We wtorek, 4 marca 2025, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Wright Patterson w Ohio, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 13 081 102 USD (50,405 mln zł) z Sierra Nevada Corporation z Fort Walton Beach na Florydzie na wsparcie eksploatacji lekkich samolotów szturmowych A-29C Super Tucano produkcji brazylijskiej spółki Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica).
Zdjęcie: Lindsey Iniguez, USAF
Wykonawca był jedynym oferentem. Umowa przewiduje ciągłe wsparcie utrzymania gotowości dla samolotów A-29C, urządzeń szkoleniowych, systemów planowania misji i debriefingu, wymiennego wyposażenia, alternatywnego sprzętu do misji, sprzętu do obsługi naziemnej, sprzętu testowego, komercyjnych publikacji technicznych i powiązanych części zamiennych. Prace będą wykonywane w lotniczej Edwards w Kalifornii i mają zostać zakończone 28 lutego 2026.
Przypomnijmy, że akademia szkolenia pilotów doświadczalnych wojsk lotniczych (USAF Test Pilot School), mieszcząca się w bazie Edwards, jest użytkownikiem trzech egzemplarzy A-29C Super Tucano, które odebrano 18 lipca 2024.
Samoloty pochodzą z puli pierwotnie zamówionych w spółkach Sierra Nevada Corporation i Embraer Defense & Security dla Dowództwa Operacji Specjalnych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) w bazie Hurlburt Field na Florydzie, gdzie miały służyć do eksperymentów oraz szkolenia sił sojuszniczych i partnerskich, zwiększenia ich potencjału i interoperacyjności. Zostały jednak wycofane z uwagi na zmianę koncepcji ASFOC (AT-802U Sky Warden przyjęty do służby w AFSOC jako OA-1K Skyraider II, Pierwszy AT-6E Wolverine dla USAF).
Centrum doświadczalne AFTC (Air Force Test Center) i kierownictwo USAF Test Pilot School uznały te nadwyżkowe samoloty za wyjątkową okazję do rozszerzenia możliwości testowania lotów i szkolenia w bazie Edwards.
Podczas gdy A-29 to z założenia lekki samolot szturmowy, to jednocześnie oferuje również nowoczesną awionikę z możliwością zewnętrznego zawieszania wyposażenia na pylonach podskrzydłowych. Pozwoli to szkole na prowadzenie szkoleń i badań nad różnymi czujnikami i uzbrojeniem, zmniejszając zależność od samolotów T-38C Talon i F-16C/D, a jednocześnie zwiększając zdolność do wykonywania aspektów zadań testowych powierzonych centrum doświadczalnemu AFTC.
A-29 Super Tucano
W ostatnich miesiącach na zakup A-29 Super Tucano zdecydował się nieujawniony klient z Afryki – 4 egzemplarze (31 grudnia 2024), inny nieujawniony klient bez wskazania regionu świata (30 grudnia 2024) – 4 egzemplarzy oraz Portugalia, ale na 12 egzemplarzy Super Tucano w wariancie A-29N (dla europejskich państw członkowskich NATO) – 16 grudnia 2024.
Zamówienia na wariant bazowy, czyli A-29 Super Tucano (aka. EMB 314), przekraczają 260 egzemplarzy, które wylatały ponad 570 000 godzin lotu, z czego 60 000 w działaniach bojowych. Poza USA, wśród użytkowników jest obecnie 20 państw: Afganistan, Angola, Brazylia, Burkina Faso, Chile, Dominikana, Ekwador, Ghana, Honduras, Indonezja, Kolumbia, Liban, Filipiny, Mali, Mauretania, Nigeria, Senegal, a ostatnio także Urugwaj i Paragwaj. W przeszłości samolotami tymi była zainteresowana Ukraina.
A-29 Super Tucano jest wyposażony w system precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy system łączności. Jego możliwości są dodatkowo zwiększane przez zaawansowane systemy awioniki HMI zintegrowane z solidnym płatowcem, zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, w surowych warunkach i bez infrastruktury. Co więcej, samolot charakteryzuje się prostą koncepcją konserwacji, która zapewnia wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.