W środę, 25 czerwca 2025, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Wright-Patterson w Ohio, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 118 020 690 USD (427,912 mln zł) ze spółką Vectrus Systems LLC z Colorado Springs w Kolorado na wsparcie floty 34 irackich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16IQ Block 52.
Zdjęcie: Senior Airman Jordan Castelan, USAF
Umowa obejmuje realizację usług wsparcia eksploatacji, wsparcia operacyjnego i usług z zakresu bezpieczeństwa na terenie bazy lotniczej Martyr Brigadier General Ali Flaih (wcześniej znanej jako Balad od miasta w pobliżu którego znajduje się), położonej prowincji Salah ad-Din, 64 km na północ od Bagdadu.
Umowa będzie obowiązywać do 30 listopada 2026, a fundusze pochodzą ze środków programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) dla Iraku. W chwili zawarcia umowy uruchomiono pierwszą transzę środków w wysokości 57 830 138 USD (209,677 mln zł).
Wojska lotnicze Iraku (al-Qūwah al-jawwīyah al-ʻIrāqīyah) użytkują wszystkie F-16IQ Block 52 w ramach 9. Eskadry Myśliwskiej, stacjonującej we wspomnianej bazie. Pierwotnie było to 36 egzemplarzy (po 18 zamówionych w dwóch transzach w 2011 z dostawami w latach 2014-2019, w tym 24 jednomiejscowe F-16C i 12 dwumiejscowych F-16D), ale dwa uległy wypadkom: dwumiejscowy 24 czerwca 2015 i jednomiejscowy 5 września 2017, podczas programu szkoleniowego w USA. Pierwszy iracki F-16 zadebiutował w boju w kwietniu 2018 atakując cele Państwa Islamskiego w Syrii.
Zdjęcie: Master Sgt. Russ Scalf, USAF
F-16IQ to nieco zubożona wersja eksportowa F-16C/D Block 52. W 2020 iracka flota przechodziła kryzys po tym jak stosunki na linii Waszyngton-Bagdad uległy ochłodzeniu, a Amerykanie wycofali z Iraku personel wsparcia technicznego. Już w pierwszym kwartale tego roku gotowość floty spadła do 20 samolotów zdolnych do lotu, a później do tylko 5. We wrześniu 2020 Amerykanie wrócili do Iraku i w 2023 poziom gotowości floty szacowano na 66%. Jednak już w 2021 Lockheed Martin wycofała personel z powodu wzrostu przemocy w Iraku, przez co teraz umowy wykonują inne podmioty, włącznie z zapewnieniem bezpieczeństwa, jak omawiana Vectrus Systems LLC.
Co ciekawe, w 2010 ówczesny rząd w Bagdadzie deklarował zapotrzebowanie na 96 samolotów bojowych w ramach odbudowy wojsk lotniczych. W 2023 pojawiły się doniesienia, że Irak negocjuje zakup 12 chińsko-pakistańskich JF-17 albo 14 francuskich Dassault Rafale. Na dzień dzisiejszy brak informacji o finalizacji którejś z umów.