Przejdź do serwisu tematycznego

Testy niemieckiego NH90 MRFH aka. Sea Tiger

Europejska spółka Airbus Helicopters zakończyła ośmiotygodniowe próby wyposażenia pierwszego z 31 zamówionych dla niemieckiej marynarki wojennej morskich śmigłowców pokładowych NHI NH90 MRFH, określanych jako Sea Tiger.

We wtorek, 28 maja 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała o zakończeniu ośmiotygodniowej kampanii prób wyposażenia pokładowego pierwszego z 31 zamówionych w 2020 dla niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine) morskich śmigłowców pokładowych NHI NH90 MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter), określanych jako Sea Tiger. Pierwszy wiropłat oblatano 30 listopada 2023.

Zdjęcia: Airbus Helicopters

Próby realizowano od lutego do kwietnia br. we francuskim Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, gdzie znajduje się ośrodek Airbus Helicopters.

Kampania ta skupiała się na ocenie zdolności śmigłowca Sea Tiger do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), co jest kluczowym aspektem dla jego roli w Deutsche Marine. Kluczowe obszary oceny obejmowały sonar zanurzalny Thales FLASH (Folding Light Acoustic System for Helicopters) Sonics, zgodność z aktywnymi i pasywnymi bojami akustycznymi oraz integrację 324-mm lekkich torped ZOP (Rohde & Schwarz dostarczy radiostacje do niemieckich śmigłowców NH90 MRFH).

Loty testowe obejmowały realistyczne scenariusze z wykorzystaniem celów podwodnych, co pozwoliło na kompleksową ocenę funkcjonalności systemu w zakresie wykrywania i zwalczaniu zagrożeń podwodnych. Warto zauważyć, że kampania obejmowała także udane próby z lekkim przeciwokrętowym pociskiem rakietowym o wydłużonym zasięgu Marte ER produkcji europejskiego konsorcjum MBDA, który już został zintegrowany na katarskich NH90.

W komunikacie prasowym podkreślono, że wyjątkowa współpraca pomiędzy Airbus Helicopters a niemiecką marynarką wojenną jest kluczowym czynnikiem powodzenia kampanii. Współpraca ta obejmowała załogę mieszaną złożoną z przedstawicieli Airbusa, jak i Deutsche Marine, jak również mieszany zespół technikó naziemnych w Marignane.

W trakcie kampanii testowej śmigłowiec przekroczył nalot 50 godzin. Pozwoliło na dotrzymanie ustalonego we wrześniu 2023 harmonogramu programu testów, co dodatkowo podkreśliło efektywność programu.

Po pomyślnym zakończeniu kampanii testowej systemów misji program MRFH przechodzi do kolejnej ważnej fazy: kompleksowej demonstracji systemu zaplanowanej na czerwiec–sierpień 2024 w Nordholz w Niemczech. Ta demonstracja zaprezentuje możliwości operacyjne śmigłowca w realistycznym scenariuszu misji, obejmującym symulowane użycie systemów sonarowych, wystrzelenie torped i pocisków przeciwokrętowych. Dostawy do zamawiającego rozpoczną się pod koniec 2025.

Deutsche Marine otrzyma 31 śmigłowców NH90 MRFH/Sea Tiger, które będą niemieckim wariantem NFH (NATO Frigate Helicopter), a ich konfiguracja będzie najbliższa francuskim NH90 NFRS Caïman. Śmigłowce będą zastępować 22 śmigłowce morskie bazowania okrętowego Westland Super Lynx Mk.88A z 5. Skrzydła Lotnictwa Marynarki (Marineflieger MFG5) w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. W niemieckiej nomenklaturze program ich zakupu otrzymał kryptonim Mehrrollenfähige Fregattenhubschrauber, co oznacza śmigłowiec wielozadaniowy dla fregat. Będą pełnić zadania m.in. zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych. Koszt ich zakupu to około 2,7 mld EUR (Niemieckie NH90 Sea Tiger zatwierdzone).

Będą uzupełniać 18 zamówionych wcześniej NH90 NFH w standardowej konfiguracji (pierwotnie planowano 30), które są określane jako Marinetransporthubschrauber (czyli morski śmigłowiec transportowy) lub Sea Lion z przeznaczeniem do misji poszukiwawczo-ratowniczych, wsparcia działań wojsk specjalnych i dozoru morskiego. Dostawy rozpoczęły się 25 października 2019 i zakończyły się w ub. r. Są następcami śmigłowców morskich Westland WS-61 Sea King Mk41, których 6 egzemplarzy trafi do Ukrainy jako pomoc wojskowa Berlina.

Nowe śmigłowce zabezpieczą zdolności dla piętnastu fregat rakietowych zwalczania okrętów podwodnych typów F124F125, czterech nowych fregat wielozadaniowych typu F126 (z opcją na dwa kolejne) i trzech okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin.

Wideo: Airbus Helicopters

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X