W środę, 18 czerwca 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że porozumiała się z agencją DSTA (Defence Science and Technology Agency) przy Ministerstwie Obrony Singapuru w sprawie rozwoju zdolności współpracy średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal wojsk lotniczych tego wyspiarskiego państwa (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) z małymi, bezzałogowymi statkami latającymi Flexrotor, przeznaczonymi do zadań rozpoznawczych.
Flexrotor podczas działania z pokładu niszczyciela rakietowego USS „Paul Hamilton” na ćwiczeniu IMX23 na wodach Zatoki Perskiej / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Elliot Schaudt, US Navy
Partnerstwo ma na celu zbadanie, w jaki sposób współpraca załogowych śmigłowców z systemami bezzałogowymi może zwiększyć świadomość sytuacyjną i poprawić wyniki misji poprzez demonstrację lotu.
Współpraca załogowa-bezzałogowa oferuje ogromny potencjał wspierania bardziej efektywnych operacji lotniczych w złożonych środowiskach. Współpracując z Airbus Helicopters, będziemy mogli połączyć nasze doświadczenie inżynieryjne, aby odblokować nowe możliwości w zakresie integracji śmigłowców i dronów. Ta synergistyczna kombinacja załogowych platform i autonomicznych systemów będzie prawdziwym mnożnikiem siły, powiedział dyrektor generalny DSTA, pan Ng Chad-Son.
Współpraca między śmigłowcami a bezzałogowymi statkami powietrznymi to rewolucja w naszym podejściu do skuteczności misji. Synergia mocnych stron wysoko wykwalifikowanych pilotów z zaawansowanymi możliwościami systemów bezzałogowych otwiera niespotykaną dotąd elastyczność operacyjną — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Współpraca z operatorami w celu udoskonalenia tych technologii i przetestowania naszych rozwiązań za pomocą demonstracji w warunkach rzeczywistych jest bardzo ważna — wyjaśnił.
H225M to sprawdzona platforma, która została dostosowana do złożonych misji, takich jak poszukiwania i ratownictwo w nocy w trudnych warunkach pogodowych — dodał.„Siły Powietrzne Republiki Singapuru wielokrotnie udowodniły, że opanowały możliwości tego śmigłowca. Jestem pewien, że dzięki współpracy z singapurską DSTA i AURS będziemy w stanie zademonstrować wartość dodaną współpracy i to, w jaki sposób może ona jeszcze bardziej rozszerzyć możliwości H225M.
Najnowszy system współpracy załogowej-bezzałogowej Airbusa, HTeaming, zostanie zintegrowany na pokładzie singapurskiego H225M, umożliwiając załodze przejęcie pełnej kontroli nad Flexrotorem. Demonstracja operacyjna zostanie przeprowadzona w celu zaprezentowania efektywności rozwiązania Airbusa do współpracy i wartości dodanej współpracy między załogowymi śmigłowcami a bezzałogowymi systemami powietrznymi.
Airbus niedawno zaprezentował HTeaming, modułowy system współpracy załogowo-bezzałogowej CUC-T (Crewed-UnCrewed Teaming) – odpowiednik MUM-T (Manned/Unmanned Teaming). System obecnie obejmuje modem, cztery anteny, tablet i oprogramowanie sterujące.
Singapurski H225M Caracal / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Singapur jest użytkownikiem 12 śmigłowców H225M Caracal, które zamówiono 7 listopada 2016 z dostawami w latach 2021-2023. W kwietniu 2024 ogłoszono status pełnej gotowości operacyjnej (Full Operational Capability, FOC).
H225M, wraz z zamówionymi równolegle 16 ciężkimi CH-47F Chinook służą przede wszystkim w zakresie misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), ewakuacji medycznej drogą lotniczą czy operacjach humanitarnych. Caracale trafiły do 125. i 126. Eskadry AURS w bazie lotniczej Sembawang, w północnej części tego wyspiarskiego państwa-miasta.
Z kolei Flexrotor zastał pierwotnie opracowany przez amerykańską spółkę Aerovel, która została zakupiona przez Airbusa, o czym informowano 7 maja 2024. Co ciekawe, 27 marca br. grupa Airbus podpisała list intencyjny (Letter of Intent, LoI) o współpracy z australijskim start-upem Drone Forge przy wdrażaniu systemu Flexrotor w regionie Azji i Pacyfiku.
Jest to bezzałogowiec pionowego startu i lądowania (VTOL) o maksymalnej masie startowej 25 kg (55 funtów), zaprojektowany do misji rozpoznawczych, obserwacyjnych i wykrywania celów (ISTAR) na morzu i na lądzie trwających ponad 12-14 godzin dla typowej konfiguracji operacyjnej. Może otrzymać różne rodzaje wyposażenia, w tym system elektrooptyczny i zaawansowane sensory, stosownie do unikalnych potrzeb klientów. Dzięki możliwości autonomicznego startu i lądowania z obszaru o wymiarach zaledwie 3,7 na 3,7 m, Flexrotor idealnie nadaje się do misji ekspedycyjnych, gdzie wojsko dysponuje małymi przestrzeniami, zwłaszcza na morzu.
The VTOL #Flexrotor will be configured to meet a broad range of operational requirements in the Asia-Pacific region, spanning littoral surveillance and high-altitude inland missions, to infrastructure monitoring and maritime environment assessment.#UAS #PAS25 https://t.co/UFbfLt5muw
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) June 18, 2025
The partnership aims to explore how crewed-uncrewed teaming (CUC-T) can enhance situational awareness and improve mission outcomes through a flight demonstration with the #H225M and #Flexrotor.#HTeaming #PAS25 https://t.co/TD6Wt6eYWR
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) June 18, 2025