W poniedziałek, 2 października, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Przedsiębiorstwo Sprzęto Ochronnego (PSO) Maskpol z Konieczek poinformowało, że podpisało umowę ze spółką CFT Precyzja z Czosnowa k. Warszawy na produkcję i dostawy opancerzenia z pakietem wypornościowym do nowego bojowego pływającego wozu piechoty (NBPWP) Borsuk. Umowy zakładają m.in. powstanie nowych linii produkcyjnych umożliwiających wytwarzanie modułów dodatkowego opancerzenia.
Spółki PSO Maskpol oraz CFT Precyzja utworzyły konsorcjum, które będzie realizować dostawy na rzecz Huty Stalowa Wola (HSW) oraz deklarują rozszerzenie współpracy na inne projekty.
Nowy bojowy pływający wóz piechoty Borsuk to najnowocześniejszy pojazd tej klasy dostępny na rynku. Choć liderem projektu jest Huta Stalowa Wola, w jego powstanie zaangażowało się także kilka innych podmiotów z Grupy Kapitałowej PGZ. Tym bardziej cieszy fakt, że jest wśród nich Maskpol, który w tym roku obchodzi swoje 55-lecie działalności. Wkład tej spółki w tworzenie najnowszych rozwiązań w zakresie indywidualnej ochrony żołnierza jest ogromny. Teraz wiedza i doświadczenie spółki zostaną wykorzystane przy pracach nad Borsukiem – podkreślił prezes zarządu Grupy PGZ, Sebastian Chwałek (PSO Maskpol świętuje 55-lecie powstania).
Jak zaznacza prezes zarządu PSO Maskpol, Adam Ogrodnik w wyniku zawartych umów zostaną zbudowane krajowe zdolności w 100% pokrywające zapotrzebowanie na dopancerzenie dla NBPWP Borsuk.
To działanie to jeden z ważnych elementów budowy w PSO Maskpol centrum kompetencyjnego Grupy Kapitałowej PGZ w obszarze dopancerzeń pojazdów wojskowych. PSO Maskpol planuje w następnych latach zwiększać zasoby i rozbudowywać infrastrukturę zaangażowane w projektowanie i produkcję systemów dopancerzeń. Do naszej firmy będą również kierowane projekty kooperacyjne i offsetowe w tej dziedzinie realizowane z partnerami zagranicznymi – powiedział Adam Ogrodnik.
PSO Maskpol produkuje i dostarcza produkty z segmentu ochrony balistycznej od blisko 20 lat. Poza dostawami kamizelek i hełmów balistycznych do Wojska Polskiego trafiły również pakiety balistyczne zwiększające ochronę załóg śmigłowców bojowych. Produkty spółki są również eksportowane do kilku krajów europejskich, ale również poza Europę.
Przypomnijmy, że 28 lutego 2023 została zawarta umowa ramowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a reprezentującą Skarb Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, a konsorcjum firm w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa oraz Huta Stalowa Wola ma na celu określenie zasad i warunków zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą bojowych wozów piechoty Borsuk oraz całej rodziny specjalistycznych pojazdów gąsienicowych opartych na Uniwersalnej Modułowej Platformie Gąsienicowej (UMPG) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Zdjęcia: Polska Grupa Zbrojeniowa
W efekcie zawartej umowy ramowej, na przestrzeni realizacji całego projektu, pozyskanych zostanie łącznie blisko 1400 pojazdów, z czego ponad 1000 mają stanowić bwp Borsuk. Pozostałe wozy specjalistyczne będą to: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.
Szacowana wartość zamówień wykonawczych, przewidzianych do udzielenia na podstawie przedmiotowej umowy osiągnie kilkadziesiąt mld zł, natomiast dostawy pierwszych pojazdów wybranych typów planowane są już w latach 2024-2025 (Umowa ramowa na prawie 1400 bwp Borsuk).
Uzupełnieniem dla NBPWP Borsuk ma być Ciężki Bojowy Wóz Piechoty (CBWP), który powstanie w oparciu o platformę K9 Thunder/Krab i Zdalnie Sterowany System Wieżowy 30 mm (ZSSW-30), który trafi zarówno do wspomnianego Borsuka, jak i KTO Rosomak w wersji bojowej (a być może i na perspektywiczny Nowy KTO Serwal). Umowa ramowa na zakup z dostosowaniem CBWP została podpisana 14 sierpnia 2023 (Ciężkie Bojowe Wozy Piechoty dla Sił Zbrojnych RP).
Na podstawie informacji prasowych