We wtorek, 30 maja br., w Agencji Uzbrojenia została podpisana umowa o wartości ok. 150 mln USD (633 mln zł) na dostawy 800 przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) AGM-114R2 Hellfire II klasy powietrze-ziemia na potrzeby przyszłych śmigłowców wsparcia AW149.
Grafika: PZL-Świdnik, Leonardo
Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a amerykańską stroną rządową – United States Army Security Assistance Command (USASAC), jest dostawa 800 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R2 Hellfire II. Dostawy pocisków rozpoczną się jeszcze w bieżącym roku i potrwają do 2029 (70% zamówionych pocisków zostanie dostarczonych nie później, niż do końca I połowy 2026). Pociski zostaną zintegrowane z wielozadaniowymi śmigłowcami wsparcia AW-149 (co nastąpi jeszcze w tym roku), a także mogą być wykorzystywane na śmigłowcach uderzeniowych AH-64 Apache.
Przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114R2 Hellfire (znane też pod nazwą AGM-114R Hellfire II/Romeo Hellfire) klasy powietrze-ziemia służą do zwalczania celów opancerzonych oraz nieopancerzonych. Pociski zostały wprowadzone do produkcji w 2012, równolegle ze śmigłowcami AH-64E Apache Guardian. AGM-114R2 naprowadzane są półaktywnie laserowo i wyposażone zostały w wielozadaniową głowicę bojową do rażenia różnych celów. Pocisk ma 180 cm długości, 49 kg masy i porusza się z prędkością rzędu Ma1,3. W ostatnich kilkunastu miesiącach na ich zakup zdecydowały się Australia, Korea Południowa i Wielka Brytania. Polska otrzymała zgodę na zakup pocisków 16 marca br. za maksymalnie 150 mln USD (663,73 mln zł).
Przypomnijmy, że 32 wielozadaniowe śmigłowce wsparcia AW149 zostały zamówione w ramach programu Perkoz 1 lipca 2022 w spółce PZL-Świdnik za równowartość 8,25 mld złotych brutto z dostawami w latach 2023-2029. Wiropłaty będą napędzane silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy wyjściowej 2000 KM, na mocy umowy z amerykańską spółką GE Aviation z 17 października 2022. Śmigłowce zastąpią W-3 Sokół w 7. dywizjonie lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Montaż końcowy pierwszych dwóch śmigłowców rozpoczęto 23 marca br.
Wiropłaty zdolne są do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Maksymalna masa startowa wynosi ponad 8000 kg. Prędkość śmigłowca wynosi ok. 300 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to ok. 1000 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi ok. 5 godz.
8 września 2022 Polska przekazała stronie amerykańskiej zapytanie ofertowe (Letter of Request) dotyczące pozyskania 96 śmigłowców AH-64E Apache, w najnowszej wersji Guardian, na potrzeby Lotnictwa Wojsk Lądowych. Śmigłowce wyposażone są w zaawansowany radar kierowania ogniem AN/APG-78 Lonbow, posiadają również większy udźwig oraz zintegrowane uzbrojenie pokładowe o większej sile rażenia (w postaci jednolufowego działka kalibru 30 mm), niż większość konkurencyjnych rozwiązań tego typu. Śmigłowce będą współdziałały z czołgami M1A2SEPv3 Abrams oraz zostaną wkomponowane w całość systemu rażenia polskich Sił Zbrojnych. AH-64E posiadają również szeroki wachlarz zintegrowanego uzbrojenia zapewniającego wysokie zdolności w zakresie rażenia celów naziemnych, w tym opancerzonych.
W planach jest też pozyskanie najnowszych ppk AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile).
Tymczasem, 5 maja br., drugiego dnia wizyty wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka w USA pojawiło się zapewnienie strony amerykańskiej o przekazaniu Polsce ośmiu śmigłowców szturmowych Boeing AH-64 Apache z zasobów amerykańskich wojsk lądowych (US Army) jako rozwiązania pomostowego przed planowanym zakupem 96 AH-64E.
https://twitter.com/mblaszczak/status/1663461854465732610?s=20
https://twitter.com/krzysztof_atek/status/1663498939822141440?s=20