28 kwietnia br. dyrektor generalny tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) dr İsmail Demir opublikował w mediach społecznościowych nagranie wideo z próbnego oblotu (a raczej próby oderwania się od ziemi) jeszcze nieukończonego prototypu śmigłowca uderzeniowego nowej generacji T929 ATAK 2. Nastąpiło to raptem dwa dni po próbnym rozruchu silników wiropłata.
Zdjęcie: İsmail Demir via Twitter
Oblot nastąpił podczas trwania 6. wystawy aerokosmicznej i technologicznej Teknofest 2023 w Stambule, zaplanowanej na 27 kwietnia-1 maja br., którą organizują Fundacja Tureckiego Zespołu Technologicznego (Turkish Technology Team Foundation) oraz Ministerstwo Przemysłu i Technologii Republiki Turcji. Nie był przypadkowy.
W ostatnim czasie dużo dzieje się w tureckim przemyśle obronnym: przeprowadzono pierwsze próby naziemne prototypu bojowego bezzałogowego statku latającego Anka-3, oblatano prototyp samolotu szkolno-treningowego i szturmowego Hürjet, oblatano śmigłowiec wielozadaniowy T625 Gökbey z rodzimymi silnikami czy przekazano pierwsze dwa prototypy ulepszonych czołgów Altay T.2. Tyle dodać, że na Teknofest 2023 publicznie zaprezentowano prototyp nowego uderzeniowo-rozpoznawczego bezzałogowego statku latającego Bayraktar TB3 (choć był też widziany już na pokładzie wprowadzonego niedawno do służby śmigłowcowca desantowego TCG Anadolu, o czym też należy wspomnieć).
Niemniej, opublikowane nagranie wideo ukazuje prototyp T929 ATAK 2 w takim stanie jak kilka dni wcześniej – z nieukończonym kadłubem. Zważywszy, że montaż końcowy rozpoczął się 3-4 miesiące temu (a same prace przygotowawcze około rok temu), do jego finalizacji jeszcze trochę zostało i faktyczny pełnoprawny oblot powinien nastąpić jeszcze w tym roku, zgodnie z harmonogramem. Planuje się budowę co najmniej trzech prototypów do realizacji programu testowego.
Śmigłowiec jest napędzany dwoma ukraińskimi silnikami turbowałowymi WK-2500-03 (o maksymalnej mocy 2700 KM/1985 kW każdy), będącymi rozwinięciem rosyjskiego silnika TW3-117WMA-SBM1W serii pierwszej (2400 KM/1765 kW). Umowa na zakup jednostek napędowych z Ukrainy na potrzeby nowych śmigłowców szturmowych została zawarta ze spółką Motor Sicz, 29 czerwca 2021. Zakupiono wówczas 14 silników z dostawami w latach 2022-2025.
W związku z amerykańskim embargiem na silniki CTS800-4A, które dostarcza konsorcjum LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company) – joint venture Rolls-Royce i Honeywell, Ankara poszukiwała alternatyw w postaci silników o mocy co najmniej 2500 KM (co ciekawe, embargo zostało zniesione przez Departament Stanu USA 18 maja 2021, ale Turcja sfinalizowała rozmowy z Ukraińcami – przyp. red.).
Program nowych ciężkich śmigłowców uderzeniowych w klasie 10 ton w Turcji jest rozwijany przez holding TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries) od 22 lutego 2019 na mocy umowy z ówczesnym Podsekretariatem Przemysłu Obronnego SSM.
Ciężki śmigłowiec szturmowy T929 ATAK 2 ma być zdolny do udźwigu 1500 kg uzbrojenia: 30-mm działka umieszczonego w obrotowej wieżyczce oraz pociski rakietowe: powietrze-powietrze, przeciwpancernych UMTAS/L-UMTAS oraz kierowanych CİRİT i niekierowanych kalibru 70 mm na sześciu węzłach podskrzydłowych.
Śmigłowiec wyposażony będzie w głowicę optoelektroniczną Aselsan CATS Aselflir. W dolnej części kadłuba zostanie rozmieszczony system wykrywania przeszkód, radar milimetrowy, system zakłócania pocisków rakietowych na podczerwień, a także wyrzutnie flar. Śmigłowiec będzie zdolny do działania w temperaturach od -40 do +50°C, w dzień jak i w nocy.
T929 ATAK 2 będzie bezpośrednim następcą T129 ATAK w wojskach lądowych Turcji (Türk Kara Kuvvetleri) oraz trafi na wyposażenie marynarki wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) na śmigłowcowce desantowe: wspomniany wcześniej TCG Anadolu (L-400) i planowany bliźniaczy TCG Trakya.
İstanbul’daki TEKNOFEST coşkusuna Ankara’dan müjdeli bir selam ile katılıyoruz 👋
Ağır Sınıf Taarruz Helikopterimiz ATAK-2 ilk kez havalandı.@TUSAS_TR ve katkıda bulunan tüm paydaşlarımızı tebrik ediyoruz. 👏 🚁 pic.twitter.com/DIVSsEWxgZ
— İsmail Demir (@profismaildemir) April 28, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.