We wtorek, 5 grudnia, zgodnie z doniesieniami spotterów lotniczych, zakończyły się próby odbiorcze ostatniego 141. zmodernizowanego samolotu wielozadaniowego F-16V wojska lotniczych Republiki Chińskiej (ROCAF). Prace prowadzono w państwowych zakładach Shalu spółki AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) w Taizhong, w zachodniej części Tajwanu, w kooperacji z Lockheed Martin i innymi podwykonawcami z USA, w ramach programu o kryptonimie Phoenix Rising (aka. Feng Zhan).
Tajwańskie F-16V, zdjęcie poglądowe: Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej
Ostatni egzemplarz to dwumiejscowy F-16V o nr taktycznym 6805. Co ciekawe, o ile F-16V to oznaczenie oryginalnego producenta, to lokalne oznaczenie zmodernizowanych samolotów to F-16A/B Block 20 MLU.
Prace modernizacyjne, wycenione pierwotnie na ponad 129,6 mld NT/4,1 mld USD (wówczas 15,75 mld zł) objęły 141 ze 143 samolotów F-16A/B, dostarczonych przez spółkę Lockheed Martin w latach 1997-2001. Jednak w służbie znajdzie się docelowo 140 egzemplarzy, gdyż jeden z już zmodernizowanych samolotów (nr 6650) rozbił się 11 stycznia 2022. Pierwszy zmodernizowany F-16V został dostarczony 18 października 2018, a pełna gotowość operacyjna pierwszej eskadry została ogłoszona 18 listopada 2021 (Tajwan: Katastrofa najnowszej wersji F-16, Gotowość tajwańskich F-16V, Tajwański F-16V odebrany).
Standard F-16V jest równoważny dla fabrycznie nowych F-16C/D Block 70, ale w sierpniu 2020 władze w Tajpej zamówiły 66 takich samolotów z dostawami, które miały rozpocząć się w tym roku (obecnie to nie jest prawdopodobne). Zatem łącznie, od 2026 Republika Chińska ma dysponować 206 F-16 w najnowszej dostępnej konfiguracji wyposażenia.
Modernizacja obejmuje instalację stacji radiolokacyjnych z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar), nowych nahełmowych systemów celowniczych, modułowego komputera misji, nowego wyposażenia elektronicznego, zautomatyzowanego systemu unikania kolizji na ziemi i integrację z pociskami rakietowymi AIM-9X Sidewinder. Kontrakt na produkcję radarów otrzymała spółka Northrop Grumman na początku lutego 2015.
Last Phoenix Rising program flying yellow viper finished her test flight.
AIDC&Lockheed Martin finished all 141 jets upgrade program in six years, we completed mission impossible! pic.twitter.com/SWKabeWXxi
— Wang Shao-Hsiang (@hsiangwang324) December 5, 2023
The last upgraded F-16V BLK20 No.6805 of 🇹🇼 Taiwan AF is conducting flight test. Upgrading of all 141 F-16s will be completed by end of 2023. The upgrading project started on 2017, and costs $4.1B.💪👍 source:👇 https://t.co/rfYtLBvQgNhttps://t.co/oIuQVu8Ib8 pic.twitter.com/UyPokBXBip
— Taiwan Military (@TaiwanMilitary) December 1, 2023
Ponadto, F-16V mają zostać wyposażone w pociski rakietowe powietrze-ziemia typu AGM-84K SLAM-ER i AGM-158 JASSM, których zakup zaaprobowano na początku 2018. W czerwcu 2017 USA zgodziły się na eksport 48 pocisków AGM-88B HARM o zasięgu 150 km i 56 bomb szybujących AGM-154C JSOW o zasięgu 130 km. Później wydano zgodę dotyczącą pocisków przeciw-radiolokacyjnych średniego zasięgu AGM-88E AARGM, a także 18 zasobników celowniczych AN/AAQ-33 Sniper ATP (Partia uzbrojenia dla Tajwanu).
1 marca 2023 Tajwan otrzymał zgodę na zakup 100 pocisków przeciwradiolokacyjnych AGM-88B HARM (High-Speed Anti-Radiation Missile) i 200 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM, natomiast 23 sierpnia 2023 USA zgodziły się na sprzedaż nieujawnionej liczby czujników termolokacyjnych IRST21 w zasobniku podkadłubowym Legion (Zgoda na dozbrojenie tajwańskich F-16, Termolokatory IRST dla tajwańskich F-16).
Despite the rough start of the local assembly phase of the Phoenix Rising program, the completion of the 139th and final F-16V airframe (sans the two prototypes converted in the US) in 5 years is a major achievement. 4x F-16s originally deployed at Luke (6604, 6605, 6607… https://t.co/0WKgXGHUjn
— Roy Choo (@RXRoy) December 5, 2023
Tymczasem, 12 sierpnia 2023 poinformowano, że Narodowy Instytut Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST) rozpoczął prace nad pociskami rakietowymi średniego zasięgu nowej generacji o kryptonimie Sky Sword V / Tien Chien V, równolegle z programem samolotów wielozadaniowych nowej generacji, który ogłoszono 15 kwietnia 2021. Faza badawczo-rozwojowa programu samolotu zostanie zakończona do 2024 (Tajwan ogłosił opracowanie pocisku powietrze-powietrze nowej generacji, Tajwan zbuduje nowy samolot bojowy).
Samolot nowej generacji zastąpi przede wszystkim samoloty F-CK-1 Ching-kuo, które zostały wyprodukowane przez AIDC w liczbie 137 egzemplarzy w latach 1989-1999 (obecnie pozostają w służbie 103 zmodernizowane samolotów). Do wycofania z końcem tego roku przeznaczono też myśliwskie F-5E/F Tiger II, a rozpoznawcze RF-5E Tigergazer w dalszej kolejności (łącznie 27 egz.), ale pozostać mają na razie Mirage 2000-5EI (45 egz.).