We wtorek, 16 lipca 2024, do tajlandzkiej bazy lotniczej Chiang Mai, leżącej w prowincji o tej samej nazwie na północy kraju przy granicy z Mjanmą, dostarczono pierwsze dwa z ośmiu lekkich samolotów szturmowych Beechcraft AT-6TH Wolverine o napędzie turbośmigłowym, zamówionych w Stanach Zjednoczonych.
AT-6 Wolverine ma 10,16 m długości, 10,19 m rozpiętości skrzydeł i 4536 kg maksymalnej masy startowej. Prędkość przelotowa wynosi 510 km/h, zasięg 1700 km, a pułap praktyczny 9400 m / Zdjęcia: Kong Thab Akat Thai, RTAF
Samoloty o numerach taktycznych 41101 i 41102 są przeznaczone dla 411. Dywizjonu 41. Skrzydła Lotniczego królewskich wojsk lotniczych Tajlandii (Kong Thab Akat Thai, RTAF). Do Tajlandii dotarły drogą morską na pokładzie statku transportowego w stanie rozmontowanym, po czym zostały zmontowane w zakładach Thai Aviation Industries Co. w Don Muang w Bangkoku i ponownie oblatane, a następnie dostarczone do macierzystej bazy, gdzie zostały oficjalnie zaprezentowane lokalnym mediom i kadetom.
Przypomnijmy, że publiczna prezentacja pierwszych samolotów, znajdujących się jeszcze w Stanach Zjednoczonych, gdzie tajlandzcy piloci przechodzą szkolenia na ten typ, miała miejsce 25 marca br.
Umowa na osiem samolotów o wartości 143 mln USD została podpisana 14 listopada 2021 z amerykańską spółką Textron Aviation Defense podczas odbywających się w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich targów Dubai Airshow 2021. Umowa obejmowała także wyposażenie do obsługi naziemnej, części zamienne, pakiet szkoleniowy oraz inne wyposażenie dodatkowe. Samoloty są produkowane w zakładach spółki w Wichita, w stanie Kansas, a dostawy zaplanowano na bieżący rok. Tajlandia jest pierwszym użytkownikiem eksportowym tych samolotów (AT-6 Wolverine dla Tajlandii).
Samoloty zostały skonfigurowane w zakresie prowadzenia misji bliskiego wsparcia powietrznego (CAS) z następującym wyposażeniem: głowica optoelektroniczna MX-15Di, bomby kierowane GBU-12 Paveway II, 70-mm rakiety niekierowane 2,75″ M156 i zasobnik HMP-400 z 12,7-mm karabinem maszynowym.
AT-6TH zastąpią wycofane z końcem 2021 samoloty szkolenia zaawansowanego Aero Vodochody L-39ZA/ART Albatros (ostatnie 28 egzemplarzy z 40 pierwotnie dostarczonych począwszy od 1994), oraz uzupełnią dwanaście zamówionych południowokoreańskich KAI T-50TH (12 dostarczono, 2 zamówione).
Na stanie Kong Thab Akat Thai uzupełnią 12 samolotów szkolnych Beechcraft T-6C Texan II, zamówionych 28 września 2020 za równowartość 162 mln USD (656 mln zł), które otrzymały oznaczenie T-6TH. Są to konstrukcje siostrzane. Dostawy rozpoczęto 17 listopada 2022 i zakończono 29 sierpnia 2023. Zastąpiły 19 samolotów Pilatus PC-9 (T-6C Texan II dla Tajlandii).
W sierpniu 2020 pojawiła się informacja, że rząd w Bangkoku jest zainteresowany zakupem 12 AT-6 i 12 T-6. Informowano wówczas, że te pierwsze miałyby zostać uzbrojone w kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego zasięgu Diehl Defence IRIS-T i bomby kierowane laserowo oraz wyposażone w łącze wymiany danych Link-T.
Zgody na zakup AT-6 Wolverine otrzymały także Tunezja (4 egz.) i Irak. Jak dotąd jednak nie podpisano stosowanych umów (AT-6C Wolverine dla Tunezji).
Tymczasem, zgodnie z informacją medialną z 10 lipca 2024, dowództwo Kong Thab Akat Thai zarekomendowało Ministerstwu Obrony zakup w Szwecji samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39E/F Gripen, a nie oferowanych przez USA najnowszych samolotów Lockheed Martin F-16C/D Block 70.