We wtorek, 21 stycznia 2025, Sojusznicze Dowództwo Morskie NATO (Allied Maritime Command, MARCOM) poinformowało w mediach społecznościowych, że szwedzka korweta rakietowa HSwMS Visby (K31), typu Visby weszła w skład Stałego Zespołu Sił Morskich NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group One, SNMG1) w ramach nowej misji pk. Baltic Sentry (Warta Bałtycka).
NATO MARCOM wita pierwszy szwedzki okręt HSwMS Visby, który dołączy do SNMG1 w celu wsparcia Baltic Sentry na Morzu Bałtyckim. Korweta typu Visby dołącza do misji mającej na celu wzmocnienie obecności morskiej NATO, zwiększenie świadomości sytuacyjnej i ochronę krytycznej infrastruktury podmorskiej – poinformowano w krótkim komunikacie prasowym na portalu społecznościowym X.
HSwMS Visby (K31) dołączy do niderlandzkiej fregaty rakietowej HNLMS Tromp (F803), typu De Zeven Provinciën, a docelowo SNMG1 ma składać się z kilku okrętów eskortowych klasa korweta i fregata oraz okrętu zaopatrzeniowego. Dołączenie do natowskiego zgrupowania to pierwszy udział szwedzkiego okrętu wojennego od czasu wejścia tego kraju do Sojuszu Północnoatlantyckiego, 7 marca 2024.
Wcześniej, 18 stycznia br. okręt eskortował szwedzki statek transportowy podczas rejsu do Rygi, gdzie wyładowano sprzęt 71. batalionu strzelców zmotoryzowanych (71. Motoriserade skyttebataljonen) Pułku Południowej Skanii P 7 (Södra skånska regementet) wojsk lądowych (Svenska Armén), który wzmocni NATO-wską Brygadę Wielonarodową Łotwa (NATO Multinational Brigade Latvia, MNB-LVA).
Przypomnijmy, że 14 stycznia br., podczas szczytu państw regionu Morza Bałtyckiego (Baltic Sea NATO Allies Summit) w Helsinkach, sekretarz generalny NATO Mark Rutte ogłosił misję Baltic Sentry w celu ochrony infrastruktury strategicznej na tym akwenie przed sabotażami oraz kontroli rosyjskiej tzw. floty cieni, złożonej ze starych zbiornikowców z węglowodorami, służących do omijania zachodnich sankcji.
Już trzy dni później Francja poinformowała o pierwszym incydencie, gdy jej samolot patrolowy Dassault Atlantique 2 (ATL2) został namierzony, a następnie oświetlony do potencjalnego zestrzelenia przez załogę rosyjskiej baterii systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej S-400 Triumf (w kodzie DIA/NATO: SA-21 Growler) podczas lotu nad Bałtykiem.
W misji Baltic Sentry zaangażowano także Stały Zespół Okrętów Przeciwminowych NATO – Grupa 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG1), w skład którego wchodzą niderlandzki okręt hydrograficzny HNLMS Luymes (A803) w roli jednostki flagowej, a także dwa niszczyciele min: niemiecki FGS Datteln (M1068) typu 332 Frankenthal i francuski FS Croix du Sud (M646) typu Tripartite.
Zarówno w przypadku zespołów okrętów SNMG1, jak i SNMCMG1, podczas obecnej rotacji państwem ramowym jest Królestwo Niderlandów.
Marynarka Wojenna Szwecji (Svenska marinen) dysponuje pięcioma korwetami typu Visby, wprowadzonymi do służby w latach 2002-2015. Poza omawianą jednostką są to: Helsingborg (K32), Härnösand (K33), Nyköping (K34) i Karlstad (K35). Anulowano budowę szóstej jednostki, która miała nosić nazwę Uddevalla (K36). Okręty mają po 72,7 m długości, 10,4 m szerokości, 2,4 m zanurzenia i 650 t wyporności. Są dość silnie uzbrojonymi okrętami z 57-mm armatami morskimi Bofors Mk3, wyrzutniami pocisków przeciwokrętowych Saab RBS15 Mk2 czy czterema wyrzutniami 400-mm torped typu Torped 45.
W najbliższej przyszłości zostaną dozbrojone w pociski przeciwlotnicze MBDA CAMM w ramach modernizacji MLU (Mid-Life Upgrade), której faza projektowa rozpoczęła się w 2021. Pierwotnie zakładano, że również zostaną przeprowadzone prace rozwojowe nad drugą generacją okrętów o nazwie Visby Generation 2, lecz został anulowany na początku 2023 na rzecz korwet nowego typu Luleå.
#NATO MARCOM welcomes the first Swedish ship HSwMS Visby to join #SNMG1 in support of #BalticSentry in the #BalticSea.The Visby class corvette joins the mission to enhance NATO’s maritime presence, boosting situational awareness and protecting critical undersea infrastructure.… pic.twitter.com/ozmwkAjHsC
— NATO Maritime Command (@NATO_MARCOM) January 21, 2025