Przejdź do serwisu tematycznego

Włochy zaoferowały Austrii samoloty szkolno-bojowe Leonardo M-346FA

Minister obrony Austrii Klaudia Tanner poinformowała, że resort otrzymał ofertę z Włoch na zakup 12 samolotów szkolno-bojowych Leonardo M-346FA.

We wtorek, 27 sierpnia 2024, minister obrony Austrii Klaudia Tanner poinformowała za pośrednictwem agencji prasowej APA (Austria Press Agency), że resort otrzymał interesującą ofertę z Włoch na zakup 12 samolotów szkolno-bojowych Leonardo M-346FA (Fighter Attack), które są rozwinięciem wariantu szkolenia zaawansowanego M-346 Master, z nie tak odległymi dostawami (Wspólny zakup C-390 Millenium przez K. Niderlandów i Austrię).

Zdjęcie: Alessandro Maggia via Leonardo

Rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Austrii Michael Bauer poinformował w mediach społecznościowych:

(Resort obrony) planuje z Włochami zakup odrzutowego odrzutowca M-346 Leonardo w ramach współpracy zakupowej z Bundesheer. Minister obrony Tanner zlecił zbadanie wymogów dotyczących wspólnych zamówień i, jeśli wymagania zostaną spełnione, rozpoczniemy rozmowy z Włochami.

Oferta pojawiła się w cztery lata po wycofaniu z eksploatacji w wojskach lotniczych Austrii (Österreichische Luftstreitkräfte) ostatnich z 18 samolotów szkolno-bojowych i rozpoznawczych Saab 105Ö (z 40 pierwotnie pozyskanych, będących w służbie od lipca 1970) bez wskazania bezpośredniego następcy.

6 grudnia 2018 lokalny dziennik Die Presse informował o planach ówczesnego rządu dotyczącego przyszłości myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 1 i właśnie Saab 105Ö. Wśród faworytów na następcę tego drugiego już wtedy wskazywano M-346 Master. Inną opcją była rezygnacja z następcy i ujednolicenie floty.

Warto dodać, że oferty dla Austrii miały też złożyć czeska AERO Vodochody AEROSPACE z samolotem szkolenia zaawansowanego nowej generacji L-39NG Albatros oraz amerykańska Boeing ze szwedzką Saab Defence and Security z T-7A Red Hawk.

Co ważne austriaccy kadeci już rozpoczęli szkolenia w Międzynarodowym Ośrodku Szkoleniowym IFTS (International Flight Training School) we włoskiej bazie lotniczej Galatini) na włoskich samolotach szkolenia zaawansowanego T-346A (wojskowe oznaczenie M-346 Master).

Nowe samoloty trafią prawdopodobnie do bazy lotniczej Hörsching k. Linzu, gdzie również będą stacjonować 12 nowo zamówionych śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin UH-60M Black Hawk.

M-346FA

Jak informuje włoska spółka Leonardo, M-346FA może służyć w misjach bliskiego wsparcia wojsk lądowych (CAS – Close Air Support), także ze wsparciem cyfrowym (CAS-D), air policing / obrony własnej przestrzeni powietrznej, przechwytywania celów wolno lecących, naprowadzania z powietrza na cele naziemne (FAC-A – Forward Air Support – Airborne), bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (CSAR – Combat Search And Rescue), izolowania, w tym izolowania pola walki (BAI – Battlefield Air Interdiction), lotniczego wsparcia taktycznego działań morskich (TASMO – Tactical Air Support for Maritime Operations), a także rozpoznania (RECCE) (Leonardo modernizuje M-346 Master do standardu Block 20).

M-346FA zadebiutował podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu w dniach 19–25 czerwca 2017 jako rozwinięcie M-346FT (Fighter Trainer). Otrzymał mechanicznie skanującą wielomodową stację radiolokacyjną Grifo-M-346 (wariant Grifo-S), pracującą w kilku trybach, między innymi trybie SAR i ISAR (Inverse Synthetic-Aperture Radar) oraz system samoobrony Preatorian DASS (Defensive Aids Sub-System).

M-346FA dysponuje siedmioma węzłami uzbrojenia o łącznym udźwigu 3000 kg (przy maksymalnej masie startowej 9700 kg), a producent oferuje integrację z pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze IRIS-T i AIM-9L/X Sidewidner, klasy powietrze-ziemia Brimstone, przeciwokrętowymi Marte ER oraz bomby niekierowane Mark 82 Snake Eye, bomby kierowane laserowo GBU-12 Paveway II, GBU-49 Enhanced Paveway II, Paveway IV, Lizard 2+ i Lizard 4, kierowane za pomocą sygnału GPS bomby GBU-3 i Lizard 4, a także zasobniki dla rakiet niekierowanych i działek.

Załoga ma do dyspozycji łącze wymiany danych Link-16, wyświetlacze nahełmowe HMD (Helmet Mounted Display), systemy rozpoznania, oznaczenia celu i walki radioelektronicznej. M-346FA korzysta także z wszystkich zaawansowanych funkcji wersji szkolnej M-346, w tym z możliwości integracji w środowisku live-virtual-constructive (LVC), czyli szkoleń wykorzystujących połączenie realnych oraz wirtualnych obiektów. Obejmuje to współpracę realnego samolotu w powietrzu z symulatorami na ziemi, z włączeniem wirtualnych sił własnych i agresora, umożliwiając w ten sposób szkolonym pilotom trening w bardzo złożonych scenariuszach taktycznych.

Samolot jest zdolny do prowadzenia patroli bojowych z pełnym obciążeniem uzbrojenia przez 2 godziny 40 minut na dystansie do 185 km od bazy macierzystej. W przypadku operacji rozpoznawczych, z dwoma dodatkowymi zbiornikami paliwa, zasobnikiem rozpoznawczym i dwiema rakietami powietrze-powietrze do samoobrony, zasięg wzrośnie do 890 km, przy czym w obu przypadkach jest możliwe przeprowadzenie tankowania w powietrzu, celem dalszego zwiększenia zasięgu i długotrwałości lotu.

Pierwsze samoloty M-346FA, oznaczone przez producent jako M-346LFFA (Light Fighter Family of Aircraft) trafią do Turkmenistanu (6 egz., w tym 4 M-346FA i 2 M-346DR/FT) i Azerbejdżanu. Wśród niedoszłych użytkowników należy wymienić Nigerię.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X