20 kwietnia szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o dostawie do amerykańskich zakładów Boeinga w St. Louis w Missouri sekcji rufowej płatowca pierwszego kadłuba samolotu szkolenia zaawansowanego eT-7A Red Hawk, przeznaczonego do montażu końcowego w ramach etapu badawczo-rozwojowego (Engineering and Manufacturing Development, EMD) (Elementy kadłubów Gripenów z drukarki 3D).

Szwedzka spółka Saab Defence and Security dostarczyła do amerykańskich zakładów Boeinga w St. Louis element pierwszego kadłuba samolotu szkolenia zaawansowanego eT-7A Red Hawk / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Dostawa nastąpiła 15 kwietnia br. i pochodziła bezpośrednio z zakładów Saaba w Linköping w szwedzkim regionie administracyjnym Östergötland. Po zakończeniu fazy EMD, nowy zakład Saaba w strefie badawczo-rozwojowej Discovery Park District Uniwersytetu Purdue w West Lafayette w stanie Indiana zajmie się produkcją sekcji rufowych dla samolotów eT-7A Red Hawk (Zakłady Saaba w USA).

Jonas Hjelm, wiceprezes i szef działu biznesowego Saab Aeronautics powiedział:

eT-7A Red Hawk reprezentuje niezwykłe osiągnięcie inżynieryjne w rozwoju samolotów. Wszystko to osiągnięto dzięki doskonałej współpracy z Boeingiem oraz wykorzystaniu inżynierii cyfrowej i zaawansowanej produkcji. Było niezwykle satysfakcjonujące przodować w tym przyspieszonym harmonogramie rozwoju i zapewnieniu wynikającej z tego dokładności, przejrzystości i komunikacji w produkcji.

Rufowa część płatowca została zaprojektowana i zbudowana przez Saaba w ramach partnerstwa strategicznego z Boeingiem. Po dostarczeniu jej do St. Louis, zostanie połączona z przednim częścią płatowca, przed zamontowaniem skrzydeł, usterzenia i ogona, aby stać się kompletnym kadłubem do testów statycznych. Będzie on używany do testów strukturalnych na ziemi podczas fazy EMD programu.

23 stycznia br. Boeing informował o rozpoczęciu produkcji seryjnej, zamówionych przez amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) nowych samolotów szkolenia zaawansowanego. Saab deklarował w tamtym czasie wyprodukowanie już siedmiu sekcji rufowej płatowców przyszłych eT-7A Red Hawk (Produkcja seryjna eT-7A Red Hawk dla USAF).

Jak dotąd zbudowano dwa prototypy (BTX-1 i BTX-2) samolotów eT-7A Red Hawk do testów. Mają po 14,15 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i 4 m wysokości. Są napędzane pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym GE Aviation F404-GE-402 o ciągu z dopalaniem na poziomie 79 kN, który zapewnia prędkość maksymalną 1300 km/h, zasięg 1839 km, prędkość wznoszenia 170 m/s i pułap praktyczny 15 000 m / Zdjęcie: Boeing

USAF planuje zakup od 351 do nawet 475 egzemplarzy eT-7A Red Hawk w ramach programu T-X (Trainer-X) o szacowanej wartości nawet 9,2 mld USD (34,14 mld zł) jako następców około 500 samolotów Northrop T-38 Talon, użytkowanych od 1961 roku. Umowa produkcyjna zakłada również dostarczenie 46 symulatorów szkolenia naziemnego. Pierwsze samoloty wraz z symulatorami trafią w 2023 do połączonej bazy San Antonio-Randolph w Teksasie, a następnie baz lotniczych Columbus w Missisipi, Laughlin i Sheppard w Teksasie oraz Vance w Oklahomie.

Przed rozpoczęciem szkoleń praktycznych na eT-7A Red Hawk, USAF planuje wydzierżawić partię 4-8 samolotów szkolno-bojowych o kryptonimie F/T-7X. Ma to pozwolić na realizację szkoleń pilotów do walk powietrznych w amach programu RFX (Reforge proof of concept) (USAF zamówi szkolno-bojowe F/T-7X).