31 sierpnia portal branżowy Army Technology opublikował wywiad z Mike’em Milnerem, dyrektorem ds. strategii biznesowej w American Rheinmetall Vehicles (ARV), amerykańskiej spółce-córce niemieckiej grupy Rheinmetall AG. Przy okazji zaprezentowano po raz pierwszy wizualizację wczesnej koncepcji prototypu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, oferowanego amerykańskim wojskom lądowym (US Army) w ramach programu półautonomicznego pojazdu o kryptonimie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) na następcę prawie 3800 bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley.
Spółka American Rheinmetall Vehicles zaprezentowała wizualizację wczesnej koncepcji prototypu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, oferowanego US Army w ramach programu OMFV na następcę M2/M3 Bradley
ARV stoi na czele partnerstwa przemysłowego Team Lynx (razem z Raytheon Technologies, L3Harris Technologies, Textron Systems i Allison Transmissions), które 23 lipca br. znalazło się wśród pięciu oferentów w programie OMFV. Wśród kontroferentów znalazły się BAE Systems z Elbit Systems of America, General Dynamics Land Systems, Oshkosh Defense z Hanwha Defense i Point Blank Enterprises (Pięciu w programie US Army OMFV, Nowy wariant KF41 Lynx oferowany US Army).
W ramach lipcowej umowy, ARV otrzymała 54 mln USD (208,80 mln zł) z puli 299,4 mln USD (1,16 mld zł) w ramach 15-miesięcznego etapu opracowania uproszczonego dokumentu koncepcyjnego (Abbreviated-Concept Development Document, A-CDD) z terminem do pierwszego kwartału 2022. Następnie w latach 2023-2024 zostaną opracowane szczegółowe projekty, z których trzy zostaną wybrane do budowy prototypów od 2025. Najlepsza oferta zostanie wybrana z terminem do czwartego kwartału 2027, a w drugim kwartale 2030 rozpocznie się produkcja seryjna.
Mike Milner powiedział, że KF41 Lynx, który ma stanowić bazę wyjściową pod prototyp opcjonalnie załogowego bwp oferowanego US Army, nie został opracowany przez niemiecką grupę Rheinmetall AG jako odpowiedź na wymagania operacyjne sił zbrojnych jednego państwa, a koncepcję przyszłego pola walki nowoczesnej armii. Pewne rozwiązania architektury Lynxa są już i będą wykorzystywane w kołowych pojazdach opancerzonych rodziny GTK Boxer w siłach zbrojnych Australii i Wielkiej Brytanii. Według niego, wiele rozwiązań już zastosowanych w prototypie KF41 Lynx spełnia wymagania US Army (Inauguracja montażu brytyjskich Boxerów, Rheinmetall dostarczył Australii pierwsze 25 Boxerów).
Wskazał, że jednym z unikalnym wymogów amerykańskiego wojska była dwuosobowa załoga umieszczona w kadłubie, czego efektem jest koncepcja bezzałogowej wieży, w przeciwieństwie do załogowych rozwiązań wcześniej opracowanych w Niemczech dla Lynxa. Jednak jak twierdzi Milner, bezzałogowe rozwiązanie było również wcześniej badane i Team Lynx pracuje obecnie nad udoskonaleniem pierwszej koncepcji takiej wieży. Będzie ona w pełni modułowa i podatna na wymianę systemów uzbrojenia głównego. Wieża będzie mogła zostać zintegrowana z 30-mm armatą automatyczną XM813 lub 50-mm XM913 bez żadnych zmian w konstrukcji lub architekturze pojazdu. Mało tego, będzie możliwość wymiany kalibrów nawet w terenie dzięki pojazdom wsparcia. Da to możliwość US Army mieszania typów efektorów wewnątrz formacji bwp.
American Rheinmetall Vehicles stoi na czele partnerstwa przemysłowego o nazwie Team Lynx, złożonego także z Raytheon Technologies, L3Harris Technologies, Textron Systems i Allison Transmissions / Grafiki: American Rheinmetall Vehicles
Uzbrojeniem wsparcia będzie wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych BGM-71 TOW (i w perspektywie ich następców, z uwagi na wymóg US Army dotyczący tej samej wyrzutni dla nowego ppk), a także rozpoznawczych, bezzałogowych statków latających Raytheon Coyote czy lżejszych ppk FGM-148 Javelin (Następca ppk TOW dla US Army).
Milner dodał, że podobnie jak w Australii i na Węgrzech, grupa Rheinmetall AG jest w trakcie transferu technologii do produkcji pojazdów w USA. Wskazał, że bazując na środkach własnych spółki zaprojektowano i zbudowano prototypy wieży, a po integracji z podwoziem pojazd testowany będzie gotowy do wstępnych prób na początku 2022 (Rheinmetall AG na Kecskemét International Air Show).
W ramach Team Lynx, Raytheon dostarczy czujniki i efektory oraz zapewni wsparcie oprogramowania i inżynierii systemów, a L3Harris Technologies dostarczy systemy misji, z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz modułową konstrukcję i otwartą architektury systemów MOSA (Modular Open Systems Architecture). Textron Systems będzie odpowiedzialna za produkcję znacznej części podwozi pojazdów, razem z ARV, które dostarczy systemy wieżowe, w zakładach tej pierwszej w Luizjanie. Z kolei Allison Transmission opracuje elektryczny układ napędowy nowej generacji NGET (Next-Generation Electrified Transmission), dzięki czemu stanie się on pełnoprawnym wozem hybrydowym (Team Lynx: L3Harris Technologies w programie OMFV).
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w amerykańskim KF41 rolę trzeciego, wirtualnego członka załogi będzie pełnić sztuczna inteligencja, która wspomoże załogę w procesie podejmowania decyzji na polu walki. Oprogramowanie oparte na uczeniu maszynowym, poniekąd pełniące rolę działonowego, pozwoli na automatyczne wykrywanie, identyfikowanie, śledzenie, namierzanie i nadawanie priorytetów dla celów, ale decyzja o ataku będzie pozostawać w gestii ludzi. Pozwoli też na przekształcenie Lynxa w pojazd bezzałogowy. Przewidziano też integrację nowych systemów wyposażenia, takich jak system wspomaganego rozpoznawania celów ATR (Aided Target Recognition) czy tzw. pojedynczego źródła prawdy, czyli zintegrowanej bazy danych o stanie pojazdu i jego załogi oraz sytuacji taktycznej wokół niego (Amerykański Lynx ze sztuczną inteligencją).