W piątek, 20 września 2024, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 14 339 557 USD (55,081 mln zł) ze spółką Advanced Navigation and Positioning Corp. (ANPC) na dostawę dwóch zestawów systemów wspomagania lądowania samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM dla Ukrainy (Wsparcie dla ukraińskich F-16AM/BM ujawnione).
Umowa, realizowana poprzez biuro programowe systemów F-16 (System Program Office) procedurą sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) przewiduje dostawę przenośnych zestawów systemów wspomagania lądowania z transponderami na przyczepach, 12-miesięczny okres dostaw części zamiennych, kalibrację systemu za pomocą bezzałogowych statków latających oraz opcjonalnie szkolenie personelu (Ukraina negocjuje pozyskanie Typhoonów i Gripenów).
Prace zostaną wykonane w Hood River w stanie Oregon i oczekuje się ich zakończenia do 30 września 2025. Umowa ta jest realizowana w ramach procedury FMS dla Ukrainy. Negocjacje w tej sprawie były prowadzone z wykonawcą jako że legitymizuje się wyłącznymi prawami do przedmiotu zamówienia. Fundusze na zakup w całości pochodzą z inicjatywy Building Partner Capacity Ukraine Security Assistance Initiative, a w momencie zawarcia umowy uruchomiono 13 786 732 USD (52,958 mln zł), czyli ponad 96% środków.
Zgodnie z informacją producenta, produkowany przez niego system wspomagania lądowania TTLS (Transportable Transponder Landing Systems; także w wersji TTLS-463) zapewnia 360-stopniową świadomość sytuacyjną w zasięgu 185,2 km (100 mil morskich). System zapewnia precyzyjne prowadzenie podejścia ILS CAT przy ograniczeniach widoczności do 60 m i widzialności nie mniejszej niż 800 m dla maksymalnie czterech samolotów jednocześnie ze wsparciem radaru precyzyjnego podejścia. Te systemy są instalowane i działają całkowicie niezależnie od GPS lub innej nawigacji satelitarnej i nie wymagają żadnej ulepszonej awioniki ani dodatkowego szkolenia pilota.
TTLS jest całkowicie autonomiczny w 20-stopowym kontenerze Conex, który można transportować w samolocie C-130, na zawiesiu śmigłowca CH-47 Chinook, w wagonie kolejowym lub ciężarówce z płaską platformą, a także może być rozładowany i wdrożony w mniej niż 8 godzin przez niewielki zespół przeszkolonych techników. Kontener służy jako centrum operacyjne zamiast wieży kontroli lotów. TTLS-463 zapewnia taką samą funkcjonalność, ale jest skonfigurowany do transportu na pojedynczej palecie 463L.