Przejdź do serwisu tematycznego

WOJNA W UKRAINIE

Systemy wspomagania lądowania dla ukraińskich F-16

Departament Obrony USA udzielił zamówienia spółce Advanced Navigation and Positioning Corp. na dostawę systemów wspomagania lądowania samolotów F-16 dla Ukrainy.

W piątek, 20 września 2024, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 14 339 557 USD (55,081 mln zł) ze spółką Advanced Navigation and Positioning Corp. (ANPC) na dostawę dwóch zestawów systemów wspomagania lądowania samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM dla Ukrainy (Wsparcie dla ukraińskich F-16AM/BM ujawnione).

Zdjęcie: ANPC

Umowa, realizowana poprzez biuro programowe systemów F-16 (System Program Office) procedurą sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) przewiduje dostawę przenośnych zestawów systemów wspomagania lądowania z transponderami na przyczepach, 12-miesięczny okres dostaw części zamiennych, kalibrację systemu za pomocą bezzałogowych statków latających oraz opcjonalnie szkolenie personelu (Ukraina negocjuje pozyskanie Typhoonów i Gripenów).

Prace zostaną wykonane w Hood River w stanie Oregon i oczekuje się ich zakończenia do 30 września 2025. Umowa ta jest realizowana w ramach procedury FMS dla Ukrainy. Negocjacje w tej sprawie były prowadzone z wykonawcą jako że legitymizuje się wyłącznymi prawami do przedmiotu zamówienia. Fundusze na zakup w całości pochodzą z inicjatywy Building Partner Capacity Ukraine Security Assistance Initiative, a w momencie zawarcia umowy uruchomiono 13 786 732 USD (52,958 mln zł), czyli ponad 96% środków.

Zgodnie z informacją producenta, produkowany przez niego system wspomagania lądowania TTLS (Transportable Transponder Landing Systems; także w wersji TTLS-463) zapewnia 360-stopniową świadomość sytuacyjną w zasięgu 185,2 km (100 mil morskich). System zapewnia precyzyjne prowadzenie podejścia ILS CAT przy ograniczeniach widoczności do 60 m i widzialności nie mniejszej niż 800 m dla maksymalnie czterech samolotów jednocześnie ze wsparciem radaru precyzyjnego podejścia. Te systemy są instalowane i działają całkowicie niezależnie od GPS lub innej nawigacji satelitarnej i nie wymagają żadnej ulepszonej awioniki ani dodatkowego szkolenia pilota.

TTLS jest całkowicie autonomiczny w 20-stopowym kontenerze Conex, który można transportować w samolocie C-130, na zawiesiu śmigłowca CH-47 Chinook, w wagonie kolejowym lub ciężarówce z płaską platformą, a także może być rozładowany i wdrożony w mniej niż 8 godzin przez niewielki zespół przeszkolonych techników. Kontener służy jako centrum operacyjne zamiast wieży kontroli lotów. TTLS-463 zapewnia taką samą funkcjonalność, ale jest skonfigurowany do transportu na pojedynczej palecie 463L.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA WOJNA W UKRAINIE

Ukraina straciła pierwszy F-16

2024-08-29
X