9 grudnia br. rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych, że przyszły niszczyciel min Mewa (603) projektu 258 Kormoran II zakończył próby morskie, co otwiera drogę przed przekazaniem go Marynarce Wojennej i wejściem do służby operacyjnej, gdzie dołączy do OORP Kormoran (601) i Albatros (602) w 13. Dywizjonie Trałowców w Porcie Wojennym Gdynia (ORP Albatros wszedł do służby).
Zdjęcie: ppłk Krzysztof Płatek via Twitter
Kolejne postępy w zakresie realizacji umowy na dostawę 2 niszczycieli min projektu 258. Niszczyciel min „Mewa” zakończył wczoraj próby morskie realizowane w ramach sprawdzeń zdawczo-odbiorczych. Aktualnie na jednostce trwają prace mające na celu przygotowanie jej do przekazania – poinformował na Twitterze rzecznik Agencji Uzbrojenia.
Prace przy budowie 258/3, czyli trzeciej jednostki swojego projektu, ale drugiej seryjnej, rozpoczęły się 19 czerwca 2019 uroczystym paleniem pierwszych blach. Formalny początek budowy nastąpił 4 miesiące później – 10 października 2019, kiedy to odbyła się uroczystość położenia stępki. Po nieco ponad roku – 17 grudnia 2020 – miało miejsce wodowanie jednostki oraz poprzedzające ją uroczystość chrztu, podczas której jednostka otrzymała imię Mewa (Trzeci niszczyciel min zwodowany).
14 grudnia 2021 okręt po raz pierwszy wyszedł w morze i w ciągu trzech dni przeszedł pierwsze m.in. testy systemu nawigacji oraz poprawność pracy napędu. W drugim kwartale 2022 rozpoczęły się próby zdawczo-odbiorcze, które zgodnie z najnowszą informacją sfinalizowano 8 grudnia br. W międzyczasie, bo od 12 do 22 listopada na pokładzie niszczyciela zamontowana była automatyczna armata AM-35 wchodząca w skład Okrętowego Systemu Uzbrojenia OSU-35K (Próby z AM-35 na przyszłym niszczycielu min ORP Mewa, OSU-35K zamontowany na Mewie).
Niszczyciel min proj. 258 to jednostka o wyporności ok. 850 ton, długości maksymalnej 58,5 m (długość między pionami 55,58 m), szerokości 10,3 m oraz zanurzeniu konstrukcyjnym 2,7 m. Napęd okrętu stanowią dwa ośmiocylindrowe silniki wysokoprężne MTU 8V 396 TE74L o mocy nominalnej 1000 kW (1360 KM) każdy, napędzających dwa pędniki cykloidalne Voith 21R5/160, powalające na osiągnięcie prędkości projektowej 15 węzłów. Zasięg wynosi ok. 2500 Mm, a autonomiczność 10 dni. Załoga Kormoran II liczy 45 osób, w tym 7 oficerów.
Docelowo, uzbrojenie artyleryjskie ma stanowić wspomniana armata AM-35 kal. 35 mm stanowiąca podstawowy element okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K. Armatę uzupełnią 3 wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm. Obronę przeciwlotniczą zapewnić mają przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom (na prototypowym Kormoranie zamontowano dziobową dwulufową armatę ZU-23-2MR Wróbel II kal. 23 mm).
Przypomnijmy, że 26 czerwca br. Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia oraz Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding wraz z PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM), wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), zawarły umowę o wartości niecałych 2,5 mld zł na dostawę w latach 2026-2027 trzech kolejnych niszczycieli min proj. 258 Kormoran II wraz z pakietami wsparcia logistycznego (Kolejne trzy niszczyciele min Kormoran II dla Marynarki Wojennej).
Członkowie Konsorcjum wykonawczego już zakontraktowali za granicą i w kraju część wyposażenia przyszłych okrętów: 1 grudnia Zintegrowane Mostki Nawigacyjne i Nawigacji Taktycznej INTS, 25 listopada autonomiczne pojazdy podwodne do wykrywania min Gavia, 19 października pojazdy podwodne Double Eagle Sarov, 11 października autonomiczne pojazdy podwodne Hugin, a 19 września Okrętowe Systemy Uzbrojenia OSU-35K (Wyposażenie dla trzech przyszłych niszczycieli min Kormoran II, Norweskie pojazdy podwodne Hugin na kolejne Kormorany, Umowa na OSU-35K dla Kormoranów).
https://twitter.com/krzysztof_atek/status/1601143303118127104?s=20&t=aDH6iAr7oG2in68wQbd4Mw