W czwartek, 30 stycznia 2025, francuska spółka Thales poinformowała, że zawarła umowę z Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) przy Ministerstwie ds. Sił Zbrojnych i Weteranów Francji na dostawy kilkuset zestawów boi sonarowych SonoFlash z sonarem FLASH Sonics dla lotnictwa Marynarki Wojennej Francji (Aeronavale Marine nationale).
Grafiki: Thales
Te jednorazowe sonoboje akustyczne, opracowane przez Thales we współpracy z małymi przedsiębiorstwami (takimi jak TELERAD, SelhaGroup i Realmeca) są jedynymi tego typu modelami oferującymi zarówno aktywny, jak i pasywny tryb pracy, gdyż zostały wyposażone w silny emiter niskiej częstotliwości i odbiornik o wysokiej kierunkowości. Przed rozłożeniem boja w kształcie tuby ma wymiary 91,4 cm długości i 12,3 cm średnicy.
Boje komplementowane są z szerokopasmowym sonarem zanurzalnym FLASH (Folding Light Acoustic System for Helicopters) Sonics o niskiej częstotliwości (3-5 kHz), służącym do wykrywania i lokalizacji zagrożeń pod powierzchnią wody. Maksymalna głębokość operacyjna to 750 m, a prędkość opuszczania i podnoszenia urządzenia to 8,5 m/s. Masa urządzenia wraz z kablem wynosi 306 kg.
Systemy przetwarzania pozwalają na automatycznie śledzenie wykrytych obiektów oraz na optymalizowanie pracy boi sonarowych względem obszaru akwenu. Z kolei systemy łączności umożliwiają wszystkim okrętom nawodnym i samolotom, a także centrom wsparcia wyposażonym w system przetwarzania danych odbieranie informacji zebranych przez boję sonarową.
Dzięki sonobojom SonoFlash oraz sonarom CAPTAS i FLASH, Thales z dumą przyczynia się do rozwoju francuskiego sektora zwalczania okrętów podwodnych. Doskonałość rozwiązań Thales w tej dziedzinie jest uznawana na całym świecie i jest wykorzystywana przez francuską Marynarkę Wojenną w kontekście ponownych napięć na morzu, powiedział Sebastien Guérémy, wiceprezes działu Underwater Systems w Thales.
W przypadku francuskiego użytkownika, boje sonarowych SonoFlash z sonarem FLASH Sonics trafią na wyposażenie samolotów patrolowych Dassault Atlantique 2 (ATL2) oraz śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych NH90 NFH Caïman.
Zamówienie jest wynikiem umowy z 16 marca 2021 na opracowanie, kwalifikację i produkcję zrzucanej z samolotów i śmigłowców boi sonarowej SonoFlash.
Jeśli chodzi o sonary FLASH Sonics to w ostatnich latach zostały one wybrane do integracji z nowymi niemieckimi śmigłowcami NHI NH90 MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter) – w lutym 2022 oraz polskimi Leonardo AW101 – we wrześniu 2020. Wcześniej były zamawiane przez 12 państw, m.in. USA (MH-60R), Wielką Brytanię (AW101/Merlin), omawianą Francję (NH90 NFH Caïman), Australię (MH-60R), Zjednoczone Emiraty Arabskie, Norwegię (NH90 NFH), Szwecję, Koreę Południową (AW159 Wildcat) i Filipiny. Sonar współpracuje ze standardowymi bojami sonarowymi używanymi w marynarkach wojennych państw członkowskich NATO, takimi jak HIDAR (High Instantaneous Dynamic range Analysis and Recording), Barra czy CAMBS (Command Active Multi-Beam Sonobuoy).