24 września w zakładach montażowych Hanxiang koncernu AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) w Taizhong w zachodniej części Tajwanu miała miejsce uroczystość prezentacji prototypu dwusilnikowego samolotu szkolenia zaawansowanego XAT-5 Blue Magpie. Rozwijany od początków XXI wieku projekt przy współpracy z Narodowym Instytutem Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST) i wojskami lotniczymi Republiki Chińskiej (ROCAF) ujrzał światło dzienne po raz pierwszy w 2015, gdy zaprezentowano jego makietę.
Ceremonii prezentacji prototypu nowego samolotu szkolenia zaawansowanego przewodziła prezydent Tsai Ing-wen
Ogólna konstrukcja bazuje na rozwiązaniach rodzimego samolotu myśliwskiego F-CK-1 Ching Kuo, ale na potrzeby zadań szkoleniowych został on mocno zmodyfikowany. XAT-5, który otrzyma docelowe oznaczenie AT-5 Yung Ing (aka. Brave Eagle) będzie następcą odrzutowych samolotów szkolno-treningowych AT-3A Tzu-chung, opracowanych w kooperacji AIDC z amerykańskim Northrop i użytkowanych od ponad 30 lat (Yung Feng do produkcji, 2019-08-05).
Nazwa producenta Blue Magpie nawiązuje do gatunku lokalnego gatunku ptaka o nazwie kitta modra z rodziny krukowatych, którego wizerunek znalazł się na ogonie prototypu XAT-5 / Zdjęcia: AIDC
Zapotrzebowanie na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla ROCAF określono na 66 egzemplarzy. W ramach postępowania zaproponowano zmodernizowane AT-3 MAX, włoskie Leonardo M-346 Master oraz projekt bazujący na rozwiązaniach myśliwca Ching Kuo, na co ostatecznie w 2017 zdecydowało się Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej. Brano też pod uwagę południowokoreańskie KAI T-50 Golden Eagle (Nowe F-16 dla Tajwanu, 2019-08-18).
Próby w locie rozpoczną się w czerwcu 2020, po pozytywnym ukończeniu serii testów naziemnych, produkcja małoseryjna rozpocznie się w listopadzie 2021, natomiast produkcja wielkoseryjna w listopadzie 2023. Pierwsze dostawy dla ROCAF rozpoczną się w 2026. Koszty programu wyceniono na 68,6 mld TWD (8,84 mld zł) (Abramsy dla Tajwanu, 2019-07-09).
W 2017 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (Defence Security Cooperation Agency, DSCA) opublikowała zgodę na eksport komponentów silników turbowentylatorowych Honeywell F125, które zostaną wykorzystane do opracowania 132 silników F124-200TW, w 80% wykonanych z kompozytów. W porównaniu z myśliwcem Ching Kuo, AT-5 będzie nieco większy i wyposażony w bardziej zaawansowaną awionikę. W celu spełnienia wymogu przenoszenia większej ilości paliwa zmodyfikowano także płatowiec i zwiększono przekrój skrzydeł. Brytyjska spółka Meggitt dostarczy koła podwozia głównego i przedniego, hamulce z włókna węglowego i układy sterowania nimi, takie jak w AT-3 i F-CK-1. Z kolei również brytyjski Martin-Baker dostarczy fotele wyrzucone wraz z mechanizmem katapultowania.
NCSIST zadeklarował się, że opracowuje radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, ale prywatna tajwańska spółka Tron Future Tech również zaoferowała swoje rozwiązania na bazie technologii azotku galu (GaN). Ostateczna konfiguracja radaru nie została jeszcze ogłoszona.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.