Francja odebrała pierwszego Phénixa, 2018-09-28).

Francja dysponuje flotą 144 Dassault Rafale B/C/M. Wkrótce ta liczba może ulec zwiększeniu do 225 samolotów wielozadaniowych / Zdjęcie: Dassault Aviation

Francja dysponuje flotą 144 Dassault Rafale B/C/M. Wkrótce ta liczba może ulec zwiększeniu do 225 samolotów wielozadaniowych / Zdjęcie: Dassault Aviation

Pierwsze 10 zmodernizowanych Rafale posłuży do opracowania procedur operacyjnych. Cztery zostaną przekazane odbiorcom do końca 2018. Elementy standardu F3-R mają zostać wprowadzone do samolotów wojsk lotniczych Egiptu, Indii i Kataru. Zakończenie prób odrzutowca zbiega się z przekazaniem marynarce wojennej Francji wyremontowanego i zmodernizowanego lotniskowca FS Charles de Gaulle (R 91). Na jego pokładzie mają stacjonować m.in. Rafale M F3-R (Charles de Gaulle po modernizacji, 2018-11-09).

W ramach pakietu F-3R samoloty seryjne otrzymają zmodernizowany radar RBE2, ulepszone systemy nawigacyjne, łącznościowe i walki elektronicznej SPECTRA (Système de Protection et d’Évitement des Conduites de Tir du Rafale), a także będą mogły przenosić zasobnik celowniczy TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération). Nowością będzie także system swój-obcy piątej generacji (IFF Mod 5).

Rafale F-3R będą mogły być uzbrojone w bomby naprowadzane SBU-64 AASM Hammer (Armement Air-Sol Modulaire) przeznaczone do rażenia celów ruchomych, pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze Meteor i MICA IR/RF, naprowadzanymi odpowiednio na podczerwień oraz bezwładnościowo i radarowo.

Analiza
Trwają prace nad dalszą modernizacją samolotów Rafale i standardem F4 zgodnie z decyzją ministra sił zbrojnych Jeana-Yves Le Driana z 20 marca 2017. Przewiduje się, że pakiet ma być gotowy w 2023, a przekazanie pierwszych odrzutowców odbiorcom nastąpi w dwa lata później. Rafale F4 mają otrzymać mocniejsze jednostki napędowe i zostaną zintegrowane z pociskami nowej generacji MICA NG (Nouvelle Génération), manewrującymi Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną. Prace mają objąć także modyfikację wyposażenia kabiny, oprogramowania i płatowca (Nowa generacja pocisków MICA, 2018-07-27; Mirage 2000N wycofane ze służby, 2018-07-05).

W ramach modernizacji Rafale F3-R zostały przystosowane do przenoszenia bomb SBU-64 AASM Hammer i pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze MBDA Meteor i MICA IR/RF / Zdjęcie: DGA

W ramach modernizacji Rafale F3-R zostały przystosowane do przenoszenia bomb SBU-64 AASM Hammer i pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze MBDA Meteor i MICA IR/RF / Zdjęcie: DGA

W 2019 planowane jest podjęcie decyzji o zakupie kolejnych Rafale, dzięki czemu ich liczba w Armée de l’air i Aéronautique navale ma wzrosnąć do 225. Będą one użytkowane do początku lat 2040., gdy zostaną zastąpione przez wielozadaniowe samoloty bojowe o roboczej nazwie NGF (New Generation Fighter), opracowywane wspólnie z Airbusem w ramach programu FCAS (Future Combat Air System) (EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF, 2018-10-25).