9 października Komenda Główna Policji opublikowała ogłoszenie o zamówieniu procedurą otwartą ośmiu lekkich transporterów opancerzonych 4×4, w tym dwóch wyposażonych w platformę szturmową.
Zakup ośmiu LTO znalazł się na liście planu postępowań Policji w 2018. Trzy lata wcześniej planowano zakup 35 pojazdów tego typu. /Zdjęcie: Paweł Ścibiorek
Zamówienie, którego gestorem jest Wydział Zamówień Publicznych i Funduszy Pomocowych Biura Finansów KGP, obejmuje zakup ośmiu pojazdów nieoznakowanych typu Lekki Transporter Opancerzony (LTO), w tym dwóch pojazdów wyposażonych w platformę szturmową. Przed wszczęciem postępowania przeprowadzony został dialog techniczny.
LTO muszą być zdolne do przewozu ośmiu funkcjonariuszy, w tym kierowcy, wraz z wyposażeniem służbowym o łącznej masie 960 kg i dodatkowym sprzętem szturmowym o masie 80 kg. Dodatkową zdolnością pojazdu ma być ewakuacja osoby rannej. Transporter będzie wykorzystywany podczas operacji policyjnych, w tym transportu osób wymagających zwiększonej ochrony. Konstrukcja musi umożliwiać prowadzenie działań bojowych i rozpoznawczych, zmierzających do likwidacji zamachów terrorystycznych, w tym w środowiskach prezentujących zagrożenia typu CBRN.
Pojazd ma być nie dłuższy niż 7,2 m, nie szerszy (bez lusterek) niż 2,6 m oraz nie wyższy niż 2,9 m (z platformą szturmową 3,3 m). Ładowność ma wynosić co najmniej 1040 kg. Prędkość maksymalna została określona na co najmniej 95 km/h na drodze utwardzonej i 30 km/h na bezdrożach. Zasięg LTO na drodze utwardzonej musi wynosić 650 km, a w terenie 300 km. Zbiorniki paliwa muszą mieć pojemność minimum 130 l. Wymagany jest silnik z układem autodiagnostyki o pojemności 6500 cm3 i momencie obrotowym 850 Nm wraz z automatyczną skrzynią biegów. Kolejnym wymogiem jest zdolność pokonywania przeszkód terenowych o wysokości 400 mm i szerokości 400 mm, rowów o szerokości 500 mm, wzniesień terenowych o pochyleniu 30° i pochyleniu bocznym 20°, a także przeszkód wodnych o głębokości 750 mm bez przygotowania.
Przedział załogowy musi być wyposażony w troje drzwi skrzydłowych o szerokości co najmniej 700 mm i wysokości 1200 mm. Musi być dostosowany do prowadzenie ognia z wnętrza poprzez luki strzelnicze z trzech stron pojazdu z 9-mm pistoletów Glock, 9-mm pistoletów maszynowych MP5 i 5,56-mm karabinków automatycznych HK416. Przedział musi być wyposażony w wyłaz na dachu i wyjścia ewakuacyjne.
Ochrona balistyczna pojazdu musi być na poziomie co najmniej 2 wg STANAG 4569, czyli zapewnić bezpieczeństwo załodze w przypadku ostrzału amunicją 7,62 mm x 39 mm, 7,62 mm x 51 NATO, 5,56 mm x 45 NATO i 5,56 mm x 45 M193. Natomiast ochrona przeciwminowa ma być na poziomie co najmniej 1 wg STANAG 4569.
Inne wymogi to dwa współpracujące ze sobą przedłużacze na zwijadłach o długości 25 m każdy, cztery gniazdka elektryczne, oświetlenie LED-owe i podczerwone w środku, lampy LED na dachu, dodatkowe iluminatory podczerwieni z przodu i z tyłu, co ma zapewnić współpracę z monokularem noktowizyjnym MU-3M Koliber. Wyposażenie ma stanowić także system kamer umieszczonych na platformie szturmowej i radioodbiornik UKF.
Kryteriami wyboru oceny będą cena (60%), urządzenie służące do samodzielnego demontażu/montażu na/z pojazdu platformy szturmowej (25%), samouszczelniające się po przestrzeleniu zbiorniki paliwa (11%), czujniki parkowania z przodu i tyłu pojazdu z co najmniej sygnalizacją wizualną i akustyczną (2%) i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne pojazdu (2%). Termin składania ofert minie 14 listopada 2018 o godz. 10.00.
Termin realizacji zamówienia na pięć pojazdów, w tym dwa z platformą szturmową minie 19 grudnia 2019, natomiast na pozostałe trzy 17 grudnia 2020. Wykonawca został zobowiązany do wpłacenia wadium w wysokości 500 tys. zł, a należyte wykonanie zamówienia zostało zabezpieczone kwotą 10% wartości umowy.
Analiza
Zgodnie z planem postępowań o udzielenie zamówień w roku 2018, KG Policji zarezerwowała 25 203 252,03 zł na zakup LTO, w tym 3,15 mln zł za każdy z pojazdów. Dialog techniczny rozpoczęto w październiku 2015. Pojazdy, których docelowo ma zostać pozyskane 35, miały być wykorzystywane w Oddziałach Prewencji Policji (OPP), Samodzielnych Pododdziałach Prewencji Policji (SPPP), Samodzielnych Pododdziałach Antyterrorystycznych Policji (SPAP) i Biurze Operacji Antyterrorystycznych (BOA).
Obecnie na stanie Policji są dwa rodzaje pojazdów zaliczane do transporterów opancerzonych i lekkich transporterów opancerzonych: sukcesywnie wycofywane, przestarzałe transportery BTR-60PB 8×8 i samochody opancerzone Dzik-1 AT (Policja kupi transportery opancerzone, 2018-03-10).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.