Na zaplanowanych na 24-27 października pokazach lotniczych Sacheon Airshow 2024 na lotnisku Sacheon w prowincji Gyeongsang Południowy, południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) zaprezentowała makiety śmigłowca oraz zmiennowirnikowca nowej generacji w ramach koncepcji Korean Future Vertical Lift (KFVL). Warto dodać, że były one też prezentowane na targach KADEX (Korea Army International Defense Industry Exhibition) na początku bieżącego miesiąca.
Coaxial Rotor Variant / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Pierwszym z modeli jest bezzałogowy śmigłowiec, nazwany roboczo Coaxial Rotor Variant, ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym. Koncepcyjnie jest podobny do załogowego Defiant X (bazującego na demonstratorze technologii SB>1 Defiant), opracowanego przez amerykańskie spółki Lockheed Martin i Boeing na potrzeby programu tamtejszych wojsk lądowych FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią inicjatywy FVL-M (Future Vertical Lift – Medium), na następców UH-60M Black Hawk (ostatecznie Defiant X przegrał ze zmiennowirnikowcem na bazie V-280 Valor, który zaoferowała spółka Bell Textron).
Drugim modelem jest załogowy zmiennowirnikowiec, nazwany roboczo, Tilt Rotor Variant, podobny jest koncepcyjnie do wspomnianego V-280 Valor czy niedawno zaprezentowanego chińskiego bezzałogowca Lanying UR6000. Zastosowano w nim analogiczne rozwiązanie dotyczące układu napędowego: podczas przechodzenia z lotu pionowego do lotu poziomowego obracane są jedynie same wirniki, a gondole silników pozostają w pozycji horyzontalnej. To rozwiązanie ma zmniejszać złożoność i zwiększać niezawodność, a także wydajność, w porównaniu z wcześniejszą koncepcją, w której obraca się cała gondola, jak w Bell-Boeing V-22 Osprey czy Leonardo AW609.
Zgodnie z informacjami KAI, zarówno śmigłowiec Coaxial Rotor Variant, jak i zmiennowirnikowiec Tilt Rotor Variant mają charakteryzować się maksymalną masą startową 13,6 t (30 tys. funtów) dzięki silnikom turbowałowym o łącznej mocy ponad 7000 KM, co ma zapewnić zwiększoną prędkość maksymalną oraz zasięg lotu.
Pierwsze informacje KAI o rozpoczęciu prac koncepcyjnych w ramach inicjatywy KFVL pojawiły się w maju 2022. Zaprezentowano wówczas na filmie promocyjnym wstępną wizję załogowego śmigłowca ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.