16 lipca Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej USA (Marine Corps Systems Command, MCSC) wybrało spółki Textron Systems i General Dynamics Land Systems (GDLS) do kolejnego etapu w programie kołowych wozów rozpoznawczych Advanced Reconnaissance Vehicle (ARV) jako następców pojazdów amfibijnych LAV-25 (Light Armored Vehicle) w lekkich batalionach rozpoznawczych.
Amerykański Korpus Piechoty Morskiej wybrał spółki Textron Systems i General Dynamics Land Systems do kolejnego etapu programu kołowych wozów rozpoznawczych Advanced Reconnaissance Vehicle. Na zdjęciu oferta Textron Systems z prototypem pływającego lekkiego kołowego wozu rozpoznawczego Cottonmouth ARV 6×6 / Zdjęcie: Textron Systems
Termin rozpoczęcia składania ofert wyznaczono na 30 marca, a koniec na 3 maja br. Co ciekawe, bezpośrednim zleceniodawcą budowy prototypów ARV będzie Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal. Obie spółki rozpoczęły negocjacje kontraktów w tej sprawie. Zostaną one zlecone w ramach Krajowego Konsorcjum Zaawansowanej Mobilności (National Advanced Mobility Consortium, NAMC). Dostawy prototypów na testy mają rozpocząć się w roku fiskalnym 2023.
Ponadto, Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) ma współpracować ze spółką BAE Systems, które dostarcza obecnie pływające transportery opancerzone ACV (Amphibious Combat Vehicle), w celu zbadania możliwości dostosowania tych pojazdów do roli ARV, co byłoby być może tańszą alternatywą, niż wprowadzanie zupełnie nowego typu pojazdu (Pierwszy dowódczy ACV-C dla USMC, Druga umowa na seryjne ACV dla USMC).
Jednocześnie odrzucono ofertę spółki Science Applications International Corp. (SAIC), która wraz z singapurską ST Kinetics otrzymała w kwietniu 2019 środki finansowe na rozwój i budowę demonstratora technologii ARV, prawdopodobnie w oparciu o pojazd Sentinel II (AV-82 Terrex 3) (SAIC zbuduje ARV dla USMC).
Analiza
Pod znakiem zapytania pozostaje oferta GDLS, która środki na prace w ramach programu otrzymała już w 2019, to dotąd nie ujawniła jej. Nieoficjalnie, według niektórych komentatorów może chodzić o pojazd LAV II Double-V Hull (DVH) z załogową wieżą GD30. Środki na prace w tamtym etapie (demonstratora technologii) przyznało Biuro Badawcze amerykańskiej marynarki wojennej US Navy ONR (Office of Naval Research).
Z kolei oferta Textron Systems pojawiła się dosyć niespodziewanie, bo 28 kwietnia br. spółka zaprezentowała prototyp pływającego lekkiego kołowego wozu rozpoznawczego Cottonmouth ARV 6×6, wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Kongsberg Protector RS4-J z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym Browning M2HB (Heavy Barrel) i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) FGM-148 Javelin. Prototyp, w ramach prób zakładowych, miał przejechać do tej pory 1200 km (Textron Systems prezentuje Cottonmouth ARV).
Wcześniej, 26 kwietnia br. komendant USMC gen. David H. Berger informował o nowych wymogach operacyjnych w programie ARV. Według niego, ARV nie będzie typowym wozem rozpoznawczym, a wielozadaniową platformą z zestawami różnych środków do osiągania wyznaczonych zadań, takich jak gromadzenie i przekazywanie danych, walka radioelektroniczna i przenoszenie czujników, wsparcie ogniowe poza wzrokową widocznością BLOS (Beyond Line Of Sight) czy integracja i kooperacja z systemami bezzałogowymi i robotycznymi (C4/UAS, Command, Control, Communications and Computers/Unmanned Aerial Systems) (USMC prowadzi testy miniaturowych Drone40, Izraelska amunicja krążąca dla USMC).
Masa bojowa ARV ma nie przekraczać 18 500 kg. W planach jest zakup około 500 pojazdów, które zastąpią około 600 LAV-25 za maksymalnie 6,8 mld USD (26,39 mld zł) z dostawami w ciągu pięciu lat od daty wyboru jednego oferenta, co przewiduje się obecnie na rok fiskalny 2024.