W opublikowanym 20 maja br. wywiadzie dla niemieckiego dziennika Bild, dyrektor wykonawczy grupy przemysłowej Rheinmetall AG Armin Papperger oświadczył, że stosunkowo szybko w Ukrainie mógłby powstać zakład produkcji kołowych, pływających transporterów opancerzonych TransportPanzer (TPz) Fuchs 1 (pol. lis), zbudowanych w układzie napędowym 6×6.
TPz Fuchs 1 / Zdjęcie: Rheinmetall AG
Armin Papperger, komentując zawartą 13 maja br. z ukraińskim państwowym koncernem SC UkrOboronProm umowę w sprawie strategicznego partnerstwa przemysłowego, poprzez utworzenie odpowiedniej spółki joint venture, podkreślił, że ma ona rozpocząć działalność od obsługi i remontów pojazdów wojskowych, a dalszej kolejności jak najszybciej podjąć produkcję pojazdów opancerzonych, np. TPz Fuchs 1.
Po raz kolejny przypomniał również, że rząd w Kijowie jest zainteresowany także dużo nowocześniejszym sprzętem wojskowym, jak czołgi KF51 Panther czy bojowe wozy piechoty KF41 Lynx. Dla uściślenia: 4 marca br. w niemieckim dzienniku Rheinische Post opublikowano ekskluzywny wywiad z Pappergerem, który ujawnił, że grupa prowadzi rozmowy z Ukrainą w sprawie budowy zakładów produkujących wymienione czołgi, natomiast w wywiadzie z 10 lutego br. dla dziennika Handelsbatt wspominał również o zainteresowaniu bwp nowej generacji.
Dyrektor Papperger, także po raz kolejny wskazał, że niemiecka grupa przemysłowa nie obawia się inwestycji, pomimo zagrożenia rosyjskimi atakami lotniczo-rakietowymi na takie zakłady produkcyjne, które zostałyby ulokowane na terytorium Ukrainy, będącej przecież ofiarą takich uderzeń, gdyż – jak podkreślił – Ukraina dysponuje skutecznymi środkami obrony infrastruktury wrażliwej, przede wszystkim dzięki pomocy Zachodu.
W kwietniu br. TPz Fuchs 1 świętował 43-lecie wprowadzenia do służby w niemieckich siłach zbrojnych. Łącznie zbudowano ponad 1400 pojazdów, a na wyposażeniu rodzimych wojsk lądowych (Heer) pozostaje najnowszy wariant, oznaczony jako TPz Fuchs 1A8/1A8 Plus.
Rheinmetall AG ma w ofercie wersję Fuchsa z podwyższonym stropem przedziału transportowego w wariancie pojazdu ewakuacji medycznej czy promuje od ub. r. wariant Fuchs Evolution (lub potencjalnie 1A9), charakteryzujący się zwiększoną mobilnością, ochroną balistyczną, kubaturą, a którego rozwiązania pochodzą z eksportowego pakietu modernizacyjnego Fuchs 2 i wspomnianego Fuchs 1A8/1A8 Plus. Jednak rząd niemiecki jest zainteresowany fińskim Patria 6×6 w ramach międzynarodowej kooperacji w programie CAVS (Common Armored Vehicle System) wraz z Finlandią, Łotwą i Szwecją. Stąd zapewne próby poszukiwania innych rynków zbytu, takich jak Ukraina.
TPz Fuchs 1, jak i ulepszony Fuchs 2, w różnych wariantach trafiły na eksport do Arabii Saudyjskiej, Izraela, Kuwejtu, Niderlandów, Norwegii, Turcji, Wielkiej Brytanii i USA. Ponadto, Algieria, Chile i Zjednoczone Emiraty Arabskie także były zainteresowane także ich zakupem. Algieria chciała zamówić 980 pojazdów rozwojowych oznaczonych jako Fuchs 2, ale ostatecznie otrzymała ich 54, natomiast Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły 32 Fuchs.
Co ciekawe, Siły Zbrojne Ukrainy dysponują pojazdem, którego architektura była wzorowana na TPz Fuchs 1, a mianowicie transporterem opancerzonym BTR-4 Bucefalus (poważną różnicą z niemieckim pierwowzorem jest układ napędowy 8×8), który na mocy umowy z lutego 2016 otrzymał silnik wysokoprężny niemieckiej spółki Deutz AG (silniki tej spółki trafiły także do innych ukraińskich pojazdów opancerzonych: BTR-3 i Dozor-B).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.