W piątek, 21 czerwca 2024, spółka BAE Systems Maritime Australia (część BAE Systems) poinformowała, że otrzymała zamówienie o wartości 1,9 mld AUD od Ministerstwa Obrony Australii na trzy z sześciu planowanych australijskich fregat rakietowych typu Hunter i jednocześnie rozpoczęto fazę produkcyjną programu – odbyła się ceremonia cięcia blach właściwych bloków konstrukcyjnych prototypowej jednostki (Australia wycofała ze służby pierwszą fregatę Anzac projektu MEKO 200 ANZ).
Zdjęcie i grafika: BAE Systems
Słowem wstępu należy przypomnieć, że prototypowy okręt, przyszły HMAS Hunter w ramach umowy ramowej na 9 jednostek, został zamówiony 30 czerwca 2018. Następnie, 18 grudnia 2020 w stoczni BAE Systems Maritime Australia (dawnej Adelaide Ship Construction International) w Osborne w Australii Południowej odbyło się pierwsze cięcie blach pod produkcję sekcji referencyjnych do fazy prototypownia dla pięciu reprezentatywnych bloków kadłubowych prototypu. Teraz po rozpoczęciu budowy, z 2-letnim opóźnieniem, gdyż palenie blach właściwych bloków konstrukcyjnych miało odbyć się w 2022, planowana data przekazania zamawiającemu to 2031, a wejście do służby w 2034.
W międzyczasie liczbę planowanych okrętów zredukowano do sześciu, a w piątek zamówiono, oprócz prototypu dwa seryjne: przyszłe HMAS Flinders i Tasman. Decyzja została ogłoszona 19 lutego br. wraz z publikacją nieutajnionego wstępu do nowego planu modernizacji technicznej królewskiej australijskiej marynarki wojennej (Royal Australian Navy, RAN). Wraz z piątkową umową, wartość programu wzrosła do 3,4 mld AUD, a jego łączne szacowane koszty to 22-32 mld AUD – program ma być realizowany przez 20 lat.
Projekt bazuje na brytyjskim typie 26 Global Combat Ship (GCS), który został wybrany w ramach programu SEA 5000 Future Frigates, ale już po wyborze (co także jest przyczyną opóźnień) przeszedł ponowny przegląd (Wodowanie HMS Glasgow, Sea Ceptor na kanadyjskie fregaty GCS).
Jednostki typu Hunter, po przeglądzie, będą mieć 151,4 m długości (zamiast 149,9 m), 21,4 m szerokości (zamiast 20,8 m), 8167 t wyporności standardowej i ponad 8800 t pełnej wyporności. Napęd typu CODLOG będzie złożony z jednej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech silników diesla MTU Type 20V 4000 M53B i dwóch silników elektrycznych, co zapewni prędkość ponad 27 węzłów i zasięg 7000 mil morskich. Załogę ma stanowić 180 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania maksymalnie 208 osób.
Australijskie okręty otrzymają radary dozoru powietrznego CEAFAR 2, które zostaną zintegrowane z Systemem Walki Aegis. Ten ostatni zostanie wpięty w system dowodzenia 9LV CMS. Hunter zostanie również wyposażony w sonar kadłubowy S2150, sonar holowany S2087, czujniki elektrooptyczne, systemy walki radioelektronicznej i wyrzutnie celów pozornych Nulka.
Wersja australijska będzie uzbrojona w 32 uniwersalne wyrzutnie pionowego startu Mk 41 VLS (zamiast 48) dla pocisków przeciwlotniczych SM-2 MR i RIM-162 ESSM oraz wyrzutnie torped MU90 Impact. Nowością w porównaniu z poprzednim wariantem będą dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych nowego typu.
Uzbrojenie artyleryjskie będą stanowić 127-mm armata morska Mark 45 Mod 4, dwie 30-mm armaty automatyczne na zdalnie sterowanym module uzbrojenia Typhoon Mk-30C, dwa 20-mm zestawy obrony bezpośredniej Phalanx CIWS. Fregata zostanie wyposażona w śmigłowiec wielozadaniowy MH-60R Seahawk, uzbrojony w dwie lekkie torpedy Mk 54 MAKO Torpedo i cztery przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire (ponadto, pokład rufowy będzie zdolny do przyjęcia śmigłowca CH-47 Chinook lub drugiego MH-60R). Wyposażenie będą też stanowić bezzałogowe statki latające i bezzałogowe pojazdy podwodne.
Today Continuous Naval Shipbuilding in Australia has taken another step forwards, with steel being cut on the first Hunter class frigate.
Read more 👇https://t.co/tCaSRp6OxD pic.twitter.com/1xW3GsmR5g
— BAE Systems Australia (@BAESystemsAus) June 21, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.