W piątek, 29 grudnia 2023, łotewska spółka EMJ Metāls poinformowała, że otrzymała certyfikat fińskiej spółki Patria Oyj na uruchomienie produkcji kadłubów do transporterów opancerzonych Patria 6×6 na potrzeby międzynarodowego programu o kryptonimie CAVS (Common Armored Vehicle System).
Przyznanie certyfikatu potwierdziło pomyślne zakończenie procesu transferu technologii produkcyjnych. Łotewskie przedsiębiorstwo uzyskało prawo do samodzielnej produkcji kadłubów pojazdów opancerzonych, bez bezpośredniego nadzoru specjalistów Patrii, poświadczających jakość wytwarzanych wyrobów, które są łączone z innymi podzespołami bez dodatkowych kontroli.
Po audycie końcowym, który potwierdził, że proces transferu technologii przebiegł pomyślnie, specjalista spawalnik, Ville Munukka, w imieniu spółka Patria Oyj, przyznał EMJ Metāls certyfikat do produkcji kadłubów i nakładania powłok transporterów opancerzonych Patria 6×6.
Produkcja kadłuba według najwyższych standardów nie jest procesem prostym, wymaga skrupulatnej obróbki metalu, cięcia i gięcia spawanych części oraz spawania z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii, w tym systemów pomiarowych 3D. Po kilku latach ciężkiej pracy jesteśmy dumni, że jesteśmy poddostawcą spółki Patria Oyj i możemy produkować i malować kadłuby lokalnie, właśnie tutaj, w Rydze. W imieniu EMJ Metāls chciałbym podziękować Patrii za wsparcie w tym procesie! – powiedział Ēriks Altroks, członek zarządu EMJ Metāls.
Aby zostać niezależnym dostawcą konstrukcji spawanych dla Patrii, łotewska spółka EMJ Metāls przeprowadziła od 2019 roku szereg działań przygotowawczych w tym celu, inwestując ponad 3 mln EUR (13,05 mln zł) ze środków własnych.
Ponadto zakupiono nowy sprzęt do obróbki metali, wprowadzono szczegółowe procedury monitorowania jakości i kompetencji, zatrudniono nowych pracowników, dostosowano infrastrukturę i zorganizowano szkolenia personelu, podczas których pracownicy EMJ Metāls spędzili dwa miesiące w zakładzie produkcyjnym Patrii w Finlandii. W dziale produkcji wojskowej EMJ Metāls zatrudnia obecnie kilkadziesiąt osób.
Wiedza i doświadczenie naszych pracowników, dzięki współpracy z Patrią, pozwala nam wzmacniać naszą pozycję i rozwijać się w obszarze produkcji wojskowej – dodaje Ēriks Altroks.
EMJ Metāls jest pierwszą łotewską spółką, która przeszła ten poziom testów jakości i uzyskała pozwolenie na produkcję kadłubów pojazdów opancerzonych po odzyskaniu przez Łotwę niepodległości. Do tej pory EMJ Metāls wyprodukowała i dostarczyła kilkadziesiąt kadłubów, które przeznaczone były nie tylko dla łotewskich wojsk lądowych, ale także dla sił zbrojnych innych państw NATO.
Możliwość produkcji i montażu kadłubów transporterów opancerzonych na terytorium Łotwy jest ważnym elementem bezpieczeństwa narodowego, gdyż zapewnia krótsze łańcuchy dostaw do produkcji sprzętu wojskowego oraz minimalizuje zakłócenia w dostawach komponentów, produkcji sprzętu wojskowego i dostawach dla sił zbrojnych Łotwy.
CAVS
W ramach międzynarodowego programu CAVS, Łotwa zamówiła 200 transporterów opancerzonych Patria 6×6, a pierwsza dostawa nastąpiła 29 października 2021. Zakończenie dostaw planowane jest na 2029 (Pierwszy Patria 6×6 już na Łotwie).
27 października 2023 pierwszą partię z 20 pojazdów Patria 6×6 (z nawet 400 planowanych egzemplarzy w różnych konfiguracjach) odebrała z kolei Szwecja. Pojazdy otrzymały lokalne oznaczenia Pansarterrängbil 300 (Szwecja odbiera Pansarterrängbil 300).
2 czerwca 2023 Finlandia złożyła zamówienie na 91 egzemplarzy Patrii 6×6 z opcją na 70 kolejnych pojazdów, a 14 czerwca 2022 Niemcy dołączyły do programu poszukując następcy TPz Fuchs 1 (Patria 6×6 oferowany Niemcom jako następca Fuchsa, Finlandia zamówiła 91 transporterów opancerzonych Patria 6×6).
Według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia.
Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.