We wtorek, 5 listopada 2024, w Pekinie odbyła się konferencja prasowa w siedzibie dowództwa Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF) w związku z nadchodzącymi 15. targami lotniczymi China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, które zaplanowano na 12-17 listopada br. w południowo-wschodniej prowincji Guangdong.
Zdjęcie: China Military Online
Jak czytamy w China Military Online, oficjalnym serwisie internetowym PLAAF, w związku z obchodami 75-lecia tego rodzaju sił zbrojnych zaplanowano oficjalną premierę najnowszego samolotu wielozadaniowego Shenyang J-35A, opracowanego przez państwową spółkę AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Dlatego też otrzymał numer taktyczny 75.
Jak czytamy, samolot przeznaczony jest głównie do prowadzenia walk powietrznych, może także przeprowadzać ataki powietrze-ziemia. Informację przekazał płk Niu Wenbo, z departamentu wyposażenia lotniczego w dowództwie PLAAF.
Na China Airshow 2024 mają wystawić się co najmniej 1022 spółki branży obronnej i lotniczej z 47 państw, a narodowe pawilony zaprezentują Rosja, Francja, Stany Zjednoczone, Arabia Saudyjska i Włochy. W Chinach zadebiutuje także rosyjski samolot wielozadaniowy Su-57 (w kodzie NATO: Felon).
Wśród ogłoszonych ciekawych chińskich premier będą prototypy dwusilnikowego, bezzałogowego samolotu transportowego Air White Whale W5000 czy autonomicznego, bezzałogowego zmiennowirnikowca Lanying UR6000. Do Zhuhai już przybyły już m.in. zmodernizowany bombowiec strategiczny Xi’an H-6K czy samolot walki radioelektronicznej Shenyang J-16D. Pojawi się też drugi chiński samolot wielozadaniowy 5. generacji, który jest już w służbie, czyli Chengdu J-20A. Wymienia się także samoloty wielozadaniowe J-10C i J-16, szkolenia zaawansowanego JL-10 czy duże bezzałogowce odrzutowe Guizhou WZ-7 Soaring Dragon i Chengdu WZ-10.
Analiza
J-35A jest to lądowy wariant prototypowego samolotu pokładowego J-35, który zgodnie z informacją z 13 września br. rozpoczął próby z pokładu lotniskowca CNS Liaoning (CV-16). W porównaniu z nim otrzymał stałe skrzydła i goleń podwozia przedniego z pojedynczym kołem.
J-35 i J-35A wywodzą się z samolotu 5. generacji J-31/FC-31 Gyrfalcon, opracowanego przez spółkę Shenyang Aircraft Corporation (SAC), będącą częścią AVIC. Co ważne, pierwsze dwa prototypy były dedykowane dla lotnisk lądowych, podobnie jak najnowszy J-35A.
Pierwszy prototyp J-31 (o oznaczeniu własnym F-31 V1), został oblatany 31 października 2012 (napędzany rosyjskimi silnikami RD-93), natomiast drugi, nieco zmodyfikowany F-31 V2 – 23 grudnia 2015 (napędzany krajowymi WS-21; wcześniejsze oznaczenie: WS-13E). Regularne loty testowane zapowiedziano wówczas na 2019, tak aby wstępna gotowość operacyjna (wariantu lądowego) mogła zostać ogłoszona w 2022 lub 2023. Teraz już wiadomo, że celem było opracowanie właśnie J-35A.
Pierwotnie celem Shenyang było opracowanie niedrogiego chińskiego samolotu 5. generacji na eksport, gdyż rodzime wojska lotnicze (PLAAF) zdecydowały się na wdrożenie cięższych J-20A. Co ważne, samolot znalazł już pierwszego klienta. 2 stycznia br. szef sztabu pakistańskich wojsk lotniczych marszałek lotnictwa Zaheer Ahmad Babar ogłosił plany zakupu J-31/FC-31. Według wcześniejszych doniesień, Pakistan był zainteresowany zakupem około 30-40 samolotów tego typu.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.