W poniedziałek, 24 lutego 2025, turecka spółka BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret poinformowała, że podpisała umowę z Prezydencją Przemysłu Obronnego SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) na dostawę 29 egzemplarzy kołowych bojowych wozów piechoty Altuğ 8×8 z dostawami do 2027.
Zdjęcie i grafika: BMC Savunma Sanayi
Umowę w siedzibie SSB w Ankarze podpisali dyrektor generalny tej instytucji zakupowej, prof. dr Haluk Görgün i przewodniczącego rady dyrektorów BMC Fuata Tosyalı. Jest to część programu o kryptonimie Yeni Nesil Hafif Zırhlı Araç (pol. Lekki Opancerzony Pojazd Nowej Generacji), który zakłada pozyskanie dla Wojsk Lądowych Turcji (Türk Kara Kuvvetleri) do 2962 pojazdów kołowych i gąsienicowych różnego typu (równolegle zamówiono w spółce FNSS Savunma Sistemleri 25 egz. kołowych transporterów opancerzonych PARS ALPHA w wariantach transportera sekcji przeciwpancernej 8×8 i wozu zabezpieczenia technicznego 6×6).
Prace koncepcyjne nad Altuğ 8×8 w wersjach transportera opancerzonego (ZPT) i bojowego wozu piechoty (ZMA) rozpoczęły się w 2018, a prototypy obu wersji miały premierę na 15. międzynarodowych targach przemysłu obronnego IDEF 2021 (International Defence Industry Fair) w Stambule (17-21 sierpnia). Przeszły z powodzeniem testy terenowe i klimatyczne w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Katarze oraz testy mobilności, balistyczne i przeciwminowe w Turcji.
Prototyp kbwp Altuğ 8×8 na IDEF 2021 / Zdjęcie: Archiwum MILMAG
Zgodnie z informacjami producenta, omawiany kbwp otrzymał bezzałogową wieżę Korhan od tureckiej spółki Aselsan z 35-mm podwójnie zasilaną armatą automatyczną od MKE (z zapasem 1000 naboi programowalnych) i 7,62-mm karabinem maszynowym, silnik wysokoprężny Caterpillar C13 o mocy 711 KM i skrzynię biegów Allison serii 4000 z sześcioma przełożeniami do przodu i jednym do tyłu. Masa całkowita pojazdu to 36 ton, a ładowność do 12 ton. Pojazd ma 8,33 m długości, wysokość kadłuba to 2,5 m, a razem z wieżą aż 4,38 m (włącznie z czujnikami na stropie). Promień skrętu wynosi ok. 8 m.
Pojazd rozwija prędkość maksymalną na drodze utwardzonej do 110 km przy zasięgu jazdy ponad 800 km. Może pokonywać przeszkody wodne brodząc na głębokości do 120 cm, przeszkody terenowe o wysokości do 60 cm, rowy przeciwczołgowe o szerokości do 220 cm, przy prześwicie minimum 40 cm (dzięki regulowanemu, niezależnemu zawieszeniu hydropneumatycznego). Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%.
Załoga składa się z trzech żołnierzy: dowódcy, kierowcy-mechanika i działonowego, a dzięki temu że wieża jest bezzałogowa i nie ma kosza wewnątrz kadłuba, w pojeździe jest miejsce dla dziewięciu żołnierzy desantu. Załoga i desant są chronieni opancerzeniem zasadniczym poziomu 2 według normy STANAG 4569A oraz systemem aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) typu hard-kill Akkor Pulat, wspomaganym przez system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera i wyrzutnie granatów dymnych (soft-kill). Wieża z kolei charakteryzuje się poziomem ochrony 4.
Co ciekawe, wieża może zostać zintegrowana z większym uzbrojeniem, maksymalnie 105- lub 120-mm armatą, przekształcając go w kołowy wóz wsparcia ogniowego/niszczyciel czołgów. Konstrukcja jest modułowa (jak np. niemiecko-niderlandzki GTK Boxer 8×8), dzięki czemu możliwa jest rozbudowa o nowe warianty. Warto dodać, że wariant KTO jest uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym (z zapasem 400 naboi) i 7,62-mm karabin maszynowy (1000 naboi) albo 40-mm granatnik automatyczny (80 granatów) i 7,62-mm karabin maszynowy (500 naboi).