W poniedziałek, 3 października 2025, służba prasowa Singapurskich Sił Powietrznych (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) ogłosiła w mediach społecznościowych zakup rozpoznawczych i zwiadowczych bezzałogowych statków powietrznych Hermes 900 Kochaw, produkcji izraelskiej spółki Elbit Systems, klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), które zastąpią Hermes 450.
Zdjęcie: Elbit Systems
W ramach programu [modernizacji singapurskich sił zbrojnych w perspektywie następnych około 20 lat – przyp. red.] SAF2040, Ministerstwo Obrony i Siły Powietrzne Republiki Simgapuru będą stopniowo odbierać bezzałogowe statki powietrzne (UAV) Hermes 900 (H900), który zastąpią Hermes 450 (H450), będące w służbie od blisko dwóch dekad i stające się przestarzałe.
W wyniku gruntownej i wnikliwej oceny, bezzałogowy statek powietrzny H900 został uznany za najlepiej spełniający potrzeby operacyjne AURS. Singapur dołącza do grona krajów na świecie, które wykorzystują ten zaawansowany system do celów wojskowych i cywilnych – czytamy w krótkiej informacji prasowej na platformie społecznościowej Facebook.
Przypomnijmy, że 21 lutego 2024 szef sztabu AURS, gen. Kelvin Khong ogłosił, że bezzałogowe statki powietrzne Elbit Hermes-450 i IAI Heron 1, wprowadzone do służby, odpowiednio, w 2007 i 2012 (z pełną gotowością operacyjną dopiero jednak w 2022 i 2017), zostaną wkrótce zastąpione, nie podając jednak wówczas nazwy żadnego potencjalnego następcy. Wcześniej, bo w 2022 pojawiły się niepotwierdzone doniesienia, że w Ministerstwo Obrony Singapuru zamówiło od Elbit Systems do 12 nowych bsl Hermes 900 Kochaw w ramach umowy wartej 300 mln USD.
Z kolei 29 września br. spółka Elbit Systems poinformowała dostarczy o podpisaniu umowy o wartości ok. 120 mln USD (wówczas 437,66 mln zł) z nieujawnionym klientem wojskowym z zagranicy na dostawy Hermes 900 Kochaw do działań nad akwenami morskimi.
Hermes 900 Kochaw
Jest to rozpoznawczy i zwiadowczy bezzałogowiec, rozwinięcie mniejszego Hermes 450, oblatany w 2009 i wprowadzony do eksploatacji w 2012. Hermes 900 klasy MALE wszedł na wyposażenie sił zbrojnych i innych formacji publicznych ponad 20 państw, w tym Izraela, Azerbejdżanu, Brazylii, Chile, Europejskiej Agencji do spraw Bezpieczeństwa na Morzu (European Maritime Safety Agency, EMSA), Filipin, Indii (jako Adani Drishti-10 Starliner), Islandii, Kanady, Kolumbii, Meksyku, Serbii i Szwajcarii. 18 listopada 2024 spółka otrzymała zamówienie od innego nieujawnionego klienta z Europy.
Ma 8,3 m długości, 15 m rozpiętości skrzydeł, maksymalną masę startową 1100 kg, z czego 450 kg to masa użyteczna, a dzięki pojedynczemu silnikowi tłokowemu Rotax 916 o mocy 210 KM (160 kW) rozwija prędkość przelotową 112 km/h i maksymalną 220 km/h, przy długotrwałości lotu do 36 godzin i pułapie do 9100 m.
Elbit Systems oferuje integracją samolotu z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Rafael Spike, co uczyni go bojowym bezzałogowcem oraz realizuje integrację wysokoenergetycznej broni laserowej z tą platformą.
Czytaj także:
- Singapore Airshow 2024: Premiera bezzałogowca Hermes 650 Spark od Elbit Systems
- Zgoda USA na wsparcie szkolenia na singapurskie F-35 w Ebbing
- Singapur: Wodowanie wielozadaniowego okrętu bojowego MRCV Victory
- Singapur ogłosił zakup samolotów P-8A Poseidon
- Singapurskie H225M Caracal będą współpracować z bezzałogowcami Flexrotor
- Singapur zamówił dodatkowe okręty podwodne w Niemczech
- Singapur: Kolejne okręty podwodne Invincible, bojowe wozy piechoty Titan i samoloty patrolowe
- Singapur odebrał pierwszy wóz inżynieryjny Hunter AEV
