28 października Departament Obrony USA podpisał ze spółką Lockheed Martin długo wyczekiwaną umowę na dostawę 114 samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II w ramach trzynastej serii produkcyjnej. Wartość kontraktu to 7 027 643 109 USD (27 mld zł) Zakończenie dostaw jest spodziewane w marcu 2023.
Zakłady FACO w Fort Worth w Teksasie są jedną z trzech miejsc montażu finalnego F-35 Lightning II. Lockheed Martin zamierza w 2021 produkować rocznie 131 samolotów wielozadaniowych, ponad 140 w 2022 i ponad 160 w 2023. Dla porównania w 2018 powstało 91 F-35. Dotąd dostarczono ponad 500 samolotów tego typu / Zdjęcie: Lockheed Martin
Zamówienie obejmuje 48 F-35A dla Sił Powietrznych (US Air Force, USAF), 20 F-35B dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), 9 F-35C dla Marynarki Wojennej (US Navy), a także 12 F-35A dla wojsk lotniczych Norwegii (Luftforsvaret), 15 F-35A dla Australii (RAAF) oraz 8 F-35A i 2 F-35B dla wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) i marynarki wojennej Włoch (Marina Militare).
Samoloty produkowane będą w zakładach w Fort Worth (Teksas), El Segundo i San Diego (Kalifornia), Orlando (Floryda), Nashua (New Hampshire), Baltimore (Maryland), a także poza granicami USA w Warton (Wielka Brytania), Cameri (Włochy) i Nagoja (Japonia).
W roku fiskalnym 2019 Departament Obrony przekaże 2,812 mld USD (10,84 mld zł) dla USAF, 1,297 mld USD (4,99 mld zł) dla USMC, 612,39 mln USD (2,36 mld zł) dla US Navy oraz 2,243 mld USD (8,643 mld zł) dla innych użytkowników oraz 61,93 mln USD (238,62 mln zł) na sprzedaż samolotów w ramach Foreign Military Sales (Seul chce więcej F-35, 2019-10-11; Kolejne F-35 dla Holandii, 2019-10-10).
Analiza
Obecne zamówienie jest częścią wieloletniej umowy ramowej obejmującej trzy serie produkcyjne: dwunastą, trzynastą i czternastą. Łącznie liczą 478 samolotów F-35 w różnych odmianach. Wartość całej umowy to 34 mld USD (130,6 mld zł).
Zgodnie z wymaganiami Departamentu Obrony, koszt jednostkowy płatowca z silnikiem w wersji F-35A ma wynosić poniżej 80 mln USD (308,23 mln zł). Porozumienie w sprawie trzynastej serii produkcyjnej osiągnięto 10 lipca. Wcześniej ceny jednostkowe kształtowały się na poziomie 81 mln USD (312,08 mln zł) za F-35A serii dwunastej i 89,2 mln USD (343,68 mln zł) serii jedenastej.
18 października Departament Obrony poinformował, że decyzja w sprawie rozpoczęcia produkcji pełnoseryjnej została przesunięta o 13 miesięcy (z IV kwartału 2019 na I kwartał 2021). Powodem opóźnienia są problemy związane z integracji z systemem diagnostycznym F-35 In-A-Box dla czujników i uzbrojenia.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.