28 maja amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało kolejną, trzecią już umowę produkcyjną o wartości 24 295 051 USD (89,3 mln zł) ze spółką Lockheed Martin Aeronautics dotyczącą zamówionych przez Polskę na początku ub. r. 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II w ramach programu Harpia (Umowa na F-35 dla Polski podpisana).
Departament Obrony USA podpisał trzecią umowę produkcyjną z Lockheed Martin dotyczącą zamówionych przez Polskę 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II / Zdjęcie: Archiwum MILMAG
Umowa dotyczy jednorazowego wsparcia w zakresie inżynierii i logistyki oraz programu zrównoważonego rozwoju etapu budowy samolotów dla Sił Powietrznych RP. Całość funduszy pochodzi z programu Foreign Military Sales (FMS) na rok fiskalny 2021. Prace będą realizowane w terminem do kwietnia 2024 w Fort Worth w Teksasie (72%), Orlando na Florydzie (19%), El Sugendo (5%) i Redondo (1%) w Kalifornii, Samlesbury w Wielkiej Brytanii (2%) oraz Baltimore w Maryland (1%).
Jak dotąd Departament Obrony zawarł dwie umowy produkcyjne, 30 grudnia i 28 września 2020, ale były to kontrakty dotyczące uruchomienia 16. linii produkcyjnej, w ramach której m.in. powstaną polskie samoloty (i innych odbiorców). Najnowsze zlecenie jasno wskazuje na początek prac przygotowawczych przy pierwszych egzemplarzach dla Sił Powietrznych, co zresztą potwierdził minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych (Druga transza funduszy na polskie F-35, Pierwsze fundusze na polskie F-35A).
Coraz bliżej polskich F-35 i kolejny ważny krok w realizacji umowy na dostawę tych najnowocześniejszych samolotów! Departament Obrony USA właśnie zawarł kontrakt z Lockheed Martin m. in. na przygotowanie do produkcji F-35 dla Polski. pic.twitter.com/nMKmBQBztY
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) May 29, 2021
Po stronie polskiej przygotowania również nabierają tempa. 13 kwietnia na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON), sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz poinformował posłów, że na program Harpia zarezerwowano łącznie 28,6 mld zł (z czego ok. 20 mld zł na zakup samolotów, pozostała kwota na modernizację infrastruktury i uzbrojenie). Co ciekawe, po 2030 planowany jest zakup dwóch kolejnych eskadr samolotów bojowych (Plany modernizacji Sił Powietrznych w Sejmie).
20 marca poinformowano, że pierwsza grupa przyszłych pilotów przeszła w Fort Worth zapoznawcze szkolenie symulatorowe. W kolejnym etapie trafią do międzynarodowego ośrodka szkoleniowego samolotów F-35 w amerykańskiej bazie lotniczej Luke w Arizonie (Pierwsze szkolenie symulatorowe na F-35A).
Wcześniej, 12 lutego br. minister Błaszczak poinformował z kolei, że pierwsza eskadra samolotów F-35A Block 4 trafi do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku w województwie łódzkim, gdzie infrastruktura przejdzie modernizację. Przebazowanie pierwszych samolotów do Polski planowane jest na przełom 2024 i 2025. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030. Miejsce jej stacjonowania nie zostało jeszcze wybrane. W Polsce powstanie Zintegrowane Centrum Szkoleniowe, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji (Full Mission Simulator) (Polskie F-35A do Łasku).