We wtorek, 29 lipca 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal, w Michigan, opublikowało informację z zawarcia dzień wcześniej umowy, w imieniu Departamentu Obrony USA, o wartości 126 531 778 USD (467,835 mln zł) ze spółką AM General LLC na produkcję nowej partii wielozadaniowych, lekkich pojazdów taktycznych M1165A1B3 HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) w wersji wsparcia operacji specjalnych (Special Ops).
Aneks ten zwiększa skumulowaną wartość zamówienia do 3 050 585 536 USD (11,279 mld zł). Prace będą realizowane w zakładach AM General LLC w South Bend, w Indianie, z terminem do 28 sierpnia 2027. Pierwsze fundusze w wysokości 126 531 778 USD (467,835 mln zł) pochodzą ze środków US Army na zakupy wyposażenia wojskowego w ramach budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025.
Ostatnia umowa na produkcję nowych pojazdów rodziny M1000 HMWWV została zawarta 19 sierpnia 2022 i miała wartość 732 741 016 USD (2,709 mld zł) – wygasła ona 31 grudnia 2024. Tymczasem, AM General LLC wspiera obecnie użytkowaną flotę pojazdów na mocy umowy z Departamentem Obrony USA z 17 maja 2024 i o wartości 27 020 608 USD (99,905 mln zł) – będzie obowiązywać do 31 grudnia 2029. Jednocześnie promuje obecnie koncepcję nowej generacji wersji pojazdu o nazwie Future Driven HUMVEE, po tym jak bez sukcesów prezentowano w 2018 koncepcję o nazwie NXT 360.
20 lipca br. Ministerstwo Obrony Izraela informowało, że podpisało umowę o wartości około 500 mln ILS (wówczas 542,49 mln zł) z spółką AM General na dostawy setek pojazdów rodziny M1000 HMMWV.
Opis
M1165A1B3 HMMWV to wariant pojazdu M1165 i część rodziny ECV (Expanded Capacity Vehicle), zaprojektowany jako specjalna wersja przeznaczona głównie dla Dowództwa Operacji Specjalnych USA (USSOCOM), oferująca zwiększoną ładowność, opcjonalne opancerzenie oraz możliwość wyposażenia w różne systemy uzbrojenia.
Służy on jako pojazd dowodzenia, kontroli lub ogólnego przeznaczenia, szczególnie dla operacji specjalnych, zapewniając wysoką mobilność w trudnym terenie. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik diesla V8 o pojemności 6,5 litra, generujący 190 KM przy 3400 obr./min i moment obrotowy 515 Nm przy 1700 obr./min. Sprzężona z nim czterobiegowa automatyczną skrzynię biegów przenosi moc na cztery koła z dwubiegową skrzynią rozdzielczą, co zapewnia doskonałe właściwości terenowe.
Wariant B3 oferuje fabrycznie instalowane pakiety opancerzenia, w tym ochronę balistyczną i przeciwwybuchową, co zwiększa bezpieczeństwo załogi w porównaniu z nieopancerzonymi wersjami. Może być wyposażony w karabin maszynowy kal. 12,7 mm na obrotowej wieżyczce dostępnej przez luk dachowy oraz do trzech karabinów maszynowych kal. 7,62 mm montowanych na drzwiach. Dodatkowo w tylnej części pojazdu można zamontować do czterech uchwytów na broń załogi.
M1165A1B3 przeznaczony dla czteroosobowej załogi (w tym kierowcy) i oferuje różnorodne opcje ładunku, takie jak schowki na amunicję, półki na sprzęt czy uchwyt na koło zapasowe. Pojazd osiąga maksymalną prędkość 113 km/h, ma zasięg do 402 km, może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 0,76 m (z zestawem do 1,52 m), wspinać się na wzniesienia o nachyleniu 40% i poruszać po zboczach o nachyleniu 30%. Minimalny promień skrętu wynosi 7,62 m, a prześwit 46,23 cm.
Wyposażenie dodatkowe to klimatyzacja, ulepszone zawieszenie (niezależne, z podwójnymi wahaczami A i sprężynami śrubowymi) oraz opcjonalne systemy, takie jak automatyczne sterowanie ciśnieniem w oponach czy system gaśniczy.
Poza USSOCOM, pojazdy w wersji M1165A1B3 trafiły na eksport, m.in. 50 egzemplarzy w 2013 do Jordanii, Omanu czy Libii. Ponadto, nieznana liczba wariantu M1165A1 Special Ops jest w użyciu w Jednostce Wojskowej GROM, jak również 22 egzemplarze są używane w Peru przez 19. Batalion Komandosów.

