Procedura SICO ma fundamentalne znaczenie w procesie przyjęcia i wdrożenia systemu Wisła do Sił Zbrojnych RP. W ramach tego procesu polskie i amerykańskie zespoły SICO przeprowadzają inwentaryzację dostaw i realizują finalny montaż sprzętu wojskowego oraz dokonają pierwszego uruchomienia i testów poprawności funkcjonowania systemu. Pozytywny wynik tych testów będzie stanowił niezbędny wymóg na drodze przekazania systemu Wisła do pododdziałów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej (Program Wisła: WZŁ-1 na końcowym etapie integracji).
We wrześniu br. w Warsztatach Techniki Lotniczej w Toruniu rozpoczął się proces sprawdzenia i integracji – System Integration Checkout (SICO) elementów wchodzących w skład polskiego systemu „Wisła” / Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via Ministerstwo Obrony Narodowej
SICO jest procesem podzielonym na trzy etapy. Pierwszy etap będzie dotyczył integracji wyrzutni M903A2 systemu MIM-104F Patriot PAC-3+ z pozostałymi elementami systemu i zostanie zrealizowany w Toruniu. Testy zintegrowanego systemu dowodzenia obroną przeciwlotniczą i przeciwrakietową IBCS zostaną zrealizowane w kolejnym etapie w 37. Dywizjonie Rakietowym Obrony Powietrznej w Sochaczewie. Na koniec zostanie dokonane sprawdzenie kompletnego systemu Patriot/IBCS, które ponownie zostanie przeprowadzone w Warsztatach Techniki Lotniczej w Toruniu (IBCS zintegrowany z pociskami PAC-3 MSE).
W ramach SICO zostaną poddane sprawdzeniu wszystkie dostarczone elementy, tj. m.in. radary AN/MPQ-65, elektrownie polowe EPP, kabiny ECS/RIU (Engagment Control Station/Radar Interface Unit), wyrzutnie M903A2 i pociski rakietowe PAC-3 MSE, kontenery startowe dla rakiet szkolnych, sprzęt kryptograficzny, ciągniki siodłowe specjalne CSS 8×8, transportery specjalne TS EPP (Electrical Power Plan), transportery TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) oraz samochody transportowo-załadowcze GMT, stanowiska dowodzenia S-280, czy radiolinie IFCN (Wisła: Pierwsze radary AN/MPQ-65 już w Polsce, Pierwsze stanowisko dowodzenia do polskiego systemu Wisła, Jelcz zaprezentował pojazdy specjalne na potrzeby programu Wisła).
Zakończenie procesu SICO, które zostało zaplanowane na II kwartał 2023 r., będzie stanowiło milowy krok na drodze osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej przez pododdziały wykorzystujące system Wisła. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem podstawowa gotowość systemu (Basic Operational Capability) została przewidziana na 2023 r. i ma nastąpić wraz z pozytywnym zakończeniem ćwiczenia certyfikacyjnego, co zostanie poprzedzone jeszcze etapem szkolenia i zgrywania pododdziałów (Pilica 2+, Grzmot i zintegrowany OPL na spotkaniu z PGZ).
Należy również podkreślić, że doświadczenia i wnioski pozyskane w ramach procedury SICO realizowanej dla I etapu systemu Wisła przełożą się na doskonalenie przyszłych procesów związanych z integracją kolejnych systemów pozyskiwanych w ramach II fazy programu Wisła oraz w ramach programów Narew, czy Pilica+, w związku z czym już teraz można powiedzieć, że proces SICO stanowi jeden z fundamentów budowy zintegrowanego systemu naziemnej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Polski (Pilica+ wzmocni obronę przeciwlotniczą Wojska Polskiego, Dostawy elementów Małej Narwi do Wojska Polskiego, Drugi etap programu Wisła rozpoczęty).
Warto również podkreślić, że na potrzeby realizacji procesu SICO przeprowadzono szereg remontów infrastruktury warsztatowej oraz dokonano inwestycji, w ramach której wybudowany został budynek warsztatowy dostosowany do potrzeb obsług i napraw systemu Wisła. Docelowo Warsztaty Techniki Lotniczej w Toruniu mają stać się zasadniczym wojskowym centrum serwisowym dla polskich systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej (Wisła: Polsko-niemiecka umowa na dostawę mobilnych masztów antenowych, Mobilne Węzły Łączności dla Wisły, Wisła: HSW przekazała Raytheon pierwsze wyrzutnie Patriot).
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.