9 grudnia br. Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Air Force Materiel Command, AFMC) z bazy lotniczej Hill w Utah podpisało umowę o wartości 365 mln USD (1,49 mld zł) ze spółką AAR Government Services Inc. z Wood Dale w Illinois na prace serwisowe w ramach programu wydłużania resursów technicznych (Service Life Extension Program, SLEP) samolotów wielozadaniowych F-16, należących do US Air Force (USAF). Wśród podwykonawców 11-letniej umowy są Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 (WZL-2) z Bydgoszczy (USAF: Roboty do mycia samolotów F-16).
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 z Bydgoszczy zostały podwykonawcą umowy na prace serwisowe związane z wydłużaniem resursów amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16 / Zdjęcie: Senior Airman Kayla Newman, USAF
Zawarta umowa, w formule IDIQ (indefinite-delivery/indefinite-quantity), oznacza wykonanie nieokreślonej liczby usług przy niesprecyzowanych warunkach. Będzie również obejmować zmagazynowane egzemplarze F-16, które będą kierowane także do zakładów niderlandzkiej Daedalus Aviation Group przy Droogdokkeneiland w Tilburgu i AAR Defense Systems & Logistics w Ogden-Clearfield w Utah z terminem realizacji zakontraktowanych prac do 9 grudnia 2032. Z powyższej łącznej kwoty zamówienia, 766 495 USD (3,13 mln zł), ma pochodzić jeszcze z budżetu obronnego NDAA na zakończony już rok fiskalny 2021 (USAF rozważa zamówienie nowych F-16).
Co ciekawe, starania o realizację powyższego kontraktu, oprócz konsorcjum AAR Government Services, WZL-2 i Daedalus Aviation Group, prowadziła także belgijska spółka SABCA w Gosselies, która niegdyś produkowała na licencji samoloty F-16, a obecnie serwisuje je na zlecenie głównie europejskich użytkowników (BAE Systems wesprze samoloty F-16 z 25 państw).
Podwykonawstwo jest kolejnym sukcesem WZL-2, które w ostatnich latach prowadzą wysiłki na rzecz zwiększenia swoich kompetencji w zakresie obsług polskich samolotów F-16C/D Jastrząb. 28 czerwca br. zawarły 5-letnią umowę z Lockheed Martin na kontynuację wsparcia technicznego tychże samolotów, natomiast 23 kwietnia br. zakończyły pierwszą obsługę 400FH Phase Inspection egzemplarza z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach. Partnerem w zdobyciu tych kompetencji była wspomniana Daedalus Aviation Group (WZL-2 będą nadal wspierać eksploatację F-16, Obsługa okresowa F-16 w WZL-2).
Jeśli chodzi o globalny program F-16 w kontekście Polski, to warto dodać również, że należące do Lockheed Martin zakłady PZL Mielec będą dostarczać od przyszłego roku komponenty i zespoły do budowy najnowszych F-16C/D Block 70/72, co ogłoszono 22 listopada br. (PZL Mielec w programie najnowszych F-16).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.