8 czerwca Ministerstwo Obrony Narodowej (MON) poinformowało w mediach społecznościowych, że w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku trwają próby samochodów ciężarowych Jelcz, przeznaczonych do transportu elementów dwóch baterii obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8), zakupionych w ramach I etapu programu Wisła.
Samochody ciężarowe Jelcz będą odpowiednikami, wykorzystywanych w amerykańskich wojskach lądowych (US Army), ciągników i transporterów z rodziny Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck)
73 samochody ciężarowe zostały zamówione 17 maja 2019 przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w spółce Jelcz za równowartość 170 908 438 zł brutto z dostawami zaplanowanymi pierwotnie na lata 2019-2022. Pojazdy mają zostać przekazane zamawiającemu w sześciu wersjach specjalnych: 61 w układzie napędowym 8×8 i 12 w układzie 4×4 (Jelcze dla Wisły, 2019-05-18).
Umowa dotyczyła dostawy ciężarówek w odmianach: ciągnik siodłowy CSS 8×8, ciągnik IFCN (Integrated Fire Control Network) 4×4, transporter TS EPP (Electrical Power Plant), transporter TS LRPT (Large Repair Parts Transporter), transporter TS EOC (TSK) oraz transporter TS DOW (Samochody transportowo-załadowcze dla Wisły, 2019-12-17.
Ciągniki siodłowe CSS 8×8 będą transportować na naczepach stacje radarowe kierowania ogniem AN/MPQ-65, wyrzutnie rakiet M903, stacje systemu dowodzenia i kierowania ogniem Patriot Engagement Control Station (ECS) i wyposażenie logistyczne / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej
Zgodnie z opublikowanymi fotografiami, w Sulejówku testowany jest co najmniej jeden ciągnik siodłowy CSS 8×8. W ramach zamówienia mają zostać dostarczone 33 pojazdy tego typu, które opracowano w oparciu o zmodyfikowanego Jelcza 882.53. Ciągniki otrzymają m.in. silnik wysokoprężny MTU serii 6R1500 o mocy 625 KM z automatyczną skrzynią biegów ZF i udoskonalone zawieszenie Hendrixen. CSS 8×8 wyposażono w sześcioosobową, opancerzoną kabinę (Polskie naczepy do Patriotów, 2020-05-17).
Co ciekawe, pierwsza fotografia jednego z testowanych samochodów pojawiła się już na początku kwietnia bieżącego roku. Spółka Jelcz informowała wówczas, że podwozia bazowe znajdują się na końcowym etapie montażu i wkrótce zostaną przekazane 20. Rejonowemu Przedstawicielstwu Wojskowemu we Wrocławiu.
W ramach zamówienia z 2019, Jelcz ma dostarczyć cztery pojazdy TS LRPT w układzie 8×8, które będą wozami remontowymi z żurawiem Hiab do transportu wielkogabarytowych części zapasowych. Natomiast sześć TS EOC (TSK) z systemem hakowym będzie służyć do transportu kontenerowych serwerowni S280, wchodzących w skład stanowisk kierowania i dowodzenia EOC (Engagement Operation Center) Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS). Z kolei dwanaście zmodyfikowanych pojazdów Jelcz 442.32 będzie służyło jako ciągniki IFCN 4×4 dla radiolinii IBCS (IFCN Relay – Integrated Fire Control Network Relay). W końcu czternaście TS DOW 8×8 będzie transportować dwa kontenery F-OPS (Future Operations IBCS EOC), sześć kontenerów C-OPS (Current Operations IBCS EOC) i sześć kontenerów E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC).