W poniedziałek, 17 lutego 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji poinformował, że podpisał umowę ramową o wartości około 600 mln SEK (225,29 mln zł) ze spółką Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielska-Białej na dostawy 10 ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8×8, zwanych potocznie ciężkimi holownikami.
Cywilny pojazd na bazie którego powstanie wersja dla szwedzkiej armii / Zdjęcie: Szczęśniak Pojazdy Specjalne
Umowa ma obowiązywać przez cztery lata z możliwością przedłużenia jej o kolejne trzy. Polskie przedsiębiorstwo będzie odpowiadać za zabudowę, a podwykonawcami będą szwedzkie spółki Sepson (wyposażenie specjalistyczne) i Scania Sverige AB (podwozie bazowe) (Nawet 1350 ciężarówek Scania i Volvo dla szwedzkich sił zbrojnych).
Dostawa pierwszego egzemplarza w konfiguracji prototypowej ma zostać zrealizowana do grudnia 2025. Posłuży on szeroko zakrojonych testów i prób, zanim dopracowana zostanie konfiguracja seryjna i rozpoczną się dalsze dostawy.
Ciężkie pojazdy ratownicze będą mile widzianym nabytkiem dla Sił Zbrojnych, gdyż ich rola w obsłudze sprzętu była przez wiele lat poważnie zaniedbywana – komentuje nowy zakup urząd FMV.
Zgodnie z ujawnioną specyfikacją, pojazd ma dysponować silnikiem o mocy 520 KM (383 kW) z trzyosobową kabiną. Będzie wyposażony wpięć wyciągarek pokładowych, w tym główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 ton na jedną stronę oraz wysięgnik – żuraw główny o udźwigu 20 ton. Ponadto, tylne odchylane ramie będzie przeznaczone do podnoszenia, holowania i ewakuacji wszystkich typów pojazdów kołowych Szwedzkich Sił Zbrojnych, dzięki ponad 200 akcesoriów na swoim wyposażeniu.
Spółka Szczęśniak Pojazdy Specjalne ma już doświadczenie w zabudowie pojazdów wojskowych tego typu. Na potrzeby programu Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) Hardun dla Wojska Polskiego, we współpracy z Wydziałem Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej, zabudowała i zaoferowała pojazd KWZT-1 Mamut na podwoziu Tatra T815-7Z0R9T 44 440 8×8.1R, ale ostatecznie zwyciężyła spółka Rosomak (cześć Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oferując pojazd na podwoziu, co ciekawe Scania CB 8×8 (już nie produkowanym). Ostatecznie, Mamut posłużył jednak do opracowania KWZT-2 dla sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej i KWZT-3 dla Republiki Czeskiej.