24 września w zakładach montażowych Hanxiang koncernu AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) w Taizhong w zachodniej części Tajwanu miała miejsce uroczystość prezentacji prototypu dwusilnikowego samolotu szkolenia zaawansowanego XAT-5 Blue Magpie. Rozwijany od początków XXI wieku projekt przy współpracy z Narodowym Instytutem Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST) i wojskami lotniczymi Republiki Chińskiej (ROCAF) ujrzał światło dzienne po raz pierwszy w 2015, gdy zaprezentowano jego makietę.

Ceremonii prezentacji prototypu nowego samolotu szkolenia zaawansowanego przewodziła prezydent Tsai Ing-wen

Ceremonii prezentacji prototypu nowego samolotu szkolenia zaawansowanego przewodziła prezydent Tsai Ing-wen

Ogólna konstrukcja bazuje na rozwiązaniach rodzimego samolotu myśliwskiego F-CK-1 Ching Kuo, ale na potrzeby zadań szkoleniowych został on mocno zmodyfikowany. XAT-5, który otrzyma docelowe oznaczenie AT-5 Yung Ing (aka. Brave Eagle) będzie następcą odrzutowych samolotów szkolno-treningowych AT-3A Tzu-chung, opracowanych w kooperacji AIDC z amerykańskim Northrop i użytkowanych od ponad 30 lat (Yung Feng do produkcji, 2019-08-05).

Nazwa producenta Blue Magpie nawiązuje do gatunku lokalnego gatunku ptaka o nazwie kitta modra z rodziny krukowatych, którego wizerunek znalazł się na ogonie prototypu XAT-5 / Zdjęcia: AIDC

Nazwa producenta Blue Magpie nawiązuje do gatunku lokalnego gatunku ptaka o nazwie kitta modra z rodziny krukowatych, którego wizerunek znalazł się na ogonie prototypu XAT-5 / Zdjęcia: AIDC

Zapotrzebowanie na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla ROCAF określono na 66 egzemplarzy. W ramach postępowania zaproponowano zmodernizowane AT-3 MAX, włoskie Leonardo M-346 Master oraz projekt bazujący na rozwiązaniach myśliwca Ching Kuo, na co ostatecznie w 2017 zdecydowało się Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej. Brano też pod uwagę południowokoreańskie KAI T-50 Golden Eagle (Nowe F-16 dla Tajwanu, 2019-08-18).

Próby w locie rozpoczną się w czerwcu 2020, po pozytywnym ukończeniu serii testów naziemnych, produkcja małoseryjna rozpocznie się w listopadzie 2021, natomiast produkcja wielkoseryjna w listopadzie 2023. Pierwsze dostawy dla ROCAF rozpoczną się w 2026. Koszty programu wyceniono na 68,6 mld TWD (8,84 mld zł) (Abramsy dla Tajwanu, 2019-07-09).

W 2017 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (Defence Security Cooperation Agency, DSCA) opublikowała zgodę na eksport komponentów silników turbowentylatorowych Honeywell F125, które zostaną wykorzystane do opracowania 132 silników F124-200TW, w 80% wykonanych z kompozytów. W porównaniu z myśliwcem Ching Kuo, AT-5 będzie nieco większy i wyposażony w bardziej zaawansowaną awionikę. W celu spełnienia wymogu przenoszenia większej ilości paliwa zmodyfikowano także płatowiec i zwiększono przekrój skrzydeł. Brytyjska spółka Meggitt dostarczy koła podwozia głównego i przedniego, hamulce z włókna węglowego i układy sterowania nimi, takie jak w AT-3 i F-CK-1. Z kolei również brytyjski Martin-Baker dostarczy fotele wyrzucone wraz z mechanizmem katapultowania.

NCSIST zadeklarował się, że opracowuje radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, ale prywatna tajwańska spółka Tron Future Tech również zaoferowała swoje rozwiązania na bazie technologii azotku galu (GaN). Ostateczna konfiguracja radaru nie została jeszcze ogłoszona.