We wtorek, 24 sierpnia 2024, amerykańskie dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) z Waszyngtonu, w imieniu Departamentu Obrony USA, zamówiło w spółce Huntington Ingalls Inc. trzy okręty desantowe typu San Antonio i jeden typu America za łącznie 9 472 132 620 USD (36,285 mld zł).
USS San Antonio (LPD-17) i USS New York (LPD-21) typu San Antonio / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 1st Class Edwin F. Bryan, US Navy
Zgodnie z pierwszą umową o wartości 5 798 767 376 USD (22,214 mld zł) przedsiębiorstwo stoczniowe Huntington Ingalls Industries (HII) dostarczy dla US Navy trzy okręty desantowe typu San Antonio w wersji Flight II: przyszłe LPD-33, LPD-34 i LPD-35. Dołączą one do trzech już zamówionych: Harrisburg (LPD-30) i Pittsburgh (LPD-31), które są już w budowie oraz planowanego Philadelphia (LPD-32).
Prace będą wykonywane w Pascagoula w Missisipi (79%), Crozet w Wirginii (4%), Beloit w Wisconsin (2%), Menomonee Falls w Wisconsin (1%), Gulfport w Missisipi (1%), Peoria w Illinois (1%), Ayer w Massachusetts (1%) i innych lokalizacjach (11%), a ich zakończenie przewiduje się na wrzesień 2035.
Pierwsze uruchomione w momencie podpisania umowy środki pochodzą z funduszy US Navy na budowę i przebudowę okrętów w roku fiskalnym 2024 w wysokości 449 000 000 USD/1,72 mld zł (99%) oraz zachowanych funduszy na budowę i przebudowę okrętów w roku fiskalnym 2021 w wysokości 1 000 000 USD/3,83 mln zł (1%) i nie wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego (30 września 2024).
Nowe zamówienie jest też następstwem dostawy USS Richard M. McCool Jr. (LPD-29) dla US Navy, co miało miejsce 7 września br. Co ciekawe, jest to pierwszy okręt typu San Antonio wyposażony w wariant radaru dozoru przestrzeni powietrznej AN/SPY-6 EASR (Enterprise Air Surveillance Radar).
USS America (LHA-6) typu America / Zdjęcie: US Marine Corps
Zgodnie z pierwszą umową o maksymalnej wartości 3 673 365 244 USD (14,072 mld zł), włączając opcje do niej, ten sam wykonawca zdefiniuje wcześniejsze zamówienie na materiały o długim czasie realizacji i dostarczy szczegółowy projekt oraz zbuduje pojedynczy okręt desantowy typu America w wersji Flight 1. Będzie to USS Helmand Province (LHA-10). Dołączy do budowanych obecnie Bougainville (LHA-8) i Falujah (LHA-9).
Prace będą wykonywane w Pascagoula w Missisipi (80%), Menomonee Falls w Wisconsin (3%), Brunswick w Georgii (2%), Beloit w Wisconsin (2%), Filadelfii w Pensylwanii (1%), King of Prussia w Pensylwanii (1%), Cincinnati w Ohio (1%) i innych lokalizacjach (10%), a ich ukończenie przewiduje się na wrzesień 2033. Jeśli wszystkie opcje zostaną wykorzystane, prace będą kontynuowane do marca 2035.
Pierwsze uruchomione w momencie podpisania umowy środki pochodzą z funduszy US Navy na budowę i przebudowę okrętów w roku fiskalnym 2023 w kwocie 115 000 000 USD/440,54 mln zł (99%) oraz zachowanych funduszy na budowę i przebudowę okrętów w roku fiskalnym 2022 w kwocie 203 039 USD/777 794 zł (1%) i nie wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego.
Jak poinformował producent w informacji prasowej, jednoczesne zamówienie czterech okrętów pozwoliło na zaoszczędzenie łącznie około 900 mln USD (3,448 mld zł).
Bardzo doceniamy stabilność, jaką to zamówienie zapewnia wszystkim stoczniowcom w Ingalls i otaczającym nas społecznościom, powiedziała prezes Ingalls, Kari Wilkinson. To zaszczyt kontynuować nasze wsparcie wspólnej misji Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej, aby spełnić wymóg minimum posiadania 31 okrętów desantowych.
Obecnie, US Navy dysponuje 32 okrętami desantowymi, ale starsze jednostki będą wymagać stopniowego wycofania, przede wszystkim typy Whidbey Island, Harpers Ferry oraz Wasp.
W zeszłym miesiącu sekretarz US Navy Carlos Del Toro w piśmie do Kongresu powiadomił ustawodawcę o oczekującym przyznaniu kontraktu.