W sobotę, 15 lutego 2025, w godzinach porannych czasu lokalnego, jak poinformowała tajwańska centralna agencja prasowa CNA, doszło do wypadku z udziałem najnowszego odrzutowego samolotu szkolenia zaawansowanego AIDC T-5 Yung Yin (aka. Brave Eagle), należącego do wojsk lotniczych Republiki Chińskiej (Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn, ROCAF). Pilot zdołał się bezpiecznie katapultować.
Do zdarzenia doszło ok. godz. 8.40 czasu lokalnego, gdy T-5 Yung Yin startował z bazy lotniczej Chihhang, położonej w powiecie Taidong we wschodniej części wyspy. Samolot miał doznać awarii obu silników turbowentylatorowych ITEC F124-200TW, w wyniku czego stracił ciąg, a pilot – mjr Lin Wei – instruktor szkolenia, bezpiecznie katapultował się. Samolot wpadł do wód Oceanu Spokojnego w rejonie Dulan.
Pilot został zlokalizowany przez swojego skrzydłowego, a następnie podjęty z wody przez służby poszukiwawczo-ratownicze wojsk lotniczych i w stabilnym stanie przetransportowany do szpitala Taitung Mackay Memorial Hospital. W poszukiwaniach pomagała straż wybrzeża, narodowa służba lotnictwa i lokalni rybacy.
Był to pierwszy wypadek z udziałem samolotu T-5 Yung Yin od wprowadzenia do służby 29 listopada 2021. Został opracowany przez rodzimą spółkę AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) i wybrany na mocy umowy z 2017 o wartości 68,6 mld TWD (wówczas 9,057 mld zł) z planami zakupu łącznie 66 egzemplarzy.
Pierwotnie oznaczony jako XAT-5 Blue Magpie, pierwszy prototyp zaprezentowano 24 września 2019 w zakładach montażowych Hanxiang spółki AIDC w Taizhong w zachodniej części Tajwanu. Oblot samolotu nastąpił 10 czerwca 2020. Drugi prototyp wzbił się w powietrze w grudniu tego samego roku. 2 marca 2021 rozpoczęły się testy operacyjne przed wprowadzeniem do służby. Zbudowano jeszcze dwa prototypy do dodatkowych testów. Do chwili wypadku dostarczono 41 samolotów.
T-5 Yung Yin powstał w oparciu o konstrukcję samolotu myśliwskiego F-CK-1 Ching Kuo jako następca szkolnego AT-3A Tzu-chung, opracowanego pierwotnie przez AIDC i amerykańską spółkę Northrop Grumman. Wycofywanie A-T3A rozpocznie się w 2026.
T-5 jest napędzany dwoma wspomnianymi silnikami ITEC F124-200TW, wykonanymi w 80% z kompozytów, które powstają na bazie komponentów z amerykańskich silników Honeywell F125. W porównaniu z myśliwcem Ching Kuo, T-5 jest nieco większy i wyposażony w bardziej zaawansowaną awionikę. W celu spełnienia wymogu przenoszenia większej ilości paliwa zmodyfikowano także płatowiec i zwiększono przekrój skrzydeł. Brytyjska spółka Meggitt dostarcza koła podwozia głównego i przedniego, hamulce z włókna węglowego i układy sterowania nimi, takie jak w AT-3 i F-CK-1. Z kolei również brytyjski Martin-Baker dostarcza fotele wyrzucone wraz z mechanizmem katapultowania. Wskaźnik udziału rodzimym komponentów sięga 55%.
Projekt T-5 był rozwijany od początków XXI wieku przy współpracy z Narodowym Instytutem Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST) i wojskach lotniczych. Makietę samolotu zaprezentowano w 2015. Kontrpropozycjami w programie nowych samolotów szkolenia zaawansowanego były: zmodernizowane AT-3 MAX, włoskie Leonardo M-346 Master i południowokoreańskie KAI T-50 Golden Eagle.