10 sierpnia Rada Ministrów Republiki Włoskiej zaaprobowała wieloletni, obronny dokument planistyczny (Documento Programmatico Pluriennale, DPP) na lata 2021-2023, przedstawiony przez ministerstwo obrony 4 sierpnia br. Wśród 85 nowych programów i 115 aktualizacji do już realizowanych inicjatyw, znalazło się 7 określonych jako flagowe. Do najważniejszych należy uruchomienie pierwszych środków finansowych na prace badawczo-rozwojowe w międzynarodowym projekcie samolotu bojowego 6. generacji Tempest oraz zakup samolotów transportowo-tankujących KC-46A Pegasus.
Włoski rząd zaaprobował uruchomienie środków finansowych na prace badawczo-rozwojowe w międzynarodowym projekcie samolotu bojowego Tempest / Zdjęcie: Team Tempest
Jeśli chodzi o program Tempest, realizowany wspólnie z Wielką Brytanią (jako liderem) i Szwecją, to rząd włoski zgodził się na przeznaczenie kwoty rzędu 2 mld EUR (9,15 mld zł) w perspektywie kolejnych 15 lat. Szczegółowo, planuje się przeznaczenie początkowych 60 mln EUR (274,5 mln zł) w ramach zatwierdzonego DPP, kolejnych 90 mln EUR (411,8 mln zł) w latach 2024-2026 oraz pozostałych 1,85 mld EUR (8,46 mld zł) w latach 2027-2035. Resort ocenia, że w zakresie prac badawczo-rozwojowych łączne koszty programu wyniosą do 6 mld EUR (27,45 mld zł), ale środki na rozpoczęcie procedury zakupowej nie zostały jeszcze zdefiniowane szczegółowo (Kolejne fundusze na rozwój Tempest).
Są to pierwsze deklaracje finansowe Włoch od czasu dołączenia do programu Tempest we wrześniu 2019. Takich zobowiązań nie złożyła jeszcze Szwecja, która dołączyła do programu nieco wcześniej, bo już w lipcu 2019 (DSEI2019: Włochy dołączą do programu Tempest, Szwecja w programie Tempest).
Niemniej, w ubiegłym roku Wielka Brytania, Włochy i Szwecja podpisały protokół ustaleń (MoU, Memorandum of Understandings) w sprawie współpracy przy projekcie Tempest. Państwa te będą dążyć do opracowania koncepcji systemu, dzieląc się wysiłkiem przemysłowym (podobnie jak Niemcy, Francja i Hiszpania w programie FCAS).
Pojawił się również plan zakupu dwóch samolotów transportowo-tankujących Boeing KC-46A Pegasus / Zdjęcie: USAF
Ciekawą informacją jest program zakupowy tankowców, choć faktycznie nie został ujęty jako flagowy. Bezprzetargowy wybór mniej popularnego KC-46A Pegasus, a nie europejskiego Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport), wynika zapewne z pragmatyzmu i chęci ujednolicenia posiadanej floty. Obecnie eksploatowane są cztery samoloty tankujące KC-767A, zamówione w 2002 i dostarczone przez Boeinga w latach 2011-2012, które nie można wykluczyć, że przejdą modernizację. KC-46A Pegasus powstał na potrzeby amerykańskiego programu KC-X, właśnie w oparciu o konstrukcję KC-767A (kadłub B767-200ER, ze skrzydłami, podwoziem, drzwiami ładunkowymi i podłogą z B767-300F oraz kabiną i klapami skrzydeł z B767-400ER).
Zakup dwóch samolotów KC-46A Pegasus będzie się odbywał prawdopodobnie procedurą FMS (Foreign Military Sales). Tym samym Włochy dołączą do wąskiego grona użytkowników, obok USA (do 16 czerwca br. dostarczono 46 ze 179 planowanych egzemplarzy), Japonii (sześć planowanych, jeden oblatany) oraz Izraela (osiem planowanych). Kolejnym zainteresowanym państwem są Zjednoczone Emiraty Arabskie, a wcześniej zakup rozważały Indie, Indonezja, Kanada, Katar i Norwegia (KC-46A dla Izraela zaakceptowane, Japoński Pegasus oblatany).
Wśród pozostałych flagowych programów modernizacyjnych wymienia się pozyskanie usług chmurowych dla sił zbrojnych do wymiany danych, opracowanie lub zakup nowego pływającego bojowego wozu piechoty (następcy VCC-80 Dardo), modernizację i wzmocnienie zdolności naziemnych systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu (opracowanie systemu nowej generacji SAMP/T NG; Système sol-Air de Moyenne Portée Terrestre de Nouvelle Génération), zakup nowych radarów obrony powietrznej (FSAS/PAAMS), zakup dwóch niszczycieli rakietowych nowej generacji DDX (dostawy po 2028 jako następcy niszczycieli typu Durand de la Penne) oraz udział Włoch w programie rozwoju i zakupu nowego systemu żołnierza przyszłości dla jednostek piechoty (Włosi poszukują bwp nowej generacji, SAMP/T NG do produkcji).