W czwartek, 14 sierpnia 2025, biuro prasowe rosyjskiej stoczni Sudostroitielnyj Zawod Siewiernaja Wierf’ w St. Petersburgu, wchodząca w skład Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej OSK, poinformowała na Telegramie o uroczystości chrztu i wodowania piątej fregaty rakietowej projektu 22350 Admirał Gorszkow, która otrzymała nazwę Admirał Amielko.
Dzisiejsze wodowanie fregaty Admirał Amelko to nie tylko ważny etap w rozwoju rosyjskiej floty, ale także symboliczny krok w ciągłości pokoleń. Szczególnie cenny jest udział w tym wydarzeniu młodych stoczniowców – tych, którzy będą kontynuować chwalebne tradycje rosyjskiego przemysłu stoczniowego – powiedział Michaił Nieniukow, dyrektor generalny stoczni USC Sudostroitielnyj Zawod Siewiernaja Wierf’, nawiązując do udziału uczniów szkoły nr 621 z rejonu Kołpino w St. Petersburgu, która kształci ich pod kątem przemysłu stoczniowego.
W uroczystości wzięli udział również przedstawiciele rodziny patrona okrętu, adm. Nikołaja Amielko (1914-2007), w tym jego wnuk Nikołaj Siergiejewicz Amielko. Szkoła nr 621 utrzymuje bliskie relacje z rodziną admirała od 2010.
Teraz okręt rozpocznie próby w basenie portowym, przed planowanymi próbami morskimi, które zakończą się podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego przez zamawiającego i przekazaniem jednostki Flocie Oceanu Spokojnego w grudniu 2027.
Stępkę okrętu, wraz z bliźniaczym Admirałem Cziczagowem, położono 23 kwietnia 2019 z udziałem prezydenta Rosji Władimira Putina. Z kolei 20 lipca 2020 położono stępki Admirała Jumaszewa i Admirała Spiridonowa. W bieżącym roku zamówiono kolejne dwa: Admirał Kapitaniec i Admirał Wysocki. Dzięki temu w latach 2030. Rosja ma dysponować łącznie 10 fregatami tego projektu (zamiast 12 planowanych).
Projekt okrętów powstał w Siewiernym PKB (Projektno-Konstruktorskoje Biuro), a w porównaniu z bazowym (reprezentowanym przez prototypowy Admirał Gorszkow i seryjne Admirał Kasatonow, Admirał Gołowko i Admirał Isakow), różnią się m.in. dwukrotnie większą liczbą przenoszonych rakiet klasy woda-woda i woda-ziemia (wzrost z 16 w drugiej serii fregat 23350 do 32 sztuk) w uniwersalnym systemie pionowego startu 3S14 – 4 moduły po 8 komór, zamiast 2 modułów. Można z nich wystrzeliwać pociski 3M55 Oniks, 3M14/3M54, rakietotorpedy 91R systemu Kalibr oraz pociski hipersoniczne 3M22 Cirkon.
Uzbrojenie przeciwlotnicze składa się z systemu Riedut z 32-komorową wyrzutnią mieszczącą 32 pociski rodziny 9M96 lub 128 pocisków 9M100 oraz dwóch modułów artyleryjsko-rakietowych 3R89 Pałasz. Do obrony przed zagrożeniem podwodnym (okrętami podwodnymi, ale również torpedami) służy system Pakiet-NK z torpedami kal. 324 mm. Zasadnicze uzbrojenie artyleryjskie okrętu składa się z pojedynczej armaty kal. 130 mm A-192M Armat.
Fregaty pierwszej i drugiej serii przy 5400 t wyporności pełnej mają długość 135 m, szerokość 16 m oraz zanurzenie ok. 4,5 m. Ich napęd składa się z dwóch zespołów napędowych M55R, z których każdy składa się z marszowego silnika wysokoprężnego 10D49 o mocy 5200 KM oraz turbiny gazowej mocy szczytowej M90FR o mocy 27 500 KM. Zapewniają one jednostce prędkość maksymalną ok. 29 węzłów.
Co ciekawe, w lutym 2023 Rosja zaprezentowała projekt zmodernizowanej fregaty 22350M (nazwanej na Zachodzie jako Super Gorszkow), nad którą prace trwały od 2019. Ma mieć m.in. dłuższy kadłub (165 m x 19 m x 5,5 m), większą wyporność pełną (8000 t) oraz ma dysponować do 48 wyrzutni systemu 3S14 i 64 systemu Riedut. W planach jest budowa 12 okrętów, o ile uzyskane zostaną na to środki budżetowe.
Czytaj także:

